Onze achterruitwisser doet het niet meer. Je hoort het relais nog wel klikken om de 7 sec. Er zit spanning op een van de draden bij de ruitenwissermotor, een andere pulst gelijk met het relais, een andere is de aarding.
Ik heb geprobeerd de motor er uit te halen maar ik heb dus geen idee hoe ik de wisser van de motor moet demonteren. Hoe kan ik meten of de motor nog goed is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe je de wisser van de motor demonteerd??? Heel eenvoudig onder het plastiek uiteinde zit een moertje en die losdraaien en dan pak je de wisserarm er af.
Oke, bedankt.
Is er nog iets wat ik kan testen? Klopt het dat het relais om de 7 sec klikt en dan een puls uitzend? Een nieuwe motor zal wel prijzig zijn?
14 jaar
Motor heb ik eruit nu. Was wel even prutsen, plastickapje zat muurvast.
Als ik zo alles bekijk zie ik niks vreemds, geen draadbreuk, niets zwart en ook geen brandlucht oid. Hoe kan ik de motor testen?
14 jaar
Heb je al in de kabelboom tussen de achterklep en de carrosserie gekeken?? Dat stukje in het rubbertje??
Nog niet. Maar omdat ik op de stekker vlak voor de motor wel 12v, een puls en aarding meet lijkt het niet aan de bedrading te liggen.
14 jaar
Is mijn veronderstelling juist dat de bedrading goed is?
Heeft iemand echt geen idee hoe ik de motor kan testen? Kan ik ongestraft een andere motor van een andere auto plaatsen, puur voor het testen?
14 jaar
Iemand een nog een idee? Ik voel er weinig voor een nieuwe te kopen en er achter te komen dat het toch niet aan de motor ligt.
14 jaar
Ik weet niet hoe de aansluiting van de motor zit en kan je puls niet verklaren. Bedoel je dat er elke 7 seconden 12 volt op een draad komt?
Daarnaast ook een draad voor constante spanning en een massa draad?
Heb je niet een schemaatje die je even kan laten zien?
14 jaar
Ik ben geen electricien of monteur dus ik omschrijf dingen zoals ik hoop dat het moet zijn.
Er zit een 3-polige stekker aan de motor met een bruine draad, een blauwe draad en een rode draad. Als ik de ruitenwisser aanzet meet ik aarding, 12v en een puls om de 7 sec. Wat het voltage is weet ik niet, ik zie mijn multi-meter reageren, maar het gaat te snel om een waarde af te lezen. Dit komt mede omdat de multi-meter een auto-scale functie heeft. De puls komt dus overeen met de "klik" die ik vanuit het relais hoor.
14 jaar
Ok, zijn andere kleuren dan mijn Tino.
Ik heb het idee dat je in ieder geval continu een 12 volt en een massa moet meten. Als de wisser wordt aangezet dan krijgt de motor een
seintje (lijkt mij gewoon 12 volt) om de motor te starten. Hij maakt dan een rondje en komt weer in zijn ruststand. Als je de wisser continu
aanzet, dus niet de interval, dan heb je waarschijnlijk 2 keer 12 volt nodig en een massa.
Laat me even weten wat je op de draden meet en welke kleuren dan als de wisser uit staat (contact aan) en uit staat.
Kijk ook even als je de interval sneller zet of je relay dan ook sneller gaat klikken.
14 jaar
check je mail
Hans
[quote=hansfw]check je mail
Hans[/quote]
Huh, wij en andere problemcarleden willen ook graag weten en meedenken......
14 jaar
[quote=Neet][quote=hansfw]check je mail
Hans[/quote]
Huh, wij en andere problemcarleden willen ook graag weten en meedenken......[/quote]
Ik heb een schema gekregen, ik ben echter geen electricien en ik snap er weinig van. De bedrading lijkt me niet het probleem, ik zou alleen willen weten hoe ik de motor kan testen.
Even voor de duidelijkheid, onze ruitenwisser heeft achter alleen een intervalstand welke niet te regelen is.
14 jaar
Ok, dat is duidelijk, die interval gaat dus om de 7 seconden aan. Dat is de puls die je meet.
Om de motor te testen zet je 12 volt op de draad waar nu ook 12 volt op staat. De massa draad aan de min.
