Mitsubishi Pajero Sport: Pajero Sport schokt bij minimaal ingetrapt gaspedaal

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TD

Mijn Pajero Sport gaat schokkerig rijden indien na het bereiken van de gewenste kruissnelheid gas wordt terug genomen. Voor de wind en bij hele flauwe hellingen afrijden (dus rijden met gaspedaal heel weinig ingedrukt) is het op zijn ergst. In de garantieperiode is de pomp door de dealer getest; geen afwijkingen. Omdat ik mij niet wilde laten afpoeieren (een heel rijtje L200 dat in mijn bezit is geweest had deze narigheid niet) hebben ze na 3 dagen van alles en nog wat bekijken op goed geluk iets aan de afstelling van de EGR klep gedaan. Het euvel is daarna inderdaad een tijdje weg geweest.
Graag zou ik het volgende willen weten;
-waar zit de EGR klep?
-wat doet het ding?
-is het normaal dat zo'n ding al bij zo'n 50.000 km problemen gaat geven (want bij die km stand is de ellende destijds zo ongeveer begonnen)?
-(hoe) kun je hem zelf afstellen?
En last but not least; kan het hele gedoe er ook afgehaald worden? Mijn fijnst rijdende Mitsubishi met L200 techniek is namelijk nog steeds de 2.5TD (allen turbo en verder geen poespas) zoals die in mijn L200 van 1993 zat.

negenelf

Geplaatst door negenelf (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

8 Reacties

17 jaar geleden - negenelf

Heb inmiddels zelf het nodige onderzoek gedaan; via een engelse Pajerosite werden de laatste twijfels over de lokatie van de EGR weggenomen. Ik besloot de EGR buiten werking te stellen door de pakking tussen aanvoerbuisje en EGR te vervangen door een metalen plaatje. Tot mijn verbazing bleek dit al gebeurd te zijn. De wagen is na aflevering door de importeur in handen van twee officiële Mitsubishi dealers geweest. Van Zeist in Apeldoorn heeft destijds onderzoek gedaan naar het 'inhouden'. En aangegeven dat uiteindelijk iets 'veranderd' was aan de afstelling van de EGR-klep. Maar goed, het kon dus niet meer aan de EGR liggen, die is geneutraliseerd. Omdat de roetmeting voor APK de laatste keer maar net aan goedging had ik inmiddels een flesje Wynns reinigingsvloeistof voor dieselmotoren in de tank gedaan (baat het niet dan schaad net niet). Afgelopen zondag na een rit naar noord holland was het schokken stukken minder. Volgens de gebruiksaanwijzing op het Wynns flesje zijn 3 tankbeurten nodig om de zaak (o.a. de injectors) goed schoon te krijgen. We rijden nu op de tweede tank met Wynns en het inhouden is voor 99% verdwenen.

17 jaar geleden - br0ns

er is voor de pajero een modificatie van de egr koeler die dan wordt vervangen ik weer niet of het op jou auto van toepassing is.

17 jaar geleden - wim12199

Die modificatie is enkel voor de Pajero (met 3,2 liter), en niet voor Pajero sport (met 2,5 liter).

17 jaar geleden - negenelf

Bedankt voor jullie meedenken en reacties. Speelt die koeler nog wel een rol als de doorvoer tussen koeler en EGRklep met een plaatje is afgesloten? Het (inhouden) is trouwens na 3 Wynns behandelingen soms volledig weg en komt zo nu en dan weer terug, alleen niet zo heftig als voorheen. Zou het zin hebben om de verstuivers eens te laten testen?

17 jaar geleden - negenelf

Tijdens het laatste flesje Wynns waren we weer terug bij af; wegrijden/accelereren geen enkel probleem, neem je vervolgens gas terug om op een bepaalde snelheid te gaan rijden dan begint de ellende weer. Een ietsje gas erbij, waardoor de snelheid heel langzaam toeneemt of een ietsje gas eraf waardoor je langzaam afremt en er is niets meer aan de hand. Maar constant 50 in 3, 80 in 5, 120 in 5; alsof je met een trillende voet op het gas zit. Bij hoge snelheid in hoogste versnellingen bijv. 140 in 5, is er niets aan de hand; maar dan zit het gaspedaal dieper. Heeft iemand misschien nog een idee want van die dealer hoef ik verder niets te verwachten. De eigenaar van het bedrijf heeft me al eens fijntjes gezegd dat ik in zijn beleving problemen had met de 'rijkarakteristieken van de wagen'. Alle meedenkers alvast bedankt.

