Mijn zoon stond op een lichte helling geparkeerd. Rechtse deel van de wagen op niet verhard stuk met kiezeltjes. Hij wou vertrekken maar de wagen slipte door. Dat heeft hij zo'n 2 minuten geprobeerd maar de wagen zat vast.
Vreemd verhaal. Toen ik te hulp kwam ter plaatse had hij zich een 50 cm kunnen verplaatsen. Ik zag de slipsporen in de kiezels (de grond was vrij hard en droog) en op de banden. Onder de motor kwam een fijne lichte rook (niet heel fel) met een sterk chemische geur (als verbrand plastic).
Volgens mij is bij het vertrekken de wagen beginnen doorslippen waardoor de automatische elektronische handrem niet uitschakelde.
Ik dacht eerst aan een verbrande koppeling. Maar ik kon na de handrem zelf uit te schakelen normaal vertrekken. 5 km gereden nadien. Alles normaal, geen verklikkerlichtjes, schakelt normaal, motor maakt een normaal geluid, ... alleen hoor ik aan het linker wiel (weet niet vooraan of achteraan) een wat schurend mataalgeluid bij het rijden. Boven een 40 km per uur verdwijnt dat geluid. Thuis aangekomen en geen rook meer onder de motor. Stinkt nog wel. Je ruikt het ook fel in de wagen.
Is de koppeling doorgebrand? Maar dan zou ik dat toch moeten merken aan het toerental en bij het vertrekken?
Zijn het de remmen? (aan de remmen/wielen ruik ik die geur niet).
Ik ga maandag voor de zekerheid de wagen naar de garage brengen en een controle vragen. Maar ben benieuwd of jullie een idee hebben wat het probleem is.
Alvast bedankt voor de reacties!
Temperatuur van de motor was normaal.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de handrem er inderdaad nog op heeft gestaan slipt het wiel in het grind en als je maar blijft proberen zul je de koppeling inderdaad te zwaar belasten en zal deze gaan stinken., met de schade zal het wel mee vallen kan wel iets hebben .
Schurende geluid kan een kiezeltje zijn op een verkeerde plek bv. Tussen ankerplaat en schijf
Het geheel is te wijten aan wat weinig gevoel voor de bal.
Bedankt voor je analyse en uitleg. Inderdaad, mijn zoon heeft nog niet veel ervaring en dacht, ik ga papa niet bellen, ik zal er wel uit geraken.
Heb ook analyse gevraagd aan een familielid die meer dan 30 jaar professionele autