Hoi,
ik heb een mitsubishi L300 camper uit 1984 met een benzine motor,4G32, 1600 cc.
Stond een paar dagen stil maar nu heb ik geen vonk meer !!
een bougie kabel losgetrokken en een nieuwe ingestoken ter controle
Ik sta voor een raadsel want ik ben nauwelijks aan de onsteking geweest.
-contact punten gecontroleerd, niet ingebrand, ook opnieuw afgesteld op 0,40
bobine kabel gecontroleerd, maar was volgens mij goed Hoeveel moet de ohmse weerstand zijn?
bobine uitgebouwd en op een motorfiets getest, deed het gewoon, ook komt er spannnig op de + (ongeveer 10 volt)
bobine is goed daar ga ik van uit
nieuwe massa kabel getrokken van motorblok naar de min pool van accu
nieuwe verderkap en verdeler erop gezet
nieuwe accu geplaatst
rechtstreeks een kabel van de + pool naar de + van de bobine gedaan, maar ook geen resultaat
min kabel van de bobine gaat naar de coantact punten ,deze zorgt voor de inductie spanning,
deze kabel door gemeten maar dit was goed
ik ben zaterdag de hele dag bezig geweest, maar nog steeds geen vonk
Nog tips waar te zoeken?
ps condensator zou nog kunnen maar ik denk van niet, of mischien aan het contact slot, dat ie aan de min blijft liggen
want hoe zet je zo,n motor uit ? Helaas heb ik geen schema hiervan.
met vriendelijke groet
rene vd ven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bobine al gewisseld? heb je al goed gekeken of de puntjes openen en sluiten? anders even proeflampje erop (klem 1)
Motor uitschakelen gaat gewoon door de spanning van klem 15 ( +kontakslot ) te halen op de bobine, meet ook of je hier spanning hebt als de auto op kontakt staat.
dus eerst meet je of je spanning hebt op klem 15 ( +bobine ) dan ga je naar klem 1 ... tik deze tegen massa een paar keer, zie je een vonk?
Zo niet bobine stuk.
Dan wel vonk? ga dan naar je verdeler en naar je punten..
Weet dat het een oud bericht betreft maar toch nog een reactie:
mijn ervaring is dat je kunt meten wat je wilt aan een bobine maar dat je never te nooit niet 100% zeker kunt zijn dat deze goed is, geldt trouwens ook voor de condensator!
Waarom? Een bobine zowel als een condensator bestaat uit een wikkeling(en) en hier kunnen haarscheurtjes in zitten welke niet met het blote oog waarneembaar zijn, onder 'druk' en/of warmte wordt de verbinding van de spoel (wikkeling) verbroken daar metaal, in dit geval het koper van de wikkeling(en), bij warmte uit zet en dus de onderlinge verbinding verbreekt!
Voor mij een zeer bekend geintje, ga niet liggen klooien maar haal voor die paar dooie rotcenten een andere bobine en condensator!
Trouwens, weet een ieder dat als je de puntjes vervangt het regel is om gelijktijdig ook de condensator te vervangen?
Wat ook een hele mooie is zijn haarscheurtjes in de verdelerkap! Spuit dat ding altijd in met antivocht alhoewel met haarscheurtjes dit geen garantie is.
13 jaar
klopt als een fiets Henk :D
vraag niet hoe maar hij doet het weer....
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi L300 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar