close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Galant 2.0 Td Gls: schakelt niet altijd terug van 3 naar 2, en 2 naar 1

Bouwjaar: 2000

Hallo,

sinds enige tijd heb ik het volgende probleem met mijn Mitsubishi Galant 2.0 turbodiesel GLS uit 2000 met handversnellingsbak (211.000 km):

Tijdens het rijden kan ik vaak niet (direct) terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling.
Dit lukt wel, indien ik de pook eerst van 3e naar (de richting van) de 1e versnelling terugschakel, dan is hij daarna meestal wel in de 2e versnelling te leggen.

Terugschakelen naar de 1e versnelling tijdens uitrollen van de auto is nog nooit gelukt, dit lukt pas bij stilstand van de auto. Erg handig als je net voor een stoplicht wilt stoppen, en het springt op groen. Dan moet ik dus in de 2e versnelling optrekken.

Gelukkig is het een diesel, en trekt hij de auto wel weg, maar erg soepel gaat dat niet natuurlijk.

Mijn vragen zijn de volgende:

- is het normaal dat de versnellingsbak van deze auto niet in de 1e versnellingsbak te schakelen is, behalve bij stilstand van de auto?

- welk onderdeel veroorzaakt het niet terug kunnen schakelen van de versnellingsbak?
Of is het met afstellen of iets dergelijks te verhelpen?

Probleem is dat ik diverse monteurs heb gevraagd: de een zegt dat er een nieuwe ruilbak in moet, kosten 550 euro exclusief demonteren en monteren.
Een ander zegt dat de synchromeshringen (?) naar z'n grootje zijn, en dat dit een duur grapje wordt.
Weer een ander denkt eerder aan de koppelingsplaten, of drukgroep.

Bij de dealer verwachten ze dat er een ruilbak in moet, kosten ettelijke duizenden euro's.

Maar voordat er allerlei onnodige zaken vervangen worden, zou ik eerst graag willen weten wat er nu kapot of versleten zou zijn.
Voor een automonteur zou mijn uitleg toch voldoende moeten zijn, of is dit probleem zo vreemd en komt het nooit voor?

Op dit moment is mijn financiële situatie niet echt rooskleurig, en ik kan met me nu gewoon niet veroorloven om 550 euro of meer uit te geven.
Is het rampzalig als ik hiermee door blijf rijden, of is er een goedkoper alternatief?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!



Geplaatst door

Rolfy (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo, ik heb hetzelfde probleem met mijn galant diesel gehad en volgens mijn dealer komt dat bij de diesels van dit type meer voor, hij heeft er zelfs één gehad met 30000 km op de teller.Ik kan je geen goed nieuws geven want er werd bij mij ook een ruilversnellingsbak gemonteerd wat een dure zaak was.
Het heeft me rond de 80000 oude belgische frank gekost, ong.een 2000 €.
Je krijgt wel een jaar fabrieks garantie want de oude bak wordt terug naar de fabriek gestuurd.
Ik hoop voor jou dat je meer geluk hebt, succes!
groeten bessy

bessy 0

20 jaar

volgens mij heeft dit niets met de koppeling te maken anders zou je in alle versnellingen problemen hebben.de synchro-mesh ringen van je 2e versnelling zijn hoogstwaarschijnlijk versleten.deze ringen zorgen ervoor dat je 'm soepel in de versnelling kan zetten.aangezien de meeste autorijders veel terugschakelen naar de 2e versn. voor bijv. een bocht,slijten deze ook meestal sneller.
als ik jou was zou ik vragen wat een bakrevisie kost.misschien is dat goedkoper dan een ruilbak.
succes

coupe1846 0

20 jaar

de schakelmof van de 1ste/ 2 de versnelling is versleten, verbetert type beschikbaar

mof en alle lagers vervangen is de oplossing: bak revisie is het goedkoopst

gebruik steeds full syntische versnellingsbak olie

groeten

marcvan1 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.