Hallo,
Sinds een aantal weken heb ik last van het volgende. De auto start altijd direct, loopt dan iets verhoogd stationair en ik kan rustig wegrijden, wel is de auto wat schokkerig als je met 1000 toeren in zn 2 rijdt. Dat is opzich niet het probleem, maar als ik de wijk uit ben en bij het stoplicht tot stilstand kom zakt het toerental in naar 5-600. Hij is nog nooit afgeslagen, en als je even 10-15 seconden wacht brengt ie zelf het toerental weer omhoog. Als je bij 600 toeren gas geeft duurt het eventjes voor hij op toeren komt, wel irritant met wegrijden dus. Na 10 km rijden nergens meer last van en loopt de motor gewoon stationair op 800 rpm.
Ik heb de gasklep schoongemaakt, daar kwam wel een partij troep uit. Gezocht naar vacuumlekken (oog, oor, spuitbus) maar niets kunnen vinden. Als ik met de spuitbus 'intake cleaner' direct in de inlaat spuit (slang voor de gasklep) zakt het toerental in, terwijl ik had verwacht dat dit omhoog zou gaan. Of had ik een andere spuitbus moeten gebruiken? PCV klepje doet wat het volgens de handleiding zou moeten doen, EGR klep kreeg ik niet los, wel kruipolie op gespoten dus wie weet volgend weekend meer geluk.
Er staat 230 000km op de klok, hij verbruikt weinig olie, brandstoffilter ziet er oud uit (maar heeft geen vervangingsinterval..?) luchtfilter is 30 000 km oud maar ziet er nog oke uit, radiator is ook vervangen iets meer dan een maand geleden. Probleem is wel daarna ergens ontstaan maar ik zie zelf geen verband, maar wie weet heb ik het mis. Het schoonmaken van de gasklep heeft overigens wel effect gehad, stationair toerental als hij warm is stabieler geworden. Bougies en verdeler zijn paar maanden geleden bij de apk vervangen.
Alvast bedankt,
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koelvloeistof temperatuurzender is een verdachte...even meten.
moet bij 20 graden 2100-2700 Ohm zijn
moet bij 80 graden 260-360 Ohm zijn
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/35/...][img]http://img35.imageshack.us/img35/9374/ey...[/img][/url]
Kan ik dat meten terwijl de sensor gemonteerd is (met koude en warme motor)? Eerst even een 9v batterij halen, meter is weer eens aangegaan in de koffer. Had de inlaat-lucht temp. voeler ook schoongemaakt, daar zat een behoorlijke hoeveelheid zwarte drek overheen.
10 jaar
[quote=Hans4040]koelvloeistof temperatuurzender is een verdachte...even meten.
moet bij 20 graden 2100-2700 Ohm zijn
moet bij 80 graden 260-360 Ohm zijn[/quote]
Bij 30 graden 2000 ohm
Bij warme motor 300 ohm
Die is in orde.
10 jaar
Niemand een suggestie?
10 jaar
Wellicht helpt opnieuw inleren. Haal de min van de accu eens los en trap het rempedaal in (remlichten aan om alles te ontladen). Daarna accu weer aansluiten en 10 minuten stationair laten draaien.
10 jaar
Inmiddels ook de EGR klep uitgegraven en schoongemaakt. Wel vies, bleef misschien een fractie open (liet eerst wel vloeistof langs de klep) na het schoonmaken bleef het schoonmaakmiddel netjes in de kamer waar je het in spoot. In de tussentijd heeft de accu los gelegen (een paar uur, lunch tussendoor)
Moet trouwens wel opmerken dat het schoonmaken van de gasklep en de EGR klep effect hebben op hoe de motor stationair loopt en soepel trekt bij lage toeren (koud en warm). Maar het toerental zakt af en toe nog steeds terug naar 600.
Ik denk dat ik maar eens nieuwe filters en injectorreiniger ga proberen. Ondanks dat het luchtfilter er nog wel aardig uitziet heeft het zn kilometers ruimschoots gemaakt, vond laatst de factuur van de vorige.
10 jaar
[quote=Hans4040][url=http://imageshack.us/photo/my-images/35/...][url]http://img35.imageshack.us/img35/9374/ey...[/url][/url][/quote]
Hans, ik twijfel over de plek die aangegeven wordt op jouw afbeelding. De sensor die ik gemeten heb zit op het thermostaathuis. Als ik zelf een stip zou moeten zetten zou ik hem verder omhoog geplaatst hebben.
Zit er meer dan 1 temperatuur op het koelsysteem?
Ik begin er toch aan te twijfelen, probleem lijkt erger naarmate het koud is.
Ik heb inmiddels ook de 'idle speed controller' eens wat beter bekeken. Die was niet erg smerig, er kwam ook nauwelijks troep uit de opening. Heb de weerstand van dat ding doorgemeten, die zijn allemaal zoals het moet zijn. Er werd mij elders aangeraden die ISC weer los te halen, en iemand de auto op contact te laten zetten, dan zou ik een klik moeten voelen of beweging moeten zien als hij werkt.?. Nog geen kans toe gezien, zal wel zaterdag worden.
10 jaar
Heb je de auto 10 minuten stationair laten lopen nadat de accu los is geweest? Dat is echt noodzakelijk!
10 jaar
[quote=Nico8119]Heb je de auto 10 minuten stationair laten lopen nadat de accu los is geweest? Dat is echt noodzakelijk![/quote]
De eerste keer in ieder geval wel, de vorige keer slechts een paar minuten. De eerste keer zag je dat hij begon op 1500 toeren, en stapsgewijs steeds iets omlaag ging, soms wat getril, dan gingen de toeren weer omhoog, dan weer omlaag zonder getril, etc. om uiteindelijk op 800 toeren uit te komen (KVS op normale temperatuur ook tegen deze tijd).
Wat ik vandaag ook gecontroleerd heb is de 'idle speed controler', had hem al door gemeten, dat was in orde. Nu even eruit gehaald, stekker er weer op en op contact gezet. Dan gaat de plunjer even heen en weer. (dus de elektrische aansturing werkt ook)
10 jaar
Maar bij koud blok is het nog steeds niet veel soeps, gister zakte hij nog ruim onder de 500, denk dat ie zonder gas bij te geven direct afgeslagen was.
10 jaar
Een paar minuten is niet genoeg. Je moet echt minstens 10 minuten laten inleren.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar