Hoi,
Ik ben al een paar maanden aan het proberen om dit probleem op te lossen, maar ik kan geen oorzaak vinden.
Het probleem;
Als ik van de 1 naar de 2 schakel, gaat de auto schudden (niet hevig) als ik daarna verder optrek. als ik hem in ze'n 3 zet, doet ie precies hetzelfde maar iets heviger. In de 4 en 5 doet ie het niet (of niet merkbaar).
bevindingen;
als ik van de 1 naar de 2 schakel klinkt het mooie geluid van een synchromes, maar ik heb opgemerkt dat de versnellingsbak op en neer gaat tijdens het schakelen. (tijdens het rijden merk je het niet)
Als ik in de 3 rij, en ik laat het gas los schud de auto +- 4 maal hevig, in de 2, 4 en 5 ook maar dan minder hevig, dan gaat de versnellingspook ook heen en weer.
gedaan;
fusee kogels nagekeken -> geen speling
aandrijfassen -> geen probleem
veerpoten -> geen probleem
stabilisatie stang -> geen probleem
koppeling/drukgroep vervangen -> geen verschil
andere bak olie -> geen verschil
de motor heeft hydraulische klepstoters en een aandrijfketting en werkt allemaal goed. Op constante snelheid rijdt ie perfect het zit hem alleen in het optrekken/afremmen. Iemand enig idee ?
type motor; GA16DE (multipoint injectie)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je het in de motorsteun moet zoeken. even een bandenlepel tussen de steun en dan de motor optillen en kijken of hij niet te veel beweegt. of even iemand onder de kap laten kijken en dan even de koppeling laten komen met de rem erop. let op: veiligheid voor alles doe voorzichtig
gr leo
bedankt, dit heb ik dus net gedaan... het blok kantelt 1 a 2cm. (geen idee of dit veel is)
18 jaar
hoi 1 a 2 cm is normaal.heb je het in de voor en achteruit geprobeert. ik zou zo niet weten waar je nog meer kan zoeken.
hoe had je het gecontroleert?
gr leo
Zit het niet in de stationnaire afregeling.
Dit is een gevoelig punt bij deze autos.
Met name met gas loslaten wil deze nog wel eens galopperen alvorens tie stationnair gaat lopen.
Niet gelijk mooi staionnair lopen maar dan zie je het toerental varieren tussen de 1000 en 1500 omwentelingen.
En daarna rustig terugzakken naar 850.
Als dat gebeurt met de koppeling los krijg je het genoemde effekt.
Het zouden ook de bougiekabels kunnen zijn met name met optrekken vanuit lage toerentallen stottert de motor dan.
Omdat je eigenlijk de meeste dingen al vervangen hebt die het meeste invloed kunnen hebben zou ik hier eens naar kijken.
18 jaar
dankje ^^
hij galoppeert inderdaad als je het gas los laat... dan varieert hij tussen de 1500 en 900 en gaat dan terug naar de +-825
hoe zou ik eventueel het bovengenoemde probleem oplossen ?
ik heb idd al de bougiekabels, rotor en verdelerkap vervangen
18 jaar
Dit is echt iets wat bij de auto hoort, ik hoor er meer mensen over.
Je zou het gasklephuis kunnen reinigen en/of de basis afstelling kunnen laten controleren.
Bij mij is het daardoor wel wat minder geworden maar het blijft aanwezig.
Rijd de auto op benzine of gas?.
Ik rijd namelijk op gas en daar is het nog sterker te voelen.
Het motormanagement reageert sterk op verbruikers en op de airco en een keer een draai aan het stuur geven en gelijk springt het toerental omhoog.
Je kunt nagaan als dat met de koppeling los gebeurt dat dat een heel schokkerige auto tot gevolg heeft.
Ik hoop ook nog een keer op een goede tip om dit te verminderen, maar ik denk dat het bij de auto hoort.
18 jaar
heel erg bedankt... ik ga kijken wat ik er aan kan doen ^^
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar