Nissan Almera: Airco indicatie werkt wel, airco niet meer.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,

van mijn auto werkt het blauwe lampje van de airco wel, maar aanslaan van de airco gebeurt niet meer (normaal merk je dat wel aan de motor).
Heb op dit forum wel gelezen dat als er te weinig koude middel inzit, airco's niet meer aanslaan. Gezien de leeftijd van mijn auto kan ik me voorstellen dat deze airco in capaciteit achteruit is gegaan.
Wie heeft ervaring met deze airco's en kan vertellen of er bekende problemen met lekkage zijn; wat daarbij gangbare defecte onderdelen kunnen zijn en wat dat ongeveer kost?

P.s. bij de garage waar ik deze auto kocht, werd me toen verteld dat het systeem om bij te vullen een moderner en gemakkelijker systeem was dan wat daarvoor gebruikelijk was. Twee groene dopjes/ kraantjes op de leidingen zijn zichtbaar.


Alvast bedankt.
Johannes

jdg

Geplaatst door jdg (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Airco stopt er inderdaad mee als er te weinig koudemiddel in zit.
Dit kan door normaal verlies of door 'n lekkage.
Het meest verstandig is dus ook om de vulling te laten controleren en inspectie op lekkage. Dit kan o.a. door 'n uv-lekzoeker in het systeem te doen.
Gezien de leeftijd van de auto is het niet onmogelijk dat de condensor lek is door oxydatie. Maar andere oorzaken zijn ook goed mogelijk, bijv. 'n slang.
Een aircobedrijf dat een Stek-erkenning heeft zal deze mogelijkheden zeker met u bespreken.

Gr.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 17 jaar geleden

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de leiding die bovenlangs de aircoradiateur loopt regelmatig lek is. Ook de 2 rubberringetjes op het filter/droger vervang ik regelmatig. Hoezo moderner en makkelijker???? Alle airco's die ik meegemaakt heb zo vanaf ongeveer 1990 worden allemaal op de zelfde manier gevuld. Het is overigens wel zo dat het koelmiddel wel verandert is en het 1 niet in het andewre systeem kan, maar verder zie ik in systeemopbouw en onderhoud geen verschil.

Groetjes Ton

primera p11 (0), 17 jaar geleden

een airco verliest in de loop van de tijd koudemiddel, een airco moet je minimaal eenmaal in de maand een 10 min laten draaien.
Dit is behoud van je airco en vulmiddel.
Bij het niet gebruiken zullen de afdichtingen uitdrogen en gaan lekken, met als gevolg dat nu met het warmere weer de airco niet meer werkt.
Het valt gelijk op dat nu het warmer word er weer airco vragen en/of problemen zijn.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Hallo, Nissanwielmonteur.
Ik moet eigenlijk een nieuwe topic hier over starten, maar ik doe het even op deze manier.
Volgens mij ben jij een nissan monteur.
Ik heb een primera wp11 SR2.0De van 1998 met een lpi vialle installatie.
Ik heb al vanaf het begin dat tie in de lage toerentallen erg schokkerig loopt, met name met gas loslaten remt tie sterk af op de motor en als tie bij een 1500 omwentelingen komt schokt tie een paar keer en zakt dan rustig naar 750 omwentelingen.
Hij geeft een paar keer uit zichzelf gas bij 1500 omwentelingen.
Het lijkt of tie even zoekt naar het juiste toerental, schommelt tussen de 1000 en 1500 omwentelingen.
Als tie stationnair draait en je zet de airco aan,dan is het normaal dat het toerental verhoogd word, maar soms springt tie naar 1500 omwentelingen en zakt dan rustig terug naar 900.
ik heb de auto nu 3 jaar en in het begin is het gasklephuis gereinigd en is met de consul het basis toerental ingeregeld, maar ze hebben het er nooit uit kunnen krijgen.
Verdeelkap en bougiekabels zijn recent vervangen.
Dit doet zich ook op benzine voor, dan is het iets minder heftig.
Het is sowieso rond het stationnaire toerental een zenuwachtige auto,aan het stuur draaien doet het toerental omhoog springen, mat als gevolg dat als je de koppeling los hebt dat tie schokkerig rijd.
Het blijkt dat in mijn omgeving meer primera rijders dit hebben.
De dealer zei destijds dat het bij de auto hoort en thats it.
Het doet een beetje afbreuk aan een heel fijn sturende auto met weinig onderhoudskosten.
Heb je nog een aanvulling of een tip, of is er gewoon iets kapot [stappenmotor of gaskleppositie sensor].

jdg (0), 17 jaar geleden

Hallo Ton,
dan zal ik binnenkort eens een ritje gaan maken naar een STEK-bedrijf. Maar eens kijken of er iets lekt, of dat het puur de ouderdom is en dat daardoor het koudemiddel verdwenen is. Ben wel benieuwd naar bijvoorbeeld de kosten van een condensor. Kun je een indicatie geven? En het controleren en vullen van het systeem? Ben wel van plan de auto nog (minimaal) een jaar te houden; iets aan kosten wil ik voor de airco wel maken, maar het moet niet al te gek gaan natuurlijk.

Voor primera P11:
Mijn airco zette ik elke twee weken wel minimaal tien minuten aan. Dus, de pomp draait echt wel met zekere regelmaat (ook voor ontwasemen in de winter!). Tot voor kort werkte de airco dus goed. Hoewel het niet ijskoud werd in de auto, was het ook bij hoge temperaturen buiten, wel aangenaam in de auto.

Hartelijke groeten, Johannes

Nissanwielmonteur (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo P11,

Laten we bij het begin beginnen en mail mij even het chassisnummer van je auto door.

Ton

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.