Hallo forumleden,
Mijn auto heb ik nu 1 jaar. Bij het rijden viel me op, dat bij het optrekken de motor vaak stotterde bij meer dan 3000 tpm. Sinds zes weken merk ik, dat op de autoweg (in zijn vijf) de motor ook stottert bij meer dan 3000 toeren. Meer dan 120 km/uur zit er niet meer in; even snel iemand inhalen lukt niet meer. Toen ik dat probeerde, sprong dat vervelende check engine-lampje aan....
Ik rij dus nu behoedzaam om te voorkomen, dat de motor boven de 3000 toeren komt. Dat gaat prima.
De garage (merkloos) heeft niets kunnen vinden, maar oppert dat het wellicht aan de brandstofpomp ligt. Die kunnen ze vervangen, maar dat is een reparatie van 1500 euro (voor de pomp) en dan nog montage.
Garage heeft bougies vervangen, injectiereiniger erin gegooid en nog wat kleine tests uitgevoerd. En navraag gedaan bij een Mitsubishidealer in de buurt. Probleem is zeldzaam, motor is zeldzaam en alleen een hele oude mitsubishimonteur had hen verteld, dat hij zo'n probleem ook wel eens had en dat dat met een nieuwe brandstofpomp was opgelost.
Verdere gegevens:
Bouwjaar 2001, km stand 255500.
Heeft iemand een suggestie? Zo niet, dan ben ik veroordeeld tot een rustige rijstijl.
Groet,
Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rijdend uitlezen met apparatuur die Mitsubishi ondersteunt (Dealer, Launch, carmanscan, etc.).
Dan de codes uitlezen en als dat niet genoeg vertelt de inspuitdruk gewenst en werkelijk controleren.
Ook de fuel trim kan veel vertellen. Als die te veel afwijkt van 0% dan is er een brandstofprobleem.
Compressie en-of lekverliezen al gemeten?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Hoe oud is het brandstoffilter?
Aan de ingang van de hogedrukpomp (waar toevoerleiding aan zit) zit een zeer klein filtertje inwendig in de pomp, kijk even of dit niet verstopt zit.
Deze motoren zijn bekend voor inwendige vervuiling van koolstofaanslag, tot zover dat zelfs de injectorkop dicht slipt met koolaanslag, er bestaan produkten in de handel speciaal voor toevoeging in de benzine voor direct ingepoten benzinemotoren.(merk Wijns)
Wij hebben vroeger nog gehad met dit model (met dezelfde symptomen) dat de (mechanische) drukregelaar die na de hogedrukpomp zit niet goed af regelt. We hebben dit kunnen vaststellen door al rijdend de retourbenzine van hd-pomp en van de drukregelaar met aangesloten darmen naar bidons in het interieur te leiden, bij inhouden kwam er te veel benzine naar de retour die van de regelaar komt en dus slecht afregelde.
Welke foutcode komt er trouwens uit?
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar