close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Acceleratie probleem Primera 2.0 SRI LPG G3 P10

Bouwjaar: 1995

Ik hoop dat men hier mij verder kan helpen. Ik heb nu een aantal dealers en "lpg specialisten" bezocht met het probleem maar echte oplossingen worden niet aangedragen behalve "misschien dit/misschien dat". En bij de dealer heb ik al een paar keer het antwoord gekregen: op gas moet je koken.

Ok, daar gaan we, allereerst de installatie:
Origineel Nissan (Necam Coltec)G3
Km-stand van de auto is 240.000km
Bij 200.000 is de verdamper vervangen en bij 220.000 het verdeelhuis vervangen door een gereviseerde na stotter problemen.

Bij 225.000km kwam echter het volgende probleem (was daarvoor eigenlijk ook al aanwezig maar in mindere mate)

Wanneer er met de auto vanuit lage toeren worden opgetrokken (ca 1500tpm) gaat dit niet soepeltjes. Bij 2500 is duidelijk een dip waarneembaar en het toerengebied van 1500 tot 3500 verloopt niet soepel (motor loopt niet mooi rondt, houdt licht in etc) Ik heb zelfs het idee dat er wat trekkacht verloren gegaan is.

De rotor en verdelerkap zijn vervangen, originele NGK bougies gemonteerd en de kabels en doppen gecontroleerd op lekkage en scheuren. Deze zijn allemaal in orde

Het lpg verbruik van de auto ligt bij regelmatig snelweg bezoek rond de 1:10 en in de stad rond de 1:8,5

Het probleem openbaart zich voornamelijk op gas maar de laatste tijd heeft vertoont de auto op benzine ook wel eens dezelfde nukken maar in veel mindere mate.

Wanneer de motor koud is loopt deze mooi en is er geen probleem en heb ik het idee dat de motor ook meer trekkracht heeft. (trekt makkelijker op vanuit lagere toerentallen; ca 1500 tpm)

Constante snelheid geeft geen problemen.

Ik denk persoonlijk dat het probleem in het mengsel gezocht moet worden (te arm?) en wellicht dat dit gedaan kan worden door de verdamper en/of verdeelhuis af te stellen/ te reinigen? En wanneer dit het geval is/zou kunnen zijn kan ik dit zelf en hoe moet ik dat dan doen?

Ik snap dat er bij een auto van deze leeftijd veel gezocht moet worden maar met de werkplaatstarieven van 45 euro per uur excl. betekend dat de auto al snel totall los is.. Vandaar dat ik het grootste gedeelte van het speurwerk zelf wil doen. Wie kan mij helpen?

Geplaatst door

Menzo (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt erop dat tie valse lucht aan zuigt.
Hij doet dit toch ook op benzine?.
Laat eens een kan water over het gasklephuis lopen.
Als je het daar hoort sissen dan zuigt tie valse lucht aan.
Pas wel op met de vrieskou.

primera p11 0

18 jaar

Als je zelf al constateert dat het probleem ook op benzine aanwezig is, zij het in mindere mate dan is de conclusie in elk geval dat het gassysteem niet de hoofdoorzaak is. Storingen in het benzine- en/of ontstekingssysteem laten zich tijdens gasbedrijf altijd veel heftiger aanvoelen. Omdat de prestaties op benzine dienen als referentie voor de prestaties op gas zou ik zeggen laat de motor eerst in orde maken op benzine.

Ik ben bij Nissan specialist geweest met de vraag de auto na te kijken ivm de problemen: Ze zijn er de hele middag mee bezig geweest Kosten: 80 euro. Uitslag: Probleem niet kunnen lokaliseren, ligt dus aan de LPG installatie. Oplossing: Auto is te oud voor reparatie inruilen en goede auto (lees minimaal 10.000 euro) kopen. Jaja....

Menzo 0

18 jaar

Hakeem, kun jij mij vertellen wat ik nog op benzine zou kunnen uitzoeken? Ik heb net de slangen van de mapsensor gecontroleerd maar die zijn in orde (niet lek of verstopt)

Menzo 0

18 jaar

Een hele middag voor slechts 80 euro vind ik een koopje. Helaas is het resultaat niet wat je wenst. Ik zou je willen adviseren een specialist te zoeken die deskundig is met benzine en gas. Niet een die bij het zien van de buitenvuller al meteen roept dat het wel aan de gasinstallatie zal liggen.
Een test die je zelf kan doen is het controleren van de isolatie van de bougiekabels. Spuit met een plantenspuit waternevel over de ontstekingsdelen bij lopende motor. Neem een schroevendraaier met geisoleerd heft en leg deze langs de bougiekabels met het uiteinde dicht bij een massapunt(bijvoorbeeld hijsoog, boutje kleppendeksel oid). Als je nu kleine vonkjes van de schroevendraaier naar massa ziet overspringen zijn de kabels van matige kwaliteit. Ook is het mogelijk dat de electrodeafstand van de bougies te groot is, of de bougies versleten zijn. Als je bij gedemonteerde bougies dunne zwarte streepjes in lengterichting over het porcelein ziet, betekent dat de vonk niet door maar langs de bougie naar massa is gegaan. Het zal je duidelijk zijn dat dit stotteren tot gevolg heeft.

Dat 80 euro een koopje is voor een middag snap ik. Maar waar ik niet tegen kan is: Je betaalt (hun werkplaatstarief is: 60 euro per uur) 60 euro voor mensen die het niet kunnen oplossen. Ik krijg hier wederom het idee door dat "dealer/merkenspecialisten" alleen bougies, banden en olie kunnen vervangen. Als het een beetje tricky word haken ze af. Ik vind dat echt te gek voor worden voor die prijs en zeker als je weet wat de monteur er zelf aan over houdt. Ik ben toch meer iemand van: no cure no pay. Maar goed dat is mijn mening.

Menzo 0

18 jaar

Als ik no cure no pay zou moeten hanteren zou dat betekenen dat bij het oplossen van een storing de rekening zo gigantisch hoog moet worden om de niet berekende tijd te compenseren. Gelukkig doe ik dat niet maar probeer in zo'n geval wel een redelijk compromis te treffen. Zodoende vind ik 80 euro voor een hele middag een koopje. Stel je eens voor bij no cure no pay dat ziekenhuizen geen kijkoperaties meer verrichten.

Weet je.. ik zou het denk al beter kunnen hebben als ze toe geven dat ze er geen verstand van hebben en me vervolgens doorsturen naar een collega of contact die dat wel kan. Jij geeft tenminste nog tips en mogelijke oplossingen. Ik ben 80 euro verder en weet nog niets. Ik snap je standpunt, zeker als je kijkt naar loon en overhead kosten. Maar mag ik daar op zijn minst een beetje service voor verwachten?

Menzo 0

18 jaar

Breng de auto eens naar een bosch servicedienst.
Die jongens zijn de hele dag bezig met injectie storingen.
Die kijken ook wat verder dan een dealer.

primera p11 0

18 jaar

Goed idee!

Menzo 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.