Mitsubishi Galant: toerental

Bouwjaar: 1996

Eind Februari verving ik mijn accu omdat deze slecht begon te worden.
Maar .. of het nu de wet van Murphy is, weet ik niet want
vanaf dat moment loopt mijn auto niet meer netjes stabiel stationair.
Hij draaide op ca. 500 rpm en sloeg zodoende nogal eens af.
Ik heb het tijdelijk "opgelost" door het stationair toerental iets op te schroeven.
Maar nu de airco erbij aan gaat hoort het toerental ook automatisch iets toe te nemen,
maar helaas de motor zakt met airco weer terug naar de 500 rpm en slaat stationair weer af.
Toerental verhogen bleek dus geen oplossing.

Een vraagstellen op de mitsubishi site levert als antwoord op dat ik contact moet opnemen met m'n dealer.
Maar mijn ervaring met de merk garage zijn niet al te best en ook kostbaar gebleken.
Ik wil het dus eigenlijk eerst zelf zien uit te vogelen.
Daar het euvel gelijk gebeurd is met het spanningsloos maken van de auto
denk ik dus dat er "iets" gereset moet worden.
Misschien is het dus maar een appeltje / eitje.
Is het toeval of weet je voor mij een oplossing.

Alvast bedankt

meiners

Geplaatst door meiners (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

abunsc (0), 19 jaar geleden

Er blijken meerdere Mitsubishi's te zijn met problemen zodra de accu los geweest is. De ECU moet opnieuw ingeleerd worden. Dat kan door na het aansluiten van de accu de motor 5 a 10 minuten stationair te laten draaien zonder extra verbruikers (lampen/kachel). Helpt het niet, dan moeten de gasklep gereinigd worden.

Zie ook:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

meiners (0), 19 jaar geleden

Anton bedankt voor de info, (ook de links)
ik ga het meteen proberen.

abunsc (0), 19 jaar geleden

Ik hoop dat het ook bij jou werkt, succes ermee. Laat het even horen als het gelukt is.

meiners (0), 19 jaar geleden

Beste Anton

Ik heb je tip als volgt uitgevoerd;
Ik heb je verwijzing naar http://www.problemcar.nl/index.php?topic... gelezen.
Daarna het volgende gedaan;
Warme motor.
Uitzetten, gasklep gereinigd was wel wat vuil maar om nou te zeggen tjonge tjonge. Klep met WD40 gereinigd.
Motor weer gestart en liep weer vlot.
Bij inschakeling van de eerste airco stand zakt hij echter weer terug naar 600rpm.

Motor uitgezet, contact aan gezet, accu los (30 sec.)
Klem weer vast, motor gestart en ........

Hij staat weer op instorten (600rpm)
15 minuten getracht hem stationair te laten lopen maar gaf soms wat gas bij tot 1000rpm omdat hij soms dreigde af te slaan.

Ondanks mijn iets hogere handmatige instelling van de vorige keer loopt hij nu dus weer veel te langzaam.
Weet nu dus wel zeker dat dit komt door de geresette computer!

Hoop dat dit morgen (rit van ca 35km) weer over is en de boord computer voldoende geleerd heeft.

Luchtfilter is niet nieuw (8000km) maar was niet overmatig vuil en is bovendien met luchtdruk schoon geblazen.
By the way, ik heb in de test ook de motor heel even zonder luchtfilter laten lopen (geen verschil.)
Engine lampje brand alleen heel even bij de start.
Voldoende olieën aanwezig.

Kortom heb je nog meer tips ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet
Elmo

meiners (0), 19 jaar geleden

Hetzelfde ritueel pas nog eens uitgehaald.
Helaas niet echt verbeterd, ik heb de gasklepstand maar iets hoger geschroefd.
Hij loopt nu 900 rpm alhoewel het toerental nu wel zo'n 2á300 rpm schommeld wat voorheen niet zo was.
Ben bang dat ik hem in moet gaan ruilen omdat ik de auto geen reparatie van 1000 of meer euri waard vind.
Was dus een hele dure accu wissel.

abunsc (0), 19 jaar geleden

Jeroen schreef in de Nederlandse Mitsubishi Carisma Club

Ik ben ondertussen 2 x naar de dealer geweest:

De 1 ste keer vertelde men dat het te maken had met vervuiling (vanwege hoog zwavelgehalte europeese benzines) in de brandstofunit, deze is toen gereinigd maar het probleem bleef bestaan, bij het uitlezen van de computer gaf deze overigens geen storing aan. De 2 de keer heeft de dealer besloten om de unit te vervangen hiermee was het probleem meteen opgelost.



Ik heb geen idee wat zo'n unit kost. Wel vreemd dat jij het probleem pas had na vervangen van de accu.

Anton
Succes,

Anton

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.