Sinds ongeveer een jaar rijdt mijn auto slecht op benzine en prima op LPG.
Het betreft een Mitsubishi Colt 1.6 Glxi uit 1994.
De auto start goed op benzine, en loopt met koude motor prima. Na een paar kilometer gaat de auto opeens erg inhouden en zakt het stationair toerental naar onder de 500 toeren/min. Er is dan bijna niet meer mee te rijden, motor heeft bijna geen power meer.
Bij starten met warme motor is het probleem er direct weer. Er gaat geen lampje branden van het motormanagement (helaas, helaas).
Als de motor weer is afgekoeld loopt hij weer prima op benzine voor enkele kilometers/minuten.
Op LPG loopt hij perfect, zowel warm als koud. Het betreft een G3 installatie van Vialle.
Het volgende heb ik al vervangen:
-ECU (vervangen door gereviseerd exemplaar)
-brandstoffilter
-brandstofpomp (opvoerpomp, in de tank)
-luchtmassameter
-benzine injectoren (van de sloop)
-rotor en verdelerkap (hele unit)
-bougies en bougiekabels
Ik zit nu echt met mijn handen in het haar over hoe nu verder te gaan. Welke onderdelen/sensoren worden bij het rijden op benzine gebruikt, die niet bij rijden op LPG gebruikt worden?
-De ontsteking sluit ik uit, omdat de auto op LPG goed rijdt en al veel onderdelen hiervan vervangen zijn.
-Temperatuursensor wordt volgens mij ook gebruikt bij het rijden op LPG? Dus ook onwaarschijnlijk
-Lambdasonde hetzelfde, en de ECU zou bij defecte lambda overschakelen op een "rijke" modus waarbij zo erg inhouden niet voorkomt
-Benzinedruk regelaar/klep sluit ik uit omdat bij een koude motor hij prima loopt op benzine
-injectiepomp / hogedruk brandstofpomp (heeft mijn auto die?), lijkt onwaarschijnlijk omdat met koude motor de auto prima loopt.
Ziet iemand waar ik fout zit / wat ik over het hoofd zie?
Alle hulp is hartstikke welkom! Ik hou iedereen op de hoogte over de vorderingen / oplossing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet met behulp van een T stuk en een manometer tot bv 10 bar de benzinedruk in de gallerij. Als het inhouden gepaard gaat met het terugvallen van de druk? toch nog maar eens de toevoer opnieuw controleren...verstopping/water oid.
Dat ga ik proberen, bedankt voor de tip. Voorlopig heb ik weinig tijd, dus zal een tijdje duren.
11 jaar
[quote=Niels2222]Voorlopig heb ik weinig tijd, dus zal een tijdje duren.[/quote]
Wij wachten wel even...
Inmiddels heb ik de benzinedrukregelaar/klep vervangen, aangezien deze slechts een tientje kostte op de sloop en cor van jaarsveld mij adviseerde verder te zoeken in de richting van brandstofdruk (bedankt voor de tip). Bij het dichtknijpen van de benzine retourleiding ging de auto weer normaal lopen op benzine.
Na het vervangen van de benzinedrukregelaar/klep zijn de problemen al een stuk verbeterd.
De auto loopt op benzine nog steeds prima voor de eerste paar minuten. Dan gaat hij licht stotteren, maar niet te vergelijken met voorheen. Met een vaste snelheid op de snelweg blijven rijden gaat goed, en langzaam versnellen ook. Sneller optrekken lukt echter niet. De motor mist nog steeds power en gaat dan stotteren en trillen.
Het maakt nu ook niet meer uit of de motor koud of warm is, hij loopt altijd 1 tot 3 minuten goed op benzine. Wanneer ik 1 seconde op LPG rij en dan gelijk weer op benzine, rijdt de auto weer goed op benzine voor enkele minuten. Dan gaat hij weer licht stotteren. Wanneer ik weer 1 seconde omschakel loopt hij weer enkele minuten goed op benzine, enzovoorts.
Nu vraag ik mij het volgende af:
-Is 1 seconde rijden op LPG tijd genoeg zijn voor het brandstofsysteem om weer benzinedruk op te bouwen? (de brandstofpomp blijft immers doordraaien bij het rijden op LPG) Of zou het toch iets elektronisch zijn, zoals de aansturing van de benzineinjectoren die na enkele minuten verkeerd loopt? Dit lijkt mij echter ook weer onwaarschijnlijk, omdat de LPG computer dit signaal volgens mij ook gebruikt om de LPG injectoren aan te sturen.
-Zou de te zwakke brandstofdruk ook kunnen komen door een slecht relais van de brandstofpomp, waar te weinig stroom doorheen loopt? Dit relais is een soort combinatierelais (een goudkleurig kastje), die zowel de brandstofpomp als de brandstofinjectoren aanstuurt. Ik weet niet of in het kastje dan 2 relais zitten of dat het slechts 1 relais is die ze allebei stuurt.
Of is een verstopte aanvoerleiding eerder verdachte? Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik de aanvoerleiding zou kunnen controleren, behalve door deze aan beide kanten los te koppelen en er doorheen te blazen.
En hetzelfde geldt voor water in de tank, ik zou met een slangetje het bovenste laagje benzine/water eruit kunnen zuigen en dat dan controleren in een glas. Of is hier een makkelijke manier voor?
11 jaar
Als je kans ziet de benzinepomp te laten draaien . zonder dat de motor loopt, dan hoef je alleen maar de slang los te nemen aan de gallerij, en dan kijken hoe het brandstof stroompje zich gedraagt. Uiteraard moet je de slang wel in een doorzichtige literfles stoppen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar