beste,
Nu het kouder wordt wil de Mitsubishi stationair z'n toeren niet goed vasthouden. Na de koude start loopt het toerental naar 14-1500 tpm, waarna die snel de neiging heeft om naar 500-800 tpm te zakken. Zodra de motor warm is, is er niets aan de hand en houdt die het voorgeschreven toerental van 750 tpm.
De stationaire regelklep (IAC-valve) is nagezien en is 100% en de ECU en LMM zijn verwisseld.
Volgens mij kan dan een temperatuursensor een rol spelen omdat die de koelwatertemperatuur aan de ECU moet doorgeven. Dus: weerstand gemeten. Wat me opvalt is dat de opgegeven waarden van Mitsubishi (5-6kOhm) bij lange na niet worden gehaald: zowel een nieuwe als een gebruikte sensor komt niet verder dan 1.9 kOhm bij 0-5 graden.
vraag: herkennen jullie dit probleem en zijn er misschien andere oplossingen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, hoe betrouwbaar is dat lijstje met weerstanden?
Of de doorgegeven temperatuur klopt kun je (laten) uitlezen.
Dan weet je gauw genoeg of er iets afwijkt met de temperatuur sensor.
De weerstanden bleken niet het euvel te zijn van de klachten. Na een compressietest met koude motor ( klachten zijn er als het koud is) bleek cilinder 1+2 nog geen 2 bar aan compressie te hebben.
Klachten konden alleen opgelost te worden door een drastische maatregel: ander blok.
Met een compressie van 4 x 15 bar zijn er geen klachten meer.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar