auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi colt 1500 exe: motor zakt in toerental maar valt net niet uit

Bouwjaar: 1991

Mijn motor heeft volgend fenomeen altijd al vertoond: bij het stoppen aan rode lichten of kruispunt stijgt het toerental gedurende een paar seconden een tot ongeveer 1100t/min, het zakt vervolgens tot ongeveer 600t/min om vervolgens onmiddellijk terug te gaan naar ongeveer 750 t/min. De motor slaat echter niet af, maar naar mijn mening draait ie een tikkeltje te laag. Op zich is dit dus geen probleem. Echter sinds vorige week doet de motor hetzelfde bij het stoppen, maar hij klimt niet meer onmiddellijk meer terug tot die 750t/m. Hij blijft dus hangen rond die 600t/m, wat echt wel laag is! De motor slaat nog niet af, maar het scheelt niet veel. Ik heb de luchtfilter nagekeken: die is zo zuiver als wat. Nieuwe bougies brengen evenmin een oplossing. Ik heb nagedacht wanneer het probleem zich is beginnen voordoen en heb dit aan mijn garagist verteld. Mijn garagist dacht met me mee en toen zag hij het licht: hij had mijn batterij afgeschakeld om mijn uitlaat te lassen achteraan. Hij deed me een uitleg dat na het afschakelen van de batterij de gasklep(p)en? moet gereinigd worden met carbocleaner. Hij heeft dit geprobeerd door het klepje naast de luchtfilter wat af te spuiten met die spuitbus. Helaas zonder resultaat. Ik heb op deze website wat rondgekeken en heb reeds gelijkaardige zaken tegengekomen. Ik vraag me af wat het verband is tussen het ontkoppelen van een batterij en een gasklep. Klopt dit verhaal wel? Wat moet er precies gereindigd worden en op welke manier? Wat betekent ECU eigenlijk?
Graag uw antwoord. Vele groeten, Stefaan

Geplaatst door

stefaan11095 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ECU = engine control module. Deze bepaald o.a. wanneer en hoeveel benzine er in de cilinders gespoten moet worden.
Bij de Carisma komt het ook vaak voor dat de motor niet meer goed stationair loopt nadat de accu is verwijderd. Door de auto 10 minuten stationair te laten lopen, stelt de ECU zich weer goed in. Als dit niet helpt moet het gasklephuis schoongemaakt worden.

Het gasklephuis kan langzaam vies worden. De ECU stelt zich continue bij, maar bij een reset (accu los) gaat hij terug naar de begin waarden. De beginwaarden gaan uit van een schoon gasklephuis.

Ik hoop dat 10 minuten stationair draaien ook bij jou helpt.

Anton

abunsc 0

20 jaar

het antwoord van Anton is ok. Ik heb bijkomende informatie gekregen van erwin: ik had de accu losgemaakt om mijn uitlaat te lassen. De ECU is hierdoor ontregeld. De gasklep reinigen is de oplossing, dan is de ruimte rond de klep groter en moet dus de ECU een nieuwe regeling maken voor het stationiar toerental.

Een ECU kun je zelf inleren door de motor op bedrijftempratuur te brengen, motor uit, maar op contact laten staan, de accu pool los te halen, 20 sec de pool los te laten, de pool er op zetten en de motor starten, geen gas geven , geen verbruikers aan zetten zoals lichten en kachel, en de motor 5 minuten stationiar te laten lopen. Dank aan erwin en anton voor de oplossing!!!

stefaan11095 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.