Sinds enige tijd valt 't me op dat de versnellingsbak zwaar schakeld.
Ik moet de laatste tijd echt kracht zetten om van versnelling te wisselen, zowel van links naar rechts bewegen maar ook naar boven en onder. Dus het in de versnelling zetten zelf. Dit probleem doet zich voor bij het op als neer schakelen. De koppeling werkt naar behoren, en er is ook geen gekraak o.i.d. te horen.
De auto heeft er nu zo'n 140.000 km op zitten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gaat het mechanisme niet gewoon zwaar , misschien de boel eens goed smeren .
Volgens mij ook het mechaniek wat op de bak zit. Daar draait een as door een huisje en dat gaat vastzitten
Dus even een brug op, en het hele schakelmechanisme doorsmeren. Top!
Ik houd jullie op de hoogte.
5 jaar
Is ook van bovenaf bij te komen.
[quote=Nissanwielmonteur]Volgens mij ook het mechaniek wat op de bak zit. Daar draait een as door een huisje en dat gaat vastzitten[/quote]
[quote=kaleido 1]Is ook van bovenaf bij te komen.[/quote]
Klopt, je moet ff weten waar je moet zijn, onder het luchtfilter dus.
Foto 1. eerste het luchtfilter verwijderen. Dit zit met 1 schroefbout en 2 klikdoppen vast. Rechtsboven op de foto zie je de schroefdraad van het boutje nog net om de accu piepen.
De 2 blauwe klossen zijn de uiteinden van de schakel kabels. Links de links-rechts beweging, en recht dus het in en uit de versnellingen zelf zetten.
De linker kabel bediend een hefboom in een rondsel, en dit rondsel ging dus loodzwaar bij mijn Colt. De kop van de kabel kan je met een schroevendraaier los wippen.
[img]https://myalbum.com/photo/WYj4rTSbRdPO/1...[/img]
Dit rondsel ingespoten met multi-olie, en daarna met een dikke schroevendraaier voorzichtig op en neer bewogen om de olie in het rondsel te krijgen. Eerst voorzichtig, en met veel olie bijspuiten. Na verloop van tijd voel je gewoon dat het steeds soepeler gaat.
Wel regelmatig olie op de uiteinden van het rondsel blijven spuiten!
En op
[img]https://myalbum.com/photo/0kLgBN3RkQvB/1...[/img]
En neer.
[img]https://myalbum.com/photo/RovDM2I54veL/1...[/img]
Het schakelen gaat nu weer soepel, zij het dat de pook nog net niet zelf in de ruststand (tussen 3 en 4) wil komen, maar ik kan ermee leven.
Niet vergeten, het boutje met een beetje vet terug zetten. Begon bij mij al wat roestig te worden.
M.vr.gr Jos Bosman.
5 jaar
Ik heb hetzelfde probleem in mijn colt 2006. Reeds versnellingsbakolie gewisseld, bakmechanisme gesmeerd alsook onder de pook. Helaas hebben ze het schakelmechanisme niet zo goed ontworpen, omdat door corrosie het draaiende buisje uiteindelijk te breed wordt en daardoor zeer stroef gaat. Het smeren van het schakelmechanisme van de bak helpt tijdelijk, een definitieve oplossing is het oude buisje eruit slijpen en een nieuwe plaatsen (tegenwoordig op eBay te vinden voor Mini's, schijnt ook op een Colt te passen, of d.m.v. een bout door het oude buisje).
Zie hier voor een handleiding: http://www.mitsu-talk.de/index.php?page=...
En hier voor info over het probleem bij Mini: http://www.mini2.com/forum/first-generat...
5 jaar
Bedankt beide voor de feedback , mooie reportage.
@ doctorAlba, de oplossing in deze link ( http://www.mitsu-talk.de/index.php?page=... ) was me ook al voorgesteld, maar we hebben het voorlopig zo opgelost. Toch dank voor de link voor als het nodig is.
Q Kaleido, 1 Graag gedaan.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar