Hallo ,
Mijn spacewagon heeft sinds deze week problemen tijdens starten wanneer hij op bedrijfstemperatuur is.
als ik probeer te starten, gaan alle lampjes die normaal ook gaan branden aan. Ik hoor dan de benzinepomp draaien, maar de startmotor niet opkomen.
Ook draait hij plotseling rond de 500 toeren stationair met als gevolg dat hij snel afslaat. Mogelijk kan dit laatste komen, doordat ik de minpoolaansluiting van de accu heb schoongemaakt en weer aangesloten.
Tijdens het rijden heb ik verder geen problemen en houdt hij niet in.
De auto heeft inmiddels wel 280.000 km gereden.
Ik heb geen uitlees apparatuur.
Kan iemand mij tips geven hoe ik snel de oorzaak kan vinden. Of kan ik dat alleen bij een garage laten doen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels ben ik erachter dat het niet starten van de auto waarschijnlijk vooroorzaakt wordt door slijtage van het startmotor relais. dat vlak boven de startmotor zit. Een paar zachte tikjes op het huis van het relais zorgt dat het relais weer werkt. Waarschijnlijk zijn het ingebrande contacten.
Na het schoonmaken van de sensor in het vierkante kastje tussen luchtfilter en gasklep ging het toerental tijdens stationair draaien weer omhoog. Dus is dat probleem opgelost.
Nu nog een startrelais zien te vinden en monteren.
Doordat de accuspanning is weg geweest zijn de leerwaarden gewist.
Om het stationair toerental in te leren is er een procedure. Ik dacht iets van de warme motor 20 minuten te laten draaien.
Wie weet de exacte procedure?
Gr.
Paul
Paul bedankt voor de tip.
De motor draait nu stationair stabiel 700 toeren per min. Ik ben niet op zoek gegaan naar een 2de hands startrelais, maar heb een complete startmotor + relais gekocht voor 117 Euro. mijn oude startmotor levert nog 30 Euro statiegeld op. Het was in een uur gedemonteerd en gemonteerd. Ik moest wel even de luchtslang tussen luchtfilter en gasklep demonteren om de startmotor bovenlangs er tussen uit te krijgen. Voorzichtig de kachelslangen opzij geduwd zonder ze te beschadigien. Via de onderkant ging net niet, vanwege de Labda sonde en de uitlaat die in de weg zaten.
Hij start en rijdt weer als een zonnetje. Nu alleen nog de schokbrekers voor en/of de schokbrekerlagers vervangen. Dan ben ik ook van het bonkende geluid af in de straten met verkeersdrempels.
Gr.
Richard
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar