Nissan Sunny: Afslaan tijdens het rijden

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 141 12V

Tijdens het rijden slaat de motor af. Dit fenomeen deed zich enige maanden geleden voor het eerst voor.
Er wordt niet veel met de auto gereden, ivm. auto v.d. zaak.
Sinds vorige week, start de auto wel gewoon voor de eerste keer. Rijdt of loopt een poosje en slaat dan spontaan af.
Vervolgens is de motor niet meer aan de praat te krijgen. Na ca. 15 minuten start hij soms.
Wanneer de auto bijv. een paar uur later weer gestart wordt loopt en rijdt hij weer normaal.
De Module in het dashboard voor temp en benzine meter zijn kapot. Dus moeilijk te beoordelen of er voldoende benzine is.
Vorig weekend heb ik es ff de carburateur door geblazen en de brandstof aanvoer naar de carburateur gecontroleerd.
De aanvoer was ruim voldoende. Toch startte hij niet.
Ik heb de tank volledig vol getankt en een stuk gereden, nadat ik hem de volgende ochtend wel gewoon kon starten.
Dus ik dacht alles weer OK, waarschijnlijk toch brandstof te kort.
Nou mooi niet, vanmorgen liet ie me weer twee keer staan. Nu heb ik em dan ook maar laten staan.
Wilde hem vanavond gaan ophalen, startte meteen maar na ca. 2 minuten sloeg ie weer af en niet aan de praat te krijgen.

Nu zijn er diverse vacuum slangetjes in de lengte gescheurd bij de uiteinden maar ik kan me niet voorstellen dat het daardoor komt.

Ik heb zelf een vermoeden dat er vuiligheid ergens in de brandstof leidingen zit. Maar anderzijds ook vreemd, want er staat wel benzine in de vlotterkamer.

Heel vreemd, hij heeft nl, altijd gelopen, wel wat stotteren in zijn 4 bij 100 km/h maar daar staan ze om bekend. Koeling, olie en benzine en lopen die dingen perfect gewoon.\
Maar ja nu niet meer.

Ra ra hoe kan dit?

duder

Geplaatst door duder (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Sunny? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

limbra (315), 13 jaar geleden

begin toch maar eens met het vervangen van de vacuum slangetjes ,
gescheurde vacuum slangetjes kunnen er wel degelijk voor zorgen dat de motor slecht of niet meer loopt.

duder (0), 13 jaar geleden

OK, ga ik doe, leuk klusje voor de zaterdag. Idd. wel goed om dergelijke zaken uit te sluiten.
Als ik het uitgevoerd heb, geef ik een reactie terug.

duder (0), 13 jaar geleden

Slechte slangen vervangen. De boel nog eens doorgeblazen. Brandstof toevoer = prima.
Ik heb de werking van de warm/koud aanzuig lucht klep gecontrolleerd. Deze zat vast. Er was een parker ingedraaid waardoor de klep dicht bleef???? Deze heb ik verwijdert en de klepe werkt weer gewoon op onderdruk.
Nadat slangen ed. aangesloten waren, zonder luchtfilter huis, geprobeerd te starten--> niets.

Vervolgens 1 bougie er uit gedraaid --> geen vonk! (ook niet met een nieuwe bougie)
Verdeler kap verwijdert --> pooltjes (4) in de verdeler zijn ca. halfweg dorgesleten.
Koolstof stift bovenin gecontrolleerd, kan er uit getrokken worden, veertje komt mee naar buiten.
Terug op zijn plaats gedrukt.
Rotor gecontrolleerd, --> geen afwijking.

Spanning gemeten op ingang bobine, ca. 16V.
Spanning gemeten op uitgang bobine ca. 16V.

Komt er geen vonk, omdat de verdeler te ver ingesleten is?

limbra (315), 13 jaar geleden

vervang de verdeler kap en de rotor maar , ook al lijkt de rotor nog goed het beste is het om deze gelijktijdig te vernieuwen.
ik zou ook meteen een setje nieuwe bougies (laten) monteren.

gr.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Waar kom die 16V vandaan???

duder (0), 13 jaar geleden

Nou, nog niks hoor.
Geen vonk op bougie!

Bobine kapot?

Waar moet ik gaan zoeken

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Stroomverdeler stuk. Maar hoe kom je aan die 16 volt?

duder (0), 13 jaar geleden

Ik heb inmiddels de bobine getest. Kabel naar de verdelerkap losgehaald en tegen de massa gelegt. Ook hier zijn geen vonken te zien.
Dus ik heb inmiddels een bobine opgevraagt via de onderdelenlijn. Nog niets gehoord.

Wat die 16V aangaat kan ik zeggen dat dat niet klopt, zou max. 13.8 V mogen zijn. Iets gaat er niet goed bij het meten van de spanning maar wat weet ik nog niet.
Iig. is de spanning op de bobine hetzelfde als de spanning van de accu.

Is er nog een andere oorzaak bekend?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Sunny of stel zelf een nieuwe vraag.