Motorfiets: remmen niet te ontluchten goldwing gl 1100 1981

Beste mensen,
Bezig met de voor en achterrem te ontluchten, krijg het niet voor elkaar. Achter: bij de remklauw via de nippel en via de remleidingzaansluiting ontlucht, de rempomp ontlucht, maar je blijft tot de bodem intrappen. Knijp je de leiding in vlak voor de achterklauw heeft ie wel druk, dus zit het hem in de klauw. Voor precies hetzelfde probleem....
Ik weet het niet meer, wie wel?

teundebeun20011980

Geplaatst door teundebeun20011980 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

je kunnen proberen te ontluchten in tegengestelde richting, of het spul bij de remklauw goed vacuum trekken.

paul,

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

hoe bedoel je tegengestelde richting?
gr teun

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik bedoel lettelijk ontluchten vanaf de remklauw naar de werkcilinder.. dat werkt als volgt: slang aan de nippel van de klauw, deze slang hang je in de remolie, voor bij de werkcilinder daar draai je een nippel in, en daar trek je nu de boel vacuum..

paul,

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

oke...ik ga proberen
je hoort nog

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Teun als je de nippel opent en de rem inknijpt komt er dan wel vloeistof?

Als dat zo is probeer dan dit: zet de nippel open en zorg dat je reservoir vol is, ga koffie drinken totdat de vloeistof egaal uit de remklauw drupt en draai dan de nippel dicht.

Sytze

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Helaas, gaat hem op deze manier niet lukken.

Ikzelf ben hier ook eens mee bezig geweest, en deze motorfietsen zijn zonder gereedschap NIET te ontluchten.

Wat je moet doen is een ouderwetse oliespuit kopen, jeweetwel, zo'n metalen geval met een knijphandeltje, deze doe jevol remolie en zet een stukje slang op het tuitje.

Laat het complete remsysteem leeglopen en set het slangetje met spuitje op de ontluchtingsnippel van de remklauw, en dan het systeem van onderen af naar boven vullen.
Als je dat gedaan hebt, en je hebt genoeg olie in je reservoir zitten, trek je de slang eraf, en laat je de resterende lucht uit de klauw ontsnappen en klaar is klara..eehhhh Teun.
Dit heb ik meermalen met succes aan een Shadow uitgevoerd.

Mocht dit ook niet werken, is de enige andere oplossing om de ontluchtlingsnippel op de klauw vacuum te trekken met een vacuumpomp.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Oooow? Nou dat ben ik nog niet met je eens hellbatje. Als het reservoir hoger zit dan de ontluchtingsnippel zal de vloeistof er uit zichzelf uit willen. Men noemt dit ook wel "aantrekkingskracht".

Dat zul je toch met me eens moeten zijn.............

Sytze

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Jawel, maar de lucht zal toch omhoog willen, tegen de wet van newton in, en daar zit hem net de kneep, die kan er langs boven bij het reservoir niet uit, vanwege de restricties.

Hiervoor heb je een beetje overdruk nodig vanonderaf om hem daar doorheen te helpen.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ho ff, wel even kap verwijderen natuurlijk.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, heeft geen nut, echt niet.

De remhandel van een motorfiets is dermate klein ontworpen dat lucht hier uit zichzelf niet doorheen kan.
De toevoeropening vanuit het reservoir naar de cilinder is net een speldenprikje, en dit is de enige opening die er is. Als hier ook nog vloeistof opstaat gaat die lucht er ercht vanzelf NIET uit.

Geloof me, ik heb hier zelf ook urenlang mee staan te tobben voordat ik een nette oplossing had.

Het is ook zo, dat we op deze manier ook de koppelingscilinders bij vrachtwagens ontluchten, dit omdat het minder verspilling van vloeistof geeft, dan ontluchten met een vacuumpomp.

Groeten Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou ik wil je wel geloven, echter heb zelf al jaren enkele motors in onderhoud. Bij enkele wel de remslang of klauw los gehad en dat altijd gewoon ontlucht, echt nog nooit geen probleem mee ondervonden.

Maar oke, je verhaal klinkt aannemelijk alhoewel ik wel denk dat de een en de andere kunnen schelen.

Groeten trug

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat kan Sytze, en er zal ook best wel verschil zijn in die krengen, maar uit eigen ervaring weet ik dat de rem en koppelingssystemen van Honda nu eenmaal iets hebben, waardoor ze erg slecht te ontluchten zijn.

Wel moet ik opmerken dat ze GRUWELIJK betrouwbaar zijn, ik heb er nog nooit 1 kapot gehad.
Marre, groetjes weer terug, enne, ikke ga bedje opzoeken.

Succes Marcel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Kom op watje! We kunnen hier niet zonder jou!

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Iedereen is vervangbaar Sytze, ook jij en ik.

Feit is dat er morgen nog een Scania V8 staat te wachten op een brandstofpomp, en daar ik al een hele dag bezig ben geweest met dat pokkegeval tussen de cilinderbanken uit te vissen,en pas morgenvroeg de vervangingsdelen heb, en hij morgenavond eigenlijk weer moet lopen, lijkt het me verstandig om even een paar uur mijn luiken te sluiten.

Woensdag Diplomauitreiking, gaat ook weer laat worden, en met 4 kindjes heb ik mijn rust hard zat nodig, zal nog effe blijven plakken tot mijn fles bier leeg is, maar dan is het echt Shlüss.

Effe weer ONTOPIC, laat het even weten als het ontluchten gelukt is, en welke methode je hebt gebruikt.

Groeten Marcel

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

beste Heren Monteurs,
Beide manieren geprobeerd, alles nog eens losgehaald en de druk is nu iets beter, maar nog steeds kan je het pedaal tot de bodem intrappen. Ik ben er nu eigenlijk van overtuigd dat er geen lucht meer in kan zitten, maar wat kan het dan zijn-----------
oja sytze: wat kost dat AX'je? ;)

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Als hij tevoren wel goed remde, zit er toch lucht in, vraag anders bij een lokale garage of je een vacuumpomp mag lenen, hiermee moet het wel lukken.

Groeten Marcel

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

hij heeft sinds het vervangen van de blokken nu een jaar geleden minder remdruk, remde echter wel redelijk goed. nu is het iets beter maar nog niet goed lijkt mij!
groeten!

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan denk ik dat het toch tijd wordt dat er een monteur bij komt, dit zijn grappen die erg verkeerd kunnen aflopen.

Groeten en succes Marcel

aardbei64 (0), 17 jaar geleden

klinkt nu tog als een lek in een remcilinder.... komt dan misschien wel geen lucht terug in t systeem maar t niet op druk kom van t systeem is wel een voorbode

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hey Teun, kom anders even hier met die fiets dan doe ik het wel ff voor je! Kun je gelijk ff proef rijden met die AX. Superkarretje trouwens!

Sytze

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

ik zal ff kijken binnenkort, heb geen motorrijbewijs en leeuwarde is nog wel een stukkie he....maar je hoort nog van me sytze!
groeten Teun

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Anders pik ik um wel bij je op teun! Kom elke week wel es in de buurt met de vrachtauto.
Kan ik gelijk die ax voor je meebrengen! hehehehehe.

Sytze

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou?

teundebeun20011980 (0), 17 jaar geleden

de eigenaar en ik komen samen naar leeuwarden, maken we er een snoeprijsje van! Maar tof van je aanbod...enne die ax blijft in de pen
groetjes teun

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.