Tijdens een technische controle bleek de CO waarde goed te zijn, doch het gemeten lambdagetal bleek 1,5 te bedragen. Dit zowel bij het rijden met benzine als met LPG. (wettelijk moet dit tussen 0.97 en 1,03 liggen)
Na uitmeten bleek geen storing aanwezig te zijn in de computer.
Mijn wagen heeft 150.000km en vorige jaren bij de technische controle bleek dit lambdagetal nooit een probleem te zijn.
Heeft iemand een idee hoe dit lambdagetal kan verlaagd worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als professional moet je wel weten wat er aan de hand is lijkt me. wat waren de andere 4 gas waardes? ik denk de katelysator...of uitlaat..
Als prof moet je ook weten dat de kat. geen invloed heeft op het lambda getal.
Er zal ongetwijfeld een lek in de uitlaat zitten. Ik denk niet dat het probleem in de mengselregeling zit want dan zou hij op lpg last moeten hebben van back-fire.
Als het een Bosch 4-gastester is dan kan de O2-sonde ook nog stuk zijn.
henkie, is dat wel zo? dat is voor mij nieuw. de lamda waarde bepaald toch de werking van de catalysator?
Ja dat zeg je goed, maar de katalysator heeft geen invloed op de lambda waarde. Henkie B.
Kan je dat even uitleggen Henkie??
Want ik weet ook niet beter dan dat de kat wel degelijk de lambdawaarde beinvloedt, samen met de lambdasonde.
Als de lambdasonde kapot is zou (behalve natuurlijk de lambdawaarde) ook het CO te hoog/laag moeten zijn zou ik denken.. En zoals Opeltje al zei - als de uitlaat verstopt zit of lek is zullen er ook afwijkingen zijn in de uitlaatgassen.
Dus zie de vraag van Opeltje: Wat zijn de resultaten van de 4-gassenmeting?
19 jaar
Wat moet ik dan uitleggen? Wat een lambda-getal is? Werk niet bij de Innovam!
Het lambdagetal is de verhouding tussen de theoretisch benodigde massa lucht en de werkelijke aanwezige massa lucht die er nodig is om 1 kg brandstof optimaal te verbranden. Indien je CO oké is wil het niet meteen zeggen dat je lambdagetal ook goed moet zijn. Kortom, je gemeten CO + CO2 moeten ongeveer 14,7% zijn. Indien nu je CO goed is zal er dus een afwijking zijn in je gemeten CO2 en je dat ook zien aan je overschot aan O2. Een O2 overschot kan duiden op 'n luchtlek, zelfs aan inlaatkant, dus niet enkel in de uitlaat....
Dus....beïnvloedt de kat het lambdagetal?
19 jaar
Een klein luchtlek in het inlaattraject wordt vertaald in een LAGE lambda-spanning. De ECU wil dit corrigeren en doet dit door verrijken; lambda = 1
Voor de rest heel mooi uitgelegd. Werkzaam bij de Innovam?
Henkie, de Lambdaregeling zit VOOR het uitlaattraject (ergens in het spruitsuk dus, en sowieso VOOR de kat). En ivm met katalysator is mengsel altijd iets te rijk - anders werkt kat uberhaubt niet.
Als je nu goed leest (en vooral begrijpt) wat Opeltje zegt en wat Geismi uitlegt kan je concluderen dat de kat wel degelijk de lambdawaarde van NA het traject beinvloedt, en ook uit de viergassenmeting kan blijken wat er kapot is.
19 jaar
Lambdagetal wordt volgens mij niet beinvloedt door katalysator, bij een defecte kat gaat de co en hc omhoog maar niet het lambdagetal.
Ronald; Geismi en Opeltje zeggen het tegenovergestelde.
let op de lambda-sonde van de auto zit voor de katalysator dus als deze perfect regelt maar de kat is kapot zal het lambda getal dat gemeten wordt door de testkast aan het einde van de uitlaat,dus na de katalysator niet goed zijn
19 jaar
Hoho, wacht ff, ik heb nog geen mening gegeven of de kat invloed heeft op het lambdagetal, ik stelde de vraag terug. Zal een andere vraag stellen....kan ik lambda=1 halen zonder een katalysator????
En Henkie; al lang niet meer.
19 jaar
En ik maar denken dat je een retorische vraag stelde.
de resultaten van de andere uitlaatgassen waren goed (allemaal binnen de normen)
Volgens mij kan het lambdagetal nooit 1 zijn bij mijn wagen omdat:
als de lambda sonde een overmaat lucht meet dan zal deze sonde een signaal geven naar de computer die probeert meer benzine in te spuiten omdat er een overmaat lucht is. Echter doordat de verstuivers op LPG niet werken kan er niet meer brandstof ingspoten worden en blijft de lambda dus groter dan 1.
