Mitsubishi Carisma 1.6 classic: kleppen stellen en distributieriem

Bouwjaar: 2000

Moeten nu de kleppen van deze auto wel of niet om de 30000 km gesteld worden? De een zegt van wel en de ander spreekt over hydraulische kleppen (?)en dat hoeft het weer niet.
Ook even de dealer gebeld en daar vroegen ze ongeveer 220 euro voor het vervangen van de distributieriem, lijkt mij niet eens zo'n gekke prijs. Probleem is dat ik mijn vorige auto altijd bij een all-round garage in onderhoud had en die ook niet wil passeren. Is een prijsopgave daar vragen wel netjes?
groet
Chris

Chris1690

Geplaatst door Chris1690 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Deze kleppen moeten nog steeds geregeld worden, het zijn geen hydraulische. Het best toch zeker om de 30000km (mitsubishi schrijft voor om de 15000km, maar vind ik zelf te veel).

abunsc (0), 18 jaar geleden

Ik heb een 1.6 uit 1998 op LPG. Moet ik gewoon de voorgeschreven in/uit 0,20/0,30 mm klepspeling aanhouden?

Een prijsopgave vragen lijkt mij geen probleem. Volgens mij moet de spanrol ook altijd vervangen worden als de distributieriem vervangen wordt. De dealer zal dat wel doen, maar een all-round garage misschien niet.

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

sorry, maar in belgie wordt weinig op lpg gereden, weet het niet. Wat die spanrol betreft vervangen wij ze enkel maar als er speling op zit of als ze lawaai maken. Heb er op 10 jaar niet 1 weten vastlopen.Weet wel dat je ze bij europese merken beter wel vervangt.

Sus11208 (0), 18 jaar geleden

Dan zou ik toch bij de dealer gaan.
Ik ken twee mensen die bij een andere garage gingen een met een Honda en een met een Colt die flink wat mizerie gehad hebben door het knappen van de riem binnen de 10km van hun garage.
Ik wil niet zeggen dat algemene garages niet voldoen, maar als er iets niet in orde is en hij breekt dan heb je prijs.
Ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat in merkgarages de riem ook een tand verkeerd lag. (VW)
Ook weten ze bij de merkgarage beter per type wat er nodig is te vervangen en waar op te letten.
Alleen het prijskaartje is vaak een stuk hoger.
Zo weet ik ook een paar gevallen van mensen die hun koppakking van een golf lieten vervangen bij ene aan een prijs waarvoor je de originele onderdelen niet kon kopen.
oa koppakking, dichting klepdeksel, tien nieuwe rekbouten die maar een keer mogen gebruikt worden, koelvloeistof.
Volgens mij gebruikte ze geen nieuwe bouten.
Binnen het jaar hadden ze terug van dat, goedkoop is altijd niet beter.

buzzin (0), 18 jaar geleden

Een prijsopgave mag je altijd vragen, sterker nog is meestal aan te raden.
Overigens ga ik altijd naar de lokale 'beun de haas', en nooit klachten over gehad. Daarentegen doe ik veel zelf.
Dat weten ze, en ze zullen dus ook niets doen wat niet nodig is.
De dealer is vaak goedkoper als mensen denken met een aantal dingen, maar vraag altijd even rond.
En zolang je een goede garage hebt zouden ze geen problemen moeten hebben met dingen als klepstellen en distributie riem.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat een dealer ongetwijvelt meer verstand heeft van dat ene merk dat hij verkoopt.

Chris1690 (0), 18 jaar geleden

Nou inmiddels is de riem vervangen en zijn de kleppen gesteld voor een hele mooie prijs bij een all-round garage! Nu nog kijken of ik het benzineverbruik omlaag krijg....(1:11,5)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.