15 jaar geleden - Cor57

Ik heb een Pajero Sport Intens van 2005, ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als dat jij hebt, alleen is het bij mij als ik rond de 2000 toeren zit, de auto is al verscheidene keren bij de dealer terug geweest, zonder succes. Mijn eigen garage heeft nu de motor gereinigd, maar ook dit heeft niet het gewenste resultaat gehad. Ik leef dus met je mee, en hopelijk kan hiervoor een oplossing worden gevonden. Zal deze site dan ook met argus ogen in de gaten houden.

15 jaar geleden - negenelf

Ik heb het afgelopen jaar verzuimd de ontwikkelingen rond de Pajero Sport in Problemcar vast te leggen; eind juli 2007 kwam ik bij een Bosch service vooor de airco en, om een lang verhaal zo kort mogelijk te houden, na het solderen van een stekkerverbinding was het schokken verdwenen. Na ruim 20.000 km kwam het euvel in zijn oude vorm weer terug. Dezelfde Bosch service kon niets vinden; diagnoseprogramma signaleerde geen afwijkingen. Tot mijn verbazing was het geschok wel weer verdwenen. Volgens de Bosch service zou dit kunnen komen omdat de accupoolklem er gedurende ruim 24 uur af geweest was (vervanging distributieriemen e.d.). Na ca. 4000 km begon de ellende weer. Accupoolklem er ruim een etmaal af, geen resultaat..... Omdat de Bosch service te kennen had gegeven niet meer te weten waar verder te moeten zoeken zocht ik een andere Mitsubishi dealer op. Deze constateerde geen afwijkingen tijdens de diagnose, controleerde voor de zekerheid nog de klepspeling en kieperde een extra flesje brandstofsysteemreiniger in de tank. Tijdens het proefrijden werden geen afwijkingen geconstateerd. En inderdaad, hij reed weer goed. Ik ben inmiddels een paar duizend kilometer verder en hij rijdt nog steeds perfekt..... Ik heb inmiddels uitgezocht wat de 5 zoekpogingen welke door 3 verschillende bedrijven zijn ondernomen gemeenschappelijk hebben, want er zijn filters vervangen (1x), de software is geupgrade (1x), er is bedrading gesoldeerd (1x), de stroom is van de wagen afgeweest (1x), er is reinigingsmiddel in het brandstofsysteem gedaan (2x) de klepspeling is gecontroleerd (1x) en het electronisch brandstofsysteem is onderworpen aan een computerdiagnose (5x). Zodra het euvel weer terugkomt, en dat dit gaat gebeuren daar is de 'nieuwe' dealer ook van overtuigd, dan is het eerste wat gedaan wordt een computerdiagnose. En ik wil er heel wat om verwedden dat onze fijne Pajero Sport weer als nieuw rijdt nadat de programmatuur heeft aangegeven dat er 'geen afwijkingen' zijn. Probleem is wel dat het heel moeilijk gaat worden om op goed geluk te vinden wat nu de oorzaak is van de ellende. Ik zal probereb mijn bevindingen weer wat regelmatiger in dit forum plaatsen.

15 jaar geleden - thienan

Uw auto is van 2005 en als de auto nog onder garantie is ,zal ik alles aan doen om bij je dealer een nieuwe pomp aan te vragen .Want dat is de enige oplossing vind ik .Want bij deze model (electronische pomp ) heb ik meerdere pompen moeten vervangen .Uitlezen met de computer in de garage zal men niks vinden .

[quote=Cor57]Ik heb een Pajero Sport Intens van 2005, ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als dat jij hebt, alleen is het bij mij als ik rond de 2000 toeren zit, de auto is al verscheidene keren bij de dealer terug geweest, zonder succes. Mijn eigen garage heeft nu de motor gereinigd, maar ook dit heeft niet het gewenste resultaat gehad. Ik leef dus met je mee, en hopelijk kan hiervoor een oplossing worden gevonden. Zal deze site dan ook met argus ogen in de gaten houden.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.