close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi sigma 3.0 24v: tikkende stoters

Bouwjaar: 1991

probleem bij deze auto is dat soms de klepstoters zeer sterk hoorbaar zijn na het starten van de motor sóchtends.

Zo een week geen last en dan zo doet ie het weer een paar dagen.

Soms gebeurt het ook dat ze dan blijven tikken, zet je de motor dan direct weer uit om hem vervolgens meteen weer te starten dan is het vaak direct weg.

Motor al eens geflusht met forte en ook als eens andere olie geprobeerd zoals bv. 5w 40.

motor heeft ongeveer 128000km. gelopen.

Mensen hebben ook de klacht dat het lijkt of de disriem ff klappert na het starten terwijl de riem na controle toch strak blijkt te staan. Zijn deze klachten een vaker voorkomend probleem met deze auto's? en weet mischien iemmand een oplossing zonder meteen b.v. nieuwe (dure) stoters te gaan monteren.








Geplaatst door

scorpiov610810 (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het probleem ontstaat doordat er verkeerde motorolie is gebruikt, meestal wordt er een semi synteet 10w40 gebruikt en dan nog geen topkwaliteit en een te lange verversingtermijn. op de klepstoters heeft zich een taaie laag afgezet waardoor deze klepstoters leeglopen, bij sommige produktie bevindt zich een retourklepje welke ook niet meer afsluit, meestal is er dus geen sprake van een mechanische slijtage, ik heb ook diverse motorreingers gebruikt, ook diegene speciaal bedoeld voor tikkende klepstoters en het is veel inspanning en en weinig resultaat. als oplossing gebruik ik sinds geruime tijd een full-synteet van het merk castrol 5W30 welke ik maximaal zes maand laat zitten of 10.000 km, in het begin is er olieverbruik doch na enige tijd wordt dit minder ongeveer 1 liter op 3000 km. ook de mazda V6 24 kleppen kennen dit probleem en zijn gebaat met deze werkwijze. je kan ook alle klepstoters vervangen, heb ik meermaals gedaan, doch wanneer je de semi synteet blijft gebruiken duikt het probleem zeer snel terug op (30 à 40.000 km)

heb enkele klanten met meer dan 400.000 km op de teller en blijven een fantatische motor vinden. wat het klapperen van de riem betreft bekijk even de multi riem (moet om de 90.000 worden vervangen) als de koppeling en de meelooprol van de airco-compressor, ik ga van de veronderstelling uit dat de sigma er een is voor de europese markt; de amerikaanse en australische versie zijn anders.

marcvan1 0
badge

21 jaar

bedankt voor je reactie!

In de motor zit momenteel inderdaad 10w40

Maar als ik het goed begrijp moet het probleem na een tijdje dus minder worden als ik hem ververs met 5w30 olie?

Zal dit zo spoedig mogelijk doen..

het klopt inderdaad dat bij gebruik van een full-synteet 5w30 de werking van de klepstoters zal verbeteren, er zullen wel enkele verversingen overgaan, je moet de reiningsfunktie van de nieuwe olie de tijd geven haar werk te laten doen.

betreft het geluid van de distributieriem moet je weten dat een te strakke aangespannen riem ook het geluid kan geven van tikkende klepstoters. de riem wordt op een bepaalde manier automatisch opgespannen, deze spanner durft wel eens defect geraken, waardoor de riem de ene maal te los komt te liggen en de andere maal veel te strak. wanneer je niet ingrijpt zal de riem breken

marcvan1 0
badge

21 jaar

de spanner die jij bedoeld is zeker de onderste, een soort van schokbreker zeg maar..

Het schanierpunt zat helemaal vastgerot bij deze spanner/rol en is mooi gangbaar gemaakt bij het vervangen van de riem en de (hand)spanner.

Maar het tikken dat zijn wel zeker de stoters. alleen vind ik her raar dat ie het niet altijd doet. ene week wel andere week niet.

Hoe kouder het buiten is des te vaker ie het doet. Maar ja dat zal wel met de dikte van de olie te maken hebben dan.

Mischien dat je dit ook wel weet: Is het normaal met deze auto's dat er uit de uitlaat een soort van "trompet" geluid komt of hoe ik dit moet noemen.. Zou toch moeten zeggen dat dit soort motoren geen scherp maar een mooie diepe brom veroorzaken.

Midden demper is al vervangen maar geen verbeterd resultaat.



betreffende de spanner/rol; heb je erop gelet bij de afstelling van de riem dat er een pin van ongeveer 2.5 mm door het asje ging; het is meestal de pin die in de spanner vastkomt; het moet ook volledig olievrij zijn, het huis bevat siliconenolie en geeft een bijkomende spanning en demping



betreffende de tikkende stoters; ik heb ook het vermoeden dat de oliedikte een rol speelt; de juiste specificatie voor de olie is; full synteet 5w30; kwalificatie acea a3/b3/b4; er zal terecht worden opgemerkt worden dat dit een diesel olie gezien de specificatie B/4; doch deze specificatie voor diesel heeft het aditief reiniging, een groter aandeel dan de a/3 * b/3, dus daarom mijn aanbeveling: gebruik in geen geval de nieuwe specificatie A/5 * B/5, absolut voor deze motoren ongeschikt.



