beste mensen,
ik heb een Space Wagon 2.0 van 2002 die van de ene dag op de andere niet meer wil starten. Wat is er aan de hand en wat ik al gedaan?
- motor draait rond en heeft de neiging om aan te gaan maar start uiteindelijk niet
- eerder compressie gemeten en is op alle vier cilinders 10bar
- staat in verband met de benzinepomp die geen geluid geeft zodra ik het contact aanzet
- accu is goed en er is een vonk (dus krukassensor is ok neem ik aan)
- benzinepomp is vervangen en klacht blijft hetzelfde: niet starten
- testen van 12V en massa op de benzinepomp is ok: pomp draait
- relais van de benzinepomp is nagezien en is ok
- wat opvalt is dat punt 22 van de ECU geen 12V geeft (punt 22 zorgt voor 12V bij pomp)
- wat opvalt is dat bij het testen op punt 22 van de ECU de pomp wél gaat werken en het testlampje van de spanningszoeker van de spanningszoeker ietsje brandt, ik neem aan geen 12V maar 2-5V. dus met een soort lekstroompje komt er wel iets in beweging !?!
- ecu is af en toe gereset
- er verschijnt na het starten geen foutcode/obdII
heeft iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken om dit probleem op te lossen?
dank alvast, Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar is pin 22 van de ecu mee verbonden?
Want het is niet normaal dat de ecu de voedingsspanning van de benzine-pomp verzorgt.
Normaal schakelt de ecu de massa van de stuurstroom voor het brandstofrelais.
Hoe meet je met de spanningszoeker op pin 22 van de ecu?
Punt op pin 22 en de clip op massa?
Dan schakelt volgens mij de ecu de massa niet (goed).
En als je gedurende deze test de motor start, slaat deze dan aan?
Is dit niet een combinatie gevalletje met vocht in je andere topic ?
je hebt helemaal gelijk. ook wat onduidelijk opgeschreven
hier is het ook zo dat de ECU de massa stuurstroom moet verzorgen.
test net gedaan: pin 22 op massa leggen zet de pomp in werking, dat is al iets!
kabel voor pin 22 staat in verbinding met het relais, het gekke is alleen aan de (+)voedingskant, terwijl je die aan de 'min' kant zou verwachten. alle verbindingen lijken dan ook goed.
jouw conclusie is ook die van mij: de ECU hapert met massa verbinding.
5 jaar
[quote=kaleido 1]Is dit niet een combinatie gevalletje met vocht in je andere topic ?[/quote]
nee dat was een oude kwaal waar ik nog een antwoord op wilde geven. want dat is inmiddels opgelost.
dat niet-starten kwam zo maar ineens, iig zonder inregenen
5 jaar
Vonk op alle 4 de cilinders?
probleem opgelost
na wat puzzelen bleek het brandstofrelais niet goed te functioneren. de ECU wilde wel schakelen maar het relais werkte niet mee.
het was eerst onduidelijk welk relais de juiste was, daarom plaatje bijgevoegd, misschien is er nog iemand die er iets mee kan (zullen er niet veel meer zijn vermoed ik..)
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar