Mitsubishi COLT 1.3 GLXI: kloppend-nagelend geluid koude start +-30seconden

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Dag,
Ik ben 1ste eigenaar van een Colt 1,3 glxi 1994 benzine met 330000km.
Bij koude start is er de eerste 30 sec. een "kloppend-nagelend" geluid. Het is enkel na een nachtje stil staan, en dan voor de rest v/d dag niet meer.
Bij warme motor draait hij als een naaimachientje.
Moet ik met zorgen maken om mijn geliefde coltje???

frits-motaar

Geplaatst door frits-motaar (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Volgens mij zitten er hydraulische stoters in je Colt.Die kan je zeker gezien het aantal km,s horen.Zodra ze gevuld zijn is de motor stil.Oorzaak kan zijn ,slijtage, geen juiste olie ,vervuilde olie.Bedoel je overigens met kloppend-nagelend geluid een tikkend geluid.Dan zijn het bijna zeker je stoters.IK weet niet of het nog bestaat maar Autoweek had of heeft een programma dat het Klokje Rond.Gezien die 330000 km,s komt hij daarvoor wel in aanmerking.In dat programma wordt hij helemaal gratis nagekeken.Kijk maar eens op You Tube.
Ferry

frits-motaar (0), 5 jaar geleden

Hydraulische stoters in een colt van 1994, dat denk ik niet.Deze heeft één middenliggende nokkenas met rolletjes op de tuimelaars die op de nokkenas draaien, niet "slepen" zoals bij meerdere motoren.
Toch bedankt om mee te denken.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Als je bij Auto-onderdelen bedrijven gaat kijken,zie je dat ze voor een Colt 94 wel hydraulische stoters verkopen.Hoe zit dat dan.?Overigens hydraulische stoters bestaan al een eeuwigheid.
Ferry

cat.qatar (0), 5 jaar geleden

Er zitten geen hydr. Stoters in deze motor... 4g13 12 klepper? Kloppend geluid kan ook kantelende zuigers zijn..

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Ik ken deze motor niet.Als ik een motor niet ken kijk ik op de bekende sides van onderdelen.Op alle sides verkopen ze voor deze motor specifiek hydraulische stoters.
Op zich wel vreemd,maar wellicht zeggen de profs er nog iets over.Overigens alhoewel het dat niet is met kantelende zuigers kunnen zij nog ouder worden.
Ferry

cat.qatar (0), 5 jaar geleden

Ik zou met deze leeftijd en deze km stand iet teveel kosten meer maken, aangezien het met 30 sec. Weg is en niet weer komt zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Hans4040 (190) PRO, 5 jaar geleden

Probeer eerst eens nieuwe olie en filter...in deze auto moet 5W30 of 5w40.
Ik vermoed ook tikkende stoters door oude of verkeerde (te dikke) olie.

frits-motaar (0), 5 jaar geleden

Hij heeft 5k geleden grote beurt gehad, met 10w40 half -syntethisch van Wintershall, deze gebruik ik reeds 10jaar en heb geen olie verbruik.

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Doe er maar eens 5W30 full synth van een bekend merk in.
Ferry

frits-motaar (0), 5 jaar geleden

Ik heb de oorzaak zelf gevonden!
Het was de "verdelerkap" v/d ontsteking.Elke 20k zuiverde ik de 4 contacten in de kap, maar nu na 5k waren die alweer aangeladen met koolstof. En dat klopt niet.
Na wat opzoekwerk in mijn onderhoudsboekje merkte ik dat die nog origineel was.(24,5j).
Ik heb de complete ontsteking 10j geleden op vakantie in Zwitserland vv , maar de verdelerkap is toen blijven staan. Zo zie je maar dat het niet altijd "dramatisch" moet zijn.
Hij bolt nu weer beter dan ooit!!
grts

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Het tikken in samenhang met een verdeelkap kan ik niet helemaal rijmen,maar goed het loop weer goed.
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.