Zoals de titel al aangeeft ging gisteren bij onze Colt tijdens een ritje van 50 km het lampje branden met het motorsymbool. Verder niets vreemds of anders aan de auto gemerkt, ook niet qua rijden. Het lampje gaat niet meer uit, ook niet na auto stil gezet te hebben. Wat kan dit zijn?
Groet, Frans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat de auto uitlezen bij de dealer, dan weet je waarom de computer het lampje aanzet.
Akkoord, meteen afspraak gemaakt, kan vanmiddag nog langsrijden. Ik zal de bevindingen posten.
11 jaar
Het is de lambdasonde welke het lampje liet branden. Of de lambdasensor echt defect is was moeilijk te zeggen omdat er volgende de mitsu dealer de voorpijp slecht is en er een scheur in het uitlaatspruitstuk zou zitten. Dus omdat je dan valse lucht aanzuigt gaat de lambdasensor in storing. Ik laat elders uitzoeken wat de preciese oorzaak is van deze luchtlekkage ivm dure dealer. Zijn dit kostbare onderdelen om te vervangen? Wat raadt u aan?
Gr Frans
11 jaar
2 mogelijke manieren om te controleren. luisteren vooral koude motor als spruitstuk nog koud is. Wel motorkap open en op de plek luisteren.
Met een doek de uitlaat goed dicht houden als ergens de voorpijp lek is zul je sissen horen.
Hier een update, het spruitstuk had inderdaad een scheur. Deze scheur is dichtgelast. Dit is ongeveer 2 a 3 weken geleden gebeurd. Het motormanagementlampje ging ook uit na deze reparatie. Dus leek allemaal goed te gaan. Tot gisteren helaas, toen begon het lampje weer te branden! Wat zou er volgens u aan de hand kunnen zijn?
Extra info: de auto rijdt en start verder prima, niets te merken aan rijgedrag, toerental regelt mooi terug wanneer koppeling wordt ingetrapt. Dit lijkt allemaal te gaan zoals het hoort.
11 jaar
Omdat uitlaatspruitstukken meestal van gietijzer gemaakt zijn, is dit bijna onmogelijk succesvol te lassen in je standaard garagebedrijf. Niet onmogelijk maar wel een specialistisch werkje dat eigenlijk alleen aan echte lassers toegenegen is. Het vereist onder andere voorverwarmen van het werkstuk en speciale elektrodes. Kun je meestal beter niet aan beginnen. Dan liever een spruitstuk van de sloperij (als het echt daaraan ligt).
Ze hebben de storingscode gewist na de reparatie, neem ik aan. Dat nu lampje weer aangaat kan betekenen:
-dat het lek slechts tijdelijk dicht geweest is,
-of dat de sensor/bedrading/stekkers/computer een fout op het circuit van de sensor veroorzaken,
-of dat er nog een ander lek is (dit kan ook verder terug in de motor zijn),
-of een geheel ander probleem.
Nogal wat mogelijkheden, zonder te weten welke code er nu in staat.
Dus eerst opnieuw uit laten lezen voor de precieze foutcode. Je locale garage kan dit ook, of anders zijn collega/concurrent als hij de juiste stekkers niet heeft: dit soort wat oudere Japannertjes had nog een andere diagnosestekker. Het had ook hulpvol geweest de originele code die er in stond te weten. Dit kun je het best altijd vragen en noteren of een uitdraai van de storingscode(s) vragen.
Je kunt wel op de gok een andere lambdasensor of uitlaatspruitstuk (laten) vervangen want die zijn het minst onwaarschijnlijk in dit geval. Maar dat blijft gokken. Dan heb je mogelijk overbodige kosten.
Wil je het goed doen dan laat je de foutcode opnieuw uitlezen en laten diagnosticeren waarom deze foutcode erin zit door een garagebedrijf dat dit kan.
Opgelost! Toch maar het spruitstuk vervangen door n sloopdeel en voorste deel uitlaat ook meteen meegepakt. Kennelijk toch nog ergens valse lucht voor de lambda sensor geweest want daarna is het probleem nooit meer terug gekomen.
Bedankt voor het meedenken!
Gr. Frans
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar