Nissan Micra: Auto verliest koelvloeistof, monteurs ruzieën over oplossing

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Hallo iedereen,

Gelukkig is het al weer een tijd geleden dat ik op deze site met een probleem zat, jullie hebben me destijds erg goed geholpen dus ik wil het graag nog eens proberen. Het kan wel eens een lang verhaal worden.

Mijn nissan micra werd altijd als boodschappenautootje gebruikt door mijn moeder, al een jaar of wat. Vanaf maart heb ik hem overgenomen, ik rijd er nu iedere dag mee op en neer tussen Haarlem en Vinkeveen. Een stuk met veel files, dus de temperatuur wel wel eens wat oplopen. De auto is daar erg van geschrokken, dus inmiddels beginnen de mankementjes te komen:

1. Twee weken geleden stond ik langs de kant met rokende motor. De wegenwacht constateerde een scheur in de bovenste radiatorslang.
2. Mijn vaste monteur zette er een nieuwe slang in en een nieuwe radiatorzender (hij zei dat de koelvin niet aansloeg door kapotte zender). Hij vulde de koelvloeistoftank met water.
3. De volgende dag ben ik zo weer naar mijn werk gereden. Voordat ik terugging controleerde ik de boel even. Wat bleek: koelvloeistoftank compleet leeg.
4. Weer de wegenwacht erbij, die heeft een tijdje moeten zoeken maar hield het uiteindelijk op een lekke waterpomp. Ik mocht nog wel even blijven rijden zolang ik er iedere dag maar water bij zou gieten. Heb ik gedaan, iedere dag was er maar een klein laagje uit de tank. Geen idee waarom ie eerst zo leegliep, maar heb er nog wel een nieuwe dop opgedaan.
5. Aan het eind van mijn werkweek (vorige week) heeft de monteur er een nieuwe waterpomp ingezet, en ook meteen maar een nieuwe distributieriem. Ik kreeg de auto terug met een overweldigende stank van binnen.
6. Gisteren ben ik ermee naar mijn werk gereden, het reed prima maar ik moest weer water bijvullen, zelfs meer dan vorige week. Er was nu een aardig laagje uit, zowel voor heenweg als terugweg.
7. De monteur houdt het nu op een lekke koppakking, maar heeft geen tijd voor reparatie dus ben ik vandaag naar een andere garage gereden.
8. Onderweg naar de garage viel het me op dat de pit er uit was, wanneer ik de rem losiet bij een stoplicht en wilde optrekken schoot hij niet naar voren zoals anders, maar bleef staan en moest flink op zijn staart getrapt worden.
9. De monteur van deze andere garage, laat ik hem monteur2 noemen, deed een paar tests met een spuit en beweerde dat de koppakking niet lek was. Hij gaat er dan ook niet naar kijken, vindt hij zonde van het werk. Hij houdt het er op dat de andere monteur niet de behuizing van de waterpomp heeft schoongemaakt en de waterpomp daarom nog lekt. Die moet er opnieuw in.
10. Monteur1 vindt dit een belachelijk verhaal en heeft nog nooit van een vieze behuizing gehoord. Hij blijft erbij dat er een beginnend lek in de koppakking zit en die andere monteur dat helemaal niet kan zien met zo'n simpel testje. Volgens hem is het zonde geld om de waterpompbehuizing schoon te laten maken en sta ik volgende week weer langs de kant. Volgens monteur2 is het zonde om naar monteur1 te luisteren omdat die duidelijk maar wat aanrotzooit.

Iemand die het nog beter weet? En dit natuurlijk allemaal als de bussen staken..

sannevgalen1980

Geplaatst door sannevgalen1980 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

"Ik kreeg de auto terug met een overweldigende stank van binnen."

Waar stonk het dan naar? Zoete geur?

Gr.

sannevgalen1980 (0), 15 jaar geleden

Nou het rook in de eerste instantie of er een dode muis lag te rotten. Na een dag met het raampje open toeren vond ik het meer olie-achtig ruiken, alsof ie gewoon uit een hele vieze garage kwam. Inmiddels is het weer weggetrokken.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Oke. Ik zat nog even aan een lekke kachelradiateur te denken.

Koppakking zou kunnen maar die kun je vooraf testen.
Dat kan op minimaal 2 manieren:
1. 1 voor 1 de cilinders onder druk zetten ( +/- 10 bar) en dan controleren of het koelwater uit het expansietankje gedrukt wordt of dat er luchtbellen komen.
2. Met een speciale vloeistof in een groot model pipet met knijpbalg. Hiermee moet met warme draaiende motor boven een geopend expansietankje gemeten worden of er uitlaatgassen in het koelwater komen. Als dat zo is, verkleurt de testvloeistof.
Deze test kan ook met een uitlaatgastester, maar is minder betrouwbaar.

Laat eerst de boel eens goed afpersen. Levert dat niets op, dan koppakking testen.
Het domste is om maar zo alles te gaan vervangen zonder een duidelijke diagnose en kost alleen nog meer geld.
Ook de radiateur zou bijv. kunnen lekken. Waar uitwendige lekkage is, kan dat meestal (!) gezien worden aan de hand van bijv. kalksporen.

Gr.

sannevgalen1980 (0), 15 jaar geleden

Dat klinkt als een goede tip. De radiateur "zweet" volgens monteur2, volgens monteur1 is dit te wijten aan de lekke koppakking. Er is alleen een test gedaan met de pipet met knijpbalg, de testvloeistof is niet verkleurd. Kalksporen zijn met het blote oog niet te vinden. Om afpersen zal ik morgen nog even vragen, ik weet niet of zoiets "automatisch" gedaan wordt in een goede garage maar krijg niet zo de indruk.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

"een test gedaan met de pipet met knijpbalg, de testvloeistof is niet verkleurd. "

Dan mag je er van uitgaan dat de koppakking dicht is. De cilinders 1 voor 1 afpersen kost meer tijd maar vind ikzelf nog betrouwbaarder.
Een radiateur gaat niet "zweten" van een lekke koppakking.......Hij is lek of niet. Als je je hoofd stoot gaat dan je grote teen zeer doen?

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.