close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Space Wagon: Vonkoverslag

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 GDI

Ik had vorige week volgens diagnose een vonkoverslag. Je voelde de motor trillen en kwam ook niet op toeren.
De auto weggebracht om het probleem op te lossen.

Bij het ophalen kreeg ik dus te horen dat het vonkoverslag was en dat de olie op het motorblok (oliepijl) aan de lage kant was.
Nu kreeg ik te horen dat het wel eens kon liggen dat de oliepijl aan de lage kant was. Maar ik zelf vind dit wel vreemd. Want hoe kan het nou mogelijk zijn
dat een lagere oliepijl ervoor zorgt dat je vonk overslag krijgt.

Maar goed, het euvel was verholpen tot aan vandaag.
Mijn vrouw kwam thuis met de auto en met... inderdaad het zelfde probleem.
Dus ik vanavond de auto gestart, geen probleem, ben toen een eindje gaan rijden en na een aantal kilometers begon het blok weer te bokken (vonkoverslag)
En nu kan het niet liggen aan een te lage oliepijl want in de garage hadden ze 1,5 liter olie toegevoegd.

Morgen maar weer met de auto naar de garage.

Nu mijn vraag.
Kan het inderdaad liggen dat een te lage oliepijl zorgt voor vonkoverslag?
En is het normaal dat een GDI blok olie verbruikt?
Het blok heeft nog maar 106000 kilometers gelopen.

Met vriendelijke groet,
Gerard.

Geplaatst door

GeMiFSL (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vonkoverslag wordt veroorzaakt door slechte onsteking (delen), te arm mengsel, of een mechanisch probleem b.v. lekke kleppen.

Lage oliepeil vindt ik wel heel ver gezocht, maar in theorie kan het.
Hoeveel olie gebruikt deze motor?

oldford 0
badge

14 jaar

Wat het probleem zal zijn hoor ik morgen of overmorgen wel.

Het olieverbruik zou 1,5 liter zijn vanaf 3 september 2009, toen heeft de auto een beurt en APK gehad.
Mvg,
Gerard.

GeMiFSL 0

14 jaar

Als je in die tijd 50.000 kilometer hebt gereden is er geen probleem. Als je niet meer dan 50 kilometer hebt gereden dan wel.
Vrebruik geef je op in liter per xxxx kilomter.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Als je in die tijd 50.000 kilometer hebt gereden is er geen probleem. Als je niet meer dan 50 kilometer hebt gereden dan wel.
Vrebruik geef je op in liter per xxxx kilomter.[/quote]
kilometerstand 5 september 2009 101226km
Kilometerstand 8 februari 2010 106644km
Dit is dan 1,5 liter olie op 5418km

GeMiFSL 0

14 jaar

Na diagnose is vast gesteld dat het motorblok is vervuild (koolstof aanslag) dit is een kwaal van een GDi blok.
Het motorblok heeft een Carbon Blaster gehad. Dit houdt in dat de inlaatkleppen en uitlaatkleppen zijn gereinigd.
Verder is vast komen te staan dat 1 van de injectors stuk was waardoor de motor op 3,5 cilinders liep. Dit verklaarde het bokken van de motor.

Al met al was ik de auto bijna 3 weken kwijt. Dit ook omdat de auto ertussen kwam naast de regulieren onderhoud van andere auto's.

Bij de autodealer zijn ze wel coulant geweest om de eerdere onderzoekskosten en de kosten van de leenauto niet mee te nemen in de gemaakte kosten.
Maar goed, al met al toch nog een reparatie van € 1100.
De Mits rijd nu weer als nieuw. En dat is toch ook wel wat waard.

Einde bericht.

Gerard.

GeMiFSL 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.