De motor zal nog niet gaan draaien. Moet je wel met een accu of een flinke voeding doen. Die motor heeft veel stroom nodig.
(pas op voor kortsluiting als je met een accu werkt, zorg dat de draden niets kunnen raken en ook elkaar niet.)
Als je nu met 12 volt je derde draad aanraakt, (de draad waar je de puls meet) dan zal de motor een omwenteling moeten maken en weer automatisch afslaan. (hou de motor vast)
Doet ie dit niet, dan is de motor of de "schakelaar in de motor" defect.
Als je in de buurt van Maarsen (Utrecht) woont dan kan je de sloop www.niscar.eu Gageldijk 43, 3602AH, Maarssen, 030-2611805 bellen
of ze een motor hebben en of je die mag uitproberen voordat je hem koopt. Zo doe ik het ook daar.
PS, schema kan gewoon in een bericht dmv de knoppen "bladeren" en "afbeelding versturen" als je een antwoord tiept.
14 jaar
Ik heb nog een zware 8 amp 220-12v trafo liggen, ik ga morgen even testen.
14 jaar
Zolang het maar een gelijkspanningsvoeding is. Aleen een trafo gaat niet werken.
14 jaar
Ik bedenk mij nu als de signalen van de ruitenwisserkabels dus blijkbaar juist zijn het dus sowieso aan de motor moet liggen?
14 jaar
Het klinkt logisch. Als het aan de elektronica zou liggen dan kan ik me alleen bedenken dat de puls niet sterk genoeg is waardoor de wissermotor niet wordt gestart maar
daar geloof ik niet echt in. Of je continu 12 volt stort helemaal in (kan geen stroom leveren) als je de wissermotor aanzet maar dat kan ik me ook niet voorstellen.
Massa heb je dus dat is het ook niet.
Ik -vermoed- dat de motor defect is en persoonlijk zou ik het even op een sloop uitproberen.
14 jaar
Dat ga ik ook doen, heb al een aanvraag gedaan via een site, hopelijk is er een sloop met een motor in de buurt van mijn woonplaats (regio Drachten-Heerenveen)
14 jaar
Oh, dat is idd niet in de buurt van Utrecht.
Heel veel succes en hopen dat het alleen de motor is.
Fijne zondag.
14 jaar
Ik ben weer even een urtje bezig geweest, ik heb eerst de motor uit elkaar gehaald. Ik kan niet iets zien waarom de motor het niet doet. Stom genoeg is met het terug plaatsen een koolborstel afgebroken, is dit te repareren?
Daarna heb ik de ruitenwissermotor van een andere auto gedemonteerd en aangesloten op de stekker van mijn auto. Helaas doet deze het dan ook niet. Is het dan toch iets met de bedrading? Ik heb met verschillende multi-meters de puls proberen te meten, bij een kon ik 3,5 volt aflezen, klopt dat? Of is het veel te laag? De andere auto heb ik 12 v op de puls kunnen meten. Misschien is dat de reden waarom de motor van die auto het niet deed op die van mij?
14 jaar
Koolborstel? Misschien bij een elektronicazaak of anders een automaterialenzaak.
Probeer is een draadje van de 12 volt even op het draadje van de puls te houden. Als ie dan draait dan is er idd iets met de puls.
Als dat werkt dan kan het relay defect zijn. Ik denk dat je tgwee relays hebt.
Maar waarom er maar 3.5 volt op komt vind ik vreemd. Lijkt wel een draad met heel veel weerstand.
Meet dan even op het relay waar de puls vandaan komt of er daar wel 12 volt staat.
14 jaar
Het heeft even geduurd maar het kag uiteindelijk wel aan de motor. Ik heb een andere voor een schappelijke prijs gevonden bij Relder in Ospel (Limburg). Ze hebben veel japanse onderdelen voor een schappelijke prijs liggen dus zeker een tip! Ze hadden bijvoorbeeld 4 ruitenwissermotors liggen terwijl anderen vaan geen of slechts één hebben liggen.
Van andere autodemontagebedrijven heb ik prijzen van o.a. 100 euro + 20 euro verzendkosten gekregen. Echt bespottelijk.
Wil iedereen bedanken voor hun hulp!
14 jaar
Wel erg duur ja, Gelukkig werk alles weer. Naam van Relder genoteerd.
Bedankt voor de feedback.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar