Mitsubishi Colt: Stotterende na lange autobaan rit

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 GLXi

Sinds maart dit jaar ben ik in het bezit van een Colt uit 1998 met een 1.3 motor. Vanaf het begin stottert de auto als hij belast wordt als hij op temperatuur komt. Onder garantie hebben ze 1 bougie vervangen en twee bougiekabels omdat deze, nadat ze nat waren gemaakt, de vonk onderbraken waardoor de auto slechter ging lopen. Als laatste hebben ze de complete ontsteking van een ander Colt gehaald en op die van mij geplaatst hier door werd het probleem gedeeltelijk opgelost. Het stotteren was voor 90% verdwenen en voor de overige 10%, kon ik er mee leven. Echter van de week heb ik een lange autobaan rit gemaakt naar Duitsland. Daar heb ik uiteraard harder dan normaal gereden. Tijdens deze autobaan rit heb ik tussen de 130 km/u en 160/u gereden, al naar gelang het verkeersaanbod. Ik heb geen bijzondere dingen gehoord of gemerkt aan de auto, waardoor ik gealarmeerd zou worden. Echter toen ik in een file stond merkte ik dat de auto zoals altijd tussen de 600 en 800 RPM maakte, maar ik merkte dat de auto dat onregelmatig deed. Nadat ik op de plaats van bestemming aankwam heb ik de motorkap geopend en zag dat de motor stond te "schudden". voor de rest functioneert hij zoals het moet overigens. Ik ben vervolgens naar een duitse dealer gegaan en heb hem het voorval gemeld en gevraagd wat er aan de hand kon zijn. Hij had het erover dat het mogelijk aan een vuil gasklephuis kon liggen of dat de ontsteking niet in orde was, hij had het specifiek over de verdeelkap/verdeelkaphuis of bougies welke niet goed meer waren. Wat mij hierna opviel dat de auto bij een koude start op twee of drie poten loopt, of wel gewoon slecht. Met een keer goed gas geven wordt dit opgelost overigens. Afgelopen vrijdag ben ik weer teruggereden naar Nederland. De motor pakte gewoon goed op tijdens de rit. Tijdens een hoosbui echter merkte ik dat het vermogen van de motor terugliep en ik er geen snelheid in kreeg. Dit werd volgens mij veroorzaakt door overvloedig water wat het motorcompartiment inkwam. De motor liep zelfs op drie of twee poten. DAt ging ook weer spontaan over zoals het tevoorschijn kwam. Terug in mijn woonplaats heb de Mitsubishi dealer bezocht en deze heeft hem aan de apparatuur gehangen en alles gecheckt, zij konden geen elektronisch mankement vinden en dachten dat het mogelijk aan de afstelling van de kleppen lag en raden mij aan om de kleppen te laten stellen.

Wie o wie weet wat hier aan de hand is voordat ik straks weer een kapitaal kwijt ben aan nutteloze reparaties

Groet Ruud

Seeduivel

Geplaatst door Seeduivel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou beginnen met de resterende bougies en kabels te vervangen en dan eens zien wat er van het probleem over blijft.

Seeduivel (0), 10 jaar geleden

Hallo Jarno,

Dat was ik ook zeker van plan. Zat ook al te denken om daarbij ook de verdeel kap te vervangen..

Bedankt voor het meedenken.

Seeduivel (0), 10 jaar geleden

Ik heb vandaag de resterende kabels, bougies, verdeelkap en rotor vervangen. Het stotteren bij volle belasting is weg (voorlopig) alleen met onrustige stationair lopen van de motor nog niet. Starten en vermogen oppakken gaat redelijk goed nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.