Hoi,
De cilinderkop van mijn patrol gr uit 1990 ben ik aan het losmaken omdat de koppakking vervangen moet worden. De kop laat ik deze week nakijken. type motor: rd28t (zescilinder turbodiesel)
1. Kan iemand mij vertellen wat de aanhaalmomenten en eventueel de graden zijn van de cilinderkopbouten en in welke volgorde dit moet gebeuren?
2. Klopt het dat de kopbouten rekbouten zijn? Zo ja, zijn deze inderdaad opnieuw te gebruiken als ze nog binnen een bepaalde marge zitten? Moeten de aanhaalmomenten in dat geval volgens een bepaalde formule, tabel of iets dergelijks aangepast worden?
Zelf ben ik een voorstander van nieuwe bouten maar die kan ik niet vinden dus kijk ik uit naar andere opties.
Mvg,
Thierry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[url=http://img696.imageshack.us/i/11185579.p...][img]http://img696.imageshack.us/img696/7089/...[/img][/url]
Hans,
Geweldig. kort, krachtig en helder antwoord.
Zodra dit achter de rug is meld ik het nog even.
Thierry
14 jaar
Intussen is duidelijk dat de verkeerde pakking ertussen zat en de kop dus lekker gescheurd is. Intussen een kop op de kop getikt. Alles zowat in orde maar kan iemand mij ook vertellen waar ik de kopbouten vind? Liefst online als het kan aangezien ik niet in Nederland woon. Lijkt mij dat de Nissandealer lekker prijzig is dus alternatieven zijn welkom.
14 jaar
Heb je de oude bouten niet meer?
Zoals je in de afbeelding kunt zien, hoef je ze niet te vervangen...
Voor nieuwe bouten kan je contact opnemen met motorrevisie bedrijven.
Succes.
mvg,
Hans.
Thierry was het pasvlak van het cilinderblok nog zuiver (geen roest). Groeten.
Dank voor jullie reacties.
De oude bouten heb ik nog maar ik lees tegenstrijdige berichten over het al dan niet hergebruiken.
Als het goed is zijn het rekbouten en die mag je toch maar 1 keer gebruiken? Ik moet er wel bij zeggen dat rekbouten voor zover ik het weet in het midden een versmalling hebben en maar dat lijkt hier niet direkt het geval; deze zijn gewoon ietsje dikker aan de kopse zijde. Ik weet wel zeker dat ze origineel zijn. Neem ik het risico met de gevoelige kop van de rd28t? Wat adviseren jullie?
Het pasvlak van het blok ziet er vrij goed uit. Hier en daar minimale putjes rondom de koelvoeistofgaten. Wanneer weet je zeker dat het gevlakt moet worden? Ik wil er graag een foto van plaatsen maar of dat op dit forum kan weet ik niet -doe ik gelijk een fotoreportage:)
Nu ben ik bezig de nokkenas terug te monteren. Volgens mijn gegevens haal ik de moertjes aan met 18-22Nm.
Hoe weet ik welke koppakkingdikte ik nodig heb? Of doe ik gelijk de dikste zodat de lagere compressie wat meer turbodruk toelaat? Volgens mijn gegevens is de de minimaal toelaatbare cilinderkophoogte 139.9mm. Hoe meet ik dat precies?
Het valt mij op dat de koelgaten van in de handel verkrijgbare koppakkingen kleiner zijn dan die van het blok en de kop. Naar mijn mening heeft dat gezorgd voor oververhitting van de vorige kop. Op internet zie ik steeds weer die pakking aangeboden. Dit lijkt me meer de pakking van de rd28(zonder turbo).
Heel erg benieuwd!
Mvg
Thierry
14 jaar
Thierry Het gaat bij de pakkingdikte om de ruimte die over blijft tussen kop en zuiger.!!! Daar is een maat voor Commpressie verlagen door een dikkere pakking te monteren lijkt mij niet nuttig. Neem je oude pakking mee als je de nieuwe haalt en vergelijk de merktekens. Dikte van de kop meet je met een schuifmaat.Aan die dikte kan je zien of de kop al eerder is gevlakt. Ik vroeg naar de roest op dat pasvlak omdat ik er een behandeld heb waarvan op div. plaatsen tot 0,4 mm was weg geroest. Voor die bouten staat een max. rekmaat . Succes en groeten.
Er is geen rekmaat voor de kopbouten. Gewoon laten zitten dus.
Je moet om de juiste pakking dikte te selecteren de hoogte meten die dezuigers boven het blok uitsteken. Op vier punten. Daar is een hele procedure voor.
Goed, ik ga verder met de oude bouten.
Ik heb lang geleden tijdens een stage (werktuigbouw) wel vaker een dieselmotor gereviseerd maar de procedure voor pakkingdikte moet ik toch weer even gaan opzoeken. De kophooge is i.i.g. nog binnen de grenzen.
bedankt voor de reacties.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar