auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Eclipse: Slecht starten en af en toe haperen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 420a 2.0 16v

Hallo allemaal,
Ik doe nog een laatste poging om van mijn probleem af te komen!
Ik heb een mitsubishi eclipse van 1995. Er ligt een 420a Chrysler motor in.
Het probleem is als volgt:
Als ik hem start loopt hij even op 500 toeren (ca. 3 sec) vervolgens gaat hij beter lopen. Als ik dan gas geef loopt hij te langzaam in toeren terug.
Zodra hij warm begint te worden dan gaat hij goed lopen en zakt hij ook perfect in toeren terug.

Nu komt het rare:
Het is niet altijd zo dat hij slecht begint en dan beter word.
Soms dan start hij wel en dan valt hij vrij snel daarna weer uit.
Soms geef ik gas en dan knipperen er 2 lampjes heel kort en vervolgens zakt hij helemaal tot 0 toeren. (uit dus).
Onder het rijden heeft hij ook af en toe een hapering. (1sec) echt maar 1 keer en tegelijker tijd knippert het engine check lampje op mijn dashbord(ook 1 sec dus).

Ik heb de auto meerdere malen laten uitlezen maar telkens krijg ik geen storingsmelding.
Wie weet wat ik het best kan nakijken zodat ik mijn auto weer goed aan de praat krijg?

Ik heb al een keer een andere potentiometer geprobeerd (nieuw)
Ik heb al een keer een andere gasklepsensor geprobeerd (niet nieuw)
Ik heb het gasklephuis al schoongemaakt.
Bougies vervangen.

Zelf zit ik aan de temperatuursensor te denken.. Maar ik weet het ook allemaal niet zeker.
Ik hoop echt dat iemand me uit de brand helpt!!!

Geplaatst door

rkoerhuis (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt verdacht veel op stappenmotor probleem

Deze heb ik ook vervangen..

rkoerhuis 0

13 jaar

en je egr klep gekontroleerd of die niet open blijft staan,of afdoppen als je dat lukt.

die sluit ook wel, want anders staat hij toch ook open als hij warm wordt?

rkoerhuis 0

13 jaar

egr klep staat stationair dicht gaat open bij deellast ,dus als je bijv. konstant 80 rijd gaat hij open.

oke! en hoe kan ik die het best afdoppen?

rkoerhuis 0

13 jaar

dat is niet bij elke auto mogelijk,dan zou je hem moeten demonteren en kijken hoe ie aan de onderkant eruitziet,je hebt er met een neus eraan die las ik gewoonweg dicht en je hebt er daar kun je een dichte pakking onderleggen ,maar nogmaals dit kan niet bij elke auto je hebt namenlijk kans dat er een geel lampje op je dashord gaat branden,als het zo is dat je er een pakking onder kunt leggen is het 't proberen waard zie je dan verbetering weet je waar je moet zoeken,heb jij een vacuum gestuurde of elektronische?? die elektronische geven meestal een geel lampje,en je hebt egr kleppen die zitten zodanig gemonteerd die kun je helemal niet afdoppen dus even eraf pakken en bekijken.

sorry ik begreep niet helemaal wat je bedoelde haha. maar met google kom je een heel eind!
Ik kan er makkelijk bij komen.
er gaat een dun slangetje heen maar ook een dikke geloof ik en een stekker met 3 a 4 draden(als ik het goed heb.
Hoe is hij dan af te doppen?

rkoerhuis 0

13 jaar

ik zal het proberen zo makkelijk mogelijk uit te leggen ,je pakt de egr eraf dan leg je een pakking onder de egr, en zet je de egr weer terug,het is de bedoeling dat de 2 kanalen dicht gemaakt worden dus in en uitlaat niet met elkaar in kontakt komen dit doet in principe je egr als hij goed werkt, die houd de in en uitlaat dicht totdat hij moet gaan werken ,maar nogmaals je hebt egr kleppen met een neus eraan daar kun je geen pakking onderleggen ik las dan die neus dicht,wel te verstaan bij auto's waar dit mogelijk is zonder storingsmelding te creëren.

en wat ook nog mogelijk is als je een vacuum gestuurde hebt dat het vacuum membraam lekt,even met remmenreiniger er langsaf spuiten reageert ie hierop heb je vacuum lekkage.

langs de egr spuiten?
Kan ik niet gewoon alleen die slangetjes afdoppen?

rkoerhuis 0

13 jaar

jawel,maar dat is niet het idee van een egr afdoppen,hiermee dop je de aansturing af en niet de kanalen die de egr moet afsluiten en of moet openen.dit lijkt allemaal heel omslachtig in principe is dit zo gebeurd alleen is natuurlijk niet zeker of dit je probleem oplost,maar als je verbetering ondervind weet je toch waar je moet zoeken.

Oké ga het vanavond of morgenavond even proberen.. kan ik dus voor het testen wel alleen de slangen afdoppen en de stekker er af halen?

rkoerhuis 0

13 jaar

Ik heb het nog niet geprobeerd maar ik starte hem vanavond.. dat ging best moeizaam tot 3 keer toe d8 ik dat hij hem aanpakte viel hij gelijk weer uit.
Toen pakte hij hem wel aan.. even weer op 500 toeren (ca. 3 sec) en vervolgens gewoon normaal.
Toen heb ik ongeveer 15km gereden, de motor was mooi warm.
Ik zet de auto uit. wil hem 2 min later weer starten.. gaat het weer zo moeilijk als in koude toestand.
Het toerental is verder onder het rijden de hele tijd wel goed eigenlijk. als ik koppel zakt hij redelijk tot mooi snel weer naar die 900 toeren.
Alleen 1 keer toen ik de koppeling intrapte zakte hij tot 500 en daarna pakt hij hem vanzelf weer op.

Ik bedacht me net ook nog iets.
Hij is een keertje behoorlijk warm geweest.. Kan het zijn dat daardoor de temp sensor kapot is gegaan misschien?
Of misschien nog erger en wat anders? Ik heb dit probleem al een hele tijd maar weet niet precies of het sinds toen langzaam is begonnen.

rkoerhuis 0

13 jaar

Ik heb net even gekeken en ik kan hem afdoppen. Doe je dat dan gelijk op het inlaatspruitstuk?
Iemand van de garage dacht trouwens dat het de temp sensor wel eens kan zijn want die geeft de helft van de keren geen fout aan bij het uitlezen als deze wel kapot is. Mijn vraag: als je temperatuur sensor kapot is. Kan hij dan een kwartier goed stationair lopen en dan gewoon uitvallen?

rkoerhuis 0

13 jaar

Het gaat al wat beter.. ik heb alles een beetje schoongemaakt.
Accu er een uur eraf en daarna een half uur stationair laten lopen.
Dat ging allemaal prima.
Echter in koude toestand.. lopen de toeren toch te langzaam terug en blijft hij vaak bij 1500 a 2000 hangen.
Zodra de motor warm is lijkt het helemaal perfect. hij loopt snel terug tot goed stationair en blijft helemaal niet hangen.
Na een kleine rit stond ik weer op de oprit.
Ik trapte een aantal keer snel kort op de rem. Dit had wel kleine gevolgen op stationair ca. 100 toeren omhoog en ook 100 omlaag.
Ik heb er wel eens wat over gelezen.. maar kan dit ook kwaad?
En zo ja, Wat kan het dan zijn?

rkoerhuis 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Eclipse of stel zelf een nieuwe vraag.