betreffende het gebrom in de uitlaat; is de achterste demper nog origineel of is hij reeds vervangen?: de turbo versie van de sigma 300 pk: vierwielaangedreven (nooit verkocht in europa, doch ik heb er één gezien) heeft een variabele uitlaat met poorten die vanuit de motor ecu via de vacum werden aangestuurd en naargelang de rijstijl een sportief geluid gaven; ook manuele bediening is mogelijk, doch door de europese wetgeving verboden. ben éénmaal met hetzelfde probleem geconfronteerd geweest en ben toen tot de vaststelling gekomen dat de variale uitlaat toch onder de twee wielaangedreven versie was gekomen; ik nooit kunnen achterhalen wat er gebeurt was.wanneer je een uitlaat buiten europa besteld kun je de twee versies krijgen(heeft men mij verteld en ik heb het niet gecontroleerd.



marcvan1 0
badge

21 jaar



Ja riem is zo afgesteld dat ik een boortje door het gat van de spanner en het asje kon halen..



Heb vandaag de olie ververst. Heb er nu full synt. 5w30 inzitten wij gooien deze olie altijd in de snellere tdi's van vw. weet niet of deze de a/5 b/5 codering hebben heb hier eigelijk nooit opgelet. Weet ook niet precies wat het allemaal inhoud hoor.'Maar zal morgen meteen eens kijken op het vat wat er precies opstaat.



De achterdemper is nog orgineel ja. Maar denk dat de achterdemper leeg is ofzo en dat ie daarom zo'n raar geluid opwekt onder het optrekken. Zal wel een nieuwe bestellen.(collega's noemen het wel een "scheet" geluid uit de uitlaat)





betreffende de olie: het is juist dat de moderne diesel ook deze olie voorgeschreven krijgen zijnde A3/B3/B4 volgens de acea normen; u mag de A5/B5 olie NIET gebruiken voor deze motor

marcvan1 0
badge

21 jaar

Week met deze olie gereden maar geen resultaat. Tikkende geluiden werden alleen maar erger. Denk dat ze gewoon lek zijn ofzo en dat dan de dunnere olie er nog makkelijker er langs lekt..

Tikkende geluid komt alleen uit de voorste kop, ga dinsdag dus maar de dealer bellen wat een setje stoters kost..

Veel geld denk ik.Dat is het enige nadeel van een japanner.

Maar goed als ie dan maar weer stil is.



het zou wel raar zijn indien alle klepstoters defect zouden zijn,"alles kan" doch heb je al eens gekeken of er voldoende oliedruk is; is het oliefilter van het juiste type; de filter voor de v6 is anders dan de 4 cilinders, ze passen wel doch het drukklepje is anders; is er voldoende oliedruk aan de nokkenassen, wanneer je het toerental opvoert tot ongeveer 1500 à 2000 toeren blijven ze dan tikken? aan de nokkenassen kan er een inwendige olielek optreden, waardoor de stoters te weinig druk krijgen. nieuwe stoters zijn een duur zaakje en het zou jammer zijn als je de oorzaak niet oplost

marcvan1 0
badge

21 jaar

Heb een x een orgineel filter geprobeert en nu zit er momenteel een fram filter op maar met bijde het zelfde resultaat.

Druk heb ik nog niet gemeten nee. Meestal is na het starten het tikken weg (1 sec. ongeveer) maar soms blijven ze tikken en als je dan een x de motor uit zet en weer start dan is het opeens weg. Maar meestal blijf je er 1 of 2 heel lichtjes horen, ook als ie een tijdje loopt. OP zich niet zo'n probleem maar ja je bent monteur en ik erger me er dood aan. Heb hier voor altijd ford v6 gereden en nooit een tikkende stoter gehad vandaar.

Stoters zijn inderdaad zwaar duur kosten 30 euro ex per stuk.

Zal het nog eens aanzien en kijken wat ik er mee doe...





Ik denk dat de oplossing voor het tikken van de kleppen je toch de stoters zal moeten vervangen hoor ! de klepstoters die mitsubishi vroeger gebruikt zijn niet van een goede kwaliteit !ttz het kogelballetje die de terugloop belemmert van de olie rustte vroeger op een recht vlak dit wil zeggen dat het een heel gering kontakt heeft met het oppervlak en daardoor de kans groot is dat er vloeistof kan ontsnappen met de gekende gevolgen ! als de klepstoters van het vernieuwde type zijn zal je geen problemen meer hebben ! de vernieuwde klepstoters hebben nu een ronde zitting waardoor het kogeltje volledige ontsluiting heeft wat een betere dichting tot gevolg heeft en daardoor de olie niet meer kan terugvloeien . stel eerst de vraag aan de verdeler vooralleer tot vervanging over te gaan .

pepsiboy 0

21 jaar

ja was er al bang voor dat de stoters vervangen moeten worden, heb al div. soorten olie geprobeert maar niets helpt.

maar ja ff voor 700 euro nieuwe stoters monteren...Zal er wel aan moeten geloven denk ik.



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Sigma of stel zelf een nieuwe vraag.