En op benzine? Wel doordat de elektroden van de bougie veel dichter staan heeft de motor een minder goede verbranding zodat lambda ook niet 1 is.
19 jaar
een g3 instalatie regeld ook gewoon. dus dan zou je de lamda 1 ook bij benadering moeten kunnen halen. overigens ben ik er nog steeds niet uit wat de lamdwaarde in combinatie met de kat doet...maar ik zoek het uit...
Sorry Christiaan, als je zegt dat de overige waarden van de uitlaatgassen binnen de norm waren dan zegt mij dat dat je het niet weet of gemeten hebt. Geef nou eens de actuele waarden ipv vage opmerkingen.
@ Geismi, ja hoor je kan een motor Lambda=1 laten draaien zonder kat. Wat hier misschien over het hoofd gezien wordt is dat de waarden van de lambdasonde en het berekende lambdagetal op de viergastester helemaal niets met elkaar van doen hebben. Je berekende lambdagetal kan een maat zijn voor de werking van de kat. Een goede lambdasonde daarentegen vertelt je iets over de staat van het regelapparaat, namelijk open of closed loop. Alleen beredeneren en meten kan je verder helpen. Bovendien als de lambdasonde direct van invloed is op de kat, waarom zijn EOBD auto's dan uitgerust met een tweede sonde na de kat. Om de werking van de kat te controleren.
.......Je berekende lambdagetal kan een maat zijn voor de werking van de kat. ......
Hoe bedoel je dat?
Aan de hand van de uitlaatgassen die je viergastester meet berekent de tester het lambdagetal. Dat is het resultaat van wat de kat met de uitlaatgassen gedaan heeft.
Haal je die kat er tussen uit dan krijg je hetzelfde lambda getal.
Je spreekt jezelf tegen trouwens;...het lambdagetal. Dat is het resultaat van wat de kat....
Ik spreek mezelf tegen? leg uit........
Jongens, mooi deze discussie want het zegt wel iets over onze elementaire kennis.En als je goed leest , dan kom ik tot de conclusie dat Hakeem het bij het juiste eind heeft.Nl. dat hetgeen je uitlaattester meet en wat de lambdasonde meet 2 verschillende dingen zijn.Dus als je lambdasonde een overschot zuurstof meet, zal de computer meer brandstof inspuiten.Als dit systeem en de overige condities goed funktioneren, zal de gemeten waarde op de tester lambda 1 aangeven.Met of zonder katalysator.Als het voornoemde systeem niet 100 % funktioneert, zal wellicht de katalysator de uitlaatgassen corrigeren.Dan zal er dus een afwijking worden gemeten met lambda 1 als je de katalysator weghaalt.
Dus om de vraag of het lambdagetal (gemeten door de tester) wordt beinvloed door de katalysator kan alleen door iemand beantwoord worden die exact weet wat de katalysator met de uitlaatgassen doet.(want dat weet ik niet exact)
Een katalysator koppelt HC en O2 aan elkaar dan krijg je CO2 en H2O (Koolstofdioxide en water). Ook de CO wordt gekoppelt aan een O2 en dan krijg je ook weer CO2.
Als deze zuurstof ergens anders vandaan werd gehaald dan uit de verbrandingsgassen van de motor dan zou de katalysator invloed kunnen uitoefenen op het lambda-getal. Maar dat is niet zo!!!! Dus een kat. heeft NOOIT invloed op het lambda-getal!!!
Dus Henkie, bij een auto zonder kat worden HC en O2 niet aan elkaar gekoppeld? Want dat is wat jij beweert.
Daarbij komt dan in jouw bewering naar voren dat door de werking van de katalysator, het koppelen van O2 aan andere elementen in de uitlaatgassen, dit wel degelijk invloed heeft op het lambdagetal. Als de kat niet meer in staat is de zuurstof te koppelen hou je een overschot. Dat betekent dus een hoger lambdagetal op je uitlaattester. Dit alles gebeurt na het passeren van de lambdasonde, die daar dus geen invloed meer op uit kan oefenen. Maar daar hebben ze wat op gevonden: de downstream lambdasonde.
Welles
Nietes
Welles...
En een prettig nieuwjaar heren,
Een heel bijzonder fijn 2005 gewenst.
Probeer er eerst eens achter te komen of je het over de berekende lambdawaarde hebt op de viergastester of de werkelijke waarde die je lambdasonde als signaal afgeeft?
Dank je wel Henkie, blijkbaar is het velen nog niet duidelijk wat de functie van een kat is, wat een lambdasonde doet, waarom er een lambdasonde achter de kat zit of wat een lambdagetal eigenlijk is of dat je lambda=1 kunt halen op LPG...Veel halve waarheden maken één hele zeker?
Prettige jaarwisseling allemaal!!
