Mitsubishi Lancer: Lancer uit '89 met start/accu problemen

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine

Mijn vriend heeft sinds afgelopen maandag erge problemen met onze Lancer uit 1989. Onder het rijden viel de radio uit bij het gebruiken van de richtingaanwijzing. Eenmaal thuis wilde de auto niet meer starten.
Een eerste bezoek van de ANWB leek te duiden op een los zitten -draad van de accu. Vastgezet, stuk gereden om de accu op te laden, alles leek goed. Tot we de radio aandeden en deze op momenten weer uitviel.
Op dinsdag geen problemen gehad, radio niet gebruikt.
Woensdag echter, wederom onder het rijden, problemen met de auto. We hebben toen de accu vervangen voor een nieuwer model dat we gelukkig nog hadden. De auto startte weer, gereden om op te laden, maar na het tanken, wilde de auto weer niet meer starten.
Tweede bezoek ANWB heeft geen succes opgeleverd, na het starten via startkabels lijkt de auto het weer goed te doen.
Gisteren is de auto onder het rijden uitgevallen op de snelweg. ANWB erbij, gestart, naar huis kunnen rijden. Naar de garage. Daar hebben ze enkel de spanning van het dynamo en de accu doorgemeten. Alles leek goed te zijn, de auto deed het weer, enkel de massakabel van het dynamo was los, en die hebben ze weer vastgezet.
Vandaag echter, moest mijn vriend wederom een lang stuk rijden om naar het werk te komen, en met zo min mogelijk stroombronnen heeft hij dat net aan gered, met de wetenschap dat als hij straks naar husi wil, de ANWB opnieuw gebeld moet worden om de auto te laten starten.

Het dynamo is nog redelijk nieuw (door de vorige eigenaren). De accu die er nu inzit is redelijk nieuw. De radio hebben we voor de zekerheid geheel uit de auto gehaald, maar de problemen blijven bestaan.
Iemand enig idee of onze auto nog te redden is en zo ja, in welke hoek we dit moeten zoeken?

Alvast bedankt

Cardan

Geplaatst door Cardan (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Lancer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

mitshu (0) PRO, 14 jaar geleden

de accu was redelijk nieuw maar was deze ook geladen ? een accu die een tijd ongeladen staat kan je weggooien

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Cardan]Het dynamo is nog redelijk nieuw (door de vorige eigenaren). De accu die er nu inzit is redelijk nieuw. De radio hebben we voor de zekerheid geheel uit de auto gehaald, maar de problemen blijven bestaan.
Iemand enig idee of onze auto nog te redden is en zo ja, in welke hoek we dit moeten zoeken?

Alvast bedankt[/quote]
meet de spanning op de accu polen bij stilstaande motor (geeft dan de accu spanning ( in volt gelijkspanning) aan) .

Start de auto en meet dan de spanning op de accu polen. Die moet dan tussen de 13,8 en 14,4 volt zitten. geeft ie dan dezelfde spanning aan als bij stilstaande motor, dan laadt de dynamo niet bij, kan dan kapot zijn maar kan ook zijn dat ie niet aangestuurd wordt of dat er een slecht contact / kabelbreuk is. Zitten de klemmen wel goed vast op de accu polen??

Cardan (0), 14 jaar geleden

Heren, bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Vandaag heeft mijn vriend het gered naar zijn werk maar op de weg terug weer de ANWB moeten bellen. De accu die er nu inzit is inderdaad overleden. Met de ANWB monteur heeft hij iets van meetapparatuur weten aan te sluiten en tijdens de rit naar huis moeten vaststellen dat de accu niet bijlaadt maar juist spanning verliest.
Morgen gaat de "oude" accu er weer in, die staat nu aan de lader, en dan wordt het een tripje om een 2e hands dynamo op de kop te tikken.
De problemen duren nog even voort maar ik ben dankbaar voor jullie hulp.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

eerst kabels nalopen, je zal niet de eerste zijn die een goed werkende dynamo vervangt ......

Cardan (0), 14 jaar geleden

Voor zover we kunnen zien is er met de kabels niks aan de hand. We hebben dit weekend uitgebreidt getest en gemeten. De dynamo meten tijdens rijden gaat dan weer niet zo lekker, maar we meten wel de accu spanning. Deze lijkt in het begin goed met opladen, zo rond de 14,4 -- 14,2
Op een gegeven moment, steeds weer een ander moment, het lijkt er vooral op wanneer de motor echt warm wordt, loopt de spanning terug naar 12v en tijdens het rijden zakt deze gelijdelijk aan steeds verder. We zijn vanmiddag geeindigd op 8,5. Toen we de auto stil zetten wilde deze ook even niet meer starten.
Op het moment dat we dan de plus pool van de accu los halen en weer terugplaatsen, de motor weer starten, dan loopt de spanning in de accu weer snel op naar een 14,4.
Vanavond hebben we het gered van Enkhuizen terug naar Zwaag, een ritje van ongeveer 20km met een constante spanning van 14,1 op de accu.
Daar de garage en de ANWB zelf ook niet meer weten wat het is, nogmaals een hulpvraag, zeker omdat mijn vriend enorm afhankelijk is van de auto voor zijn werk. Enig idee wat dit is?
Nog 1 punt overigens, afgelopen week is de auto bij de garage geweest, die hadden vastgesteld dat de massa kabel van het dynamo los was. Deze is nu vast gemaakt en nu blijft het olie lampje branden in de auto. De motorolie is gewoon prima. Waar moet die massa kabel precies aan vast en wat zou dit kunnen zijn? *we beginnen namelijk redelijk te twijfelen aan de garage*

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Lancer of stel zelf een nieuwe vraag.