19 jaar
Een katalysator is letterlijk een stof(veelal een edelmetaal)die een chemische reaktie VERSNELD,ZONDER er aan deel te nemen.
Derhalve heeft deze geen invloed op het lamba-getal.
Iedereen de beste wensen nog,
J.E
Volgens de keuring meten zij de lambdawaarde en niet een berekende waarde.
Hoe dat meettoestel dat doet begrijp ik niet zo goed daar men ook te maken heeft met de theoretisch benodigde lucht?
De lambdasonde geeft bij stationair toerental een waarde van 75mV. Bij verhoogd toerental varieert de waarde van 600mV tot 925mV.
Volgens de garagehouder is dit goed en een foutcode is er niet aanwezig. Iedereen reeds bedankt en de beste wensen.
19 jaar
Leuke discussie, en een hoop aananmes en (halve) waarheden zien voorbijkomen. Zelf weet ik ook niet exact hoe het zit dus een studieboek opgezocht.
"Een volledige verbranding kan alleen worden bereikt als de luchtverhouding lambda groter of gelijk is aan 1. In het ideale geval zou naast elk brandstofdeeltje het voor de oxidatie noodzakelijke zuurstofdeeltje moeten liggen"
"Bij de drieweg-katalysator die het uitlaatgas reinigt van koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen en stikstoffen moet de motor met stoichiometrisch mengsel, (dus lambda = 1) worden gebruikt. Een sensor, de zogenaamde lambdasonde, meet het zuurstofgehalte van het uitlaatgas tussen de motor en de katalysator. Deze geeft de waarde door aan een microprocessor, en die regelt zodanig dat de mengselsamenstelling altijd bij lambda = 1 ligt."
Verderop staat nog "een katalysator is een werkzame stof die de reactiesnelheid bij chemische processen verhoogt, zonder daarbij zelf verbruikt te worden".
"voor goede werking moet de temperatuur van een katalysator boven de 300 graden Celcius liggen. Anderzijds mag deze niet ver boven de 900 graden Celcius liggen, omdat anders de katalysator voortijdig veroudert"
"een driewegkatalysator zet gelijktijdig de 3 schadelijke stoffen CO, stikstofoxide (NOx), en koolwaterstoffen (CmHn), om in "onschadelijke" stoffen, namelijk kooldioxide (CO2), water (H2O) en stikstof (N2). Dit werkt alleen als de mengselvormer voor elke bedrijftoestand van de motor op lambda = 1 worden afgesteld" (Benzine en dieselmotoren; Dipl.-ing. Heinz Grohe)
Volgens mij is een uitlaatgastester niet in staat de waarde van de lambdaSENSOR te meten.
.
dat ik duidelijk....weer wat geleerd..hahaha
Vandaag naar de technische keuring geweest. Ik had vooraf de bougies gereinigd en afgesteld op 0.7mm (nodig voor LPG) Men heeft de meting gedaan (op benzine) en het lambdagetal was 1.07 bij verhoogd toerental. Nog niet binnen de waarden doch beter dan de vorige maal. Wagen goed gekeurd. Nu uitzien naar eind december 2005 voor de volgende technische controle. Alvast iedereen bedankt voor de tijd die jullie voor mij hebben vrijgemaakt.
Met vriendelijke groeten
Chris
19 jaar
Ik kan alleen maar zeggen helaas onterechte goedkeur en ook geen steekproef. Jammer.
Ik heb op de keuring de zaken naar voor gebracht die wij hier besproken hadden doch men is daar niet verder op in gegaan. Ik vind dit ook spijtig want dit geval intrigeert mij.
Het viel mij op dat het Lambdagetal vandaag lager was. Zou dit misschien temaken kunnen hebben met het feit dat het vandaag veel droger was dan verleden week(zeer regenachtige dag) omdat de relatieve vochtigheid vandaag veel lager lag en er daardoor minder zuurstof in de lucht hing?
Groetjes
19 jaar
zou de computer rekening mee moeten houden, of, zoals Henkie Nobach vermoedt, er is iets met de O2 sensor wat geen foutmelding geeft, of er is een andere sensor die een verkeerde waarde aan de inspuitcomputer geeft. Het blijft nu nog gissen
het inlaat gedeelte als daar na de luchtmassa meter een lek zit meet hij deze aangezogen lucht niet na de verbranding meet de lambda sonde een lucht overschot en zal en verijking doorgeven aan de computer vandaar 1.5 en de overige waarden liggen in de tol kijk eerst of in de inlaat systeem geen slangen er scheef opzitten of een slang geschuurd is dit kan in vloed hebben op de lambda waarde is dit allemaal in orde gasklep huis reinigen accu er 4 uur af laten + en de - zodat de comp zich kan resetten
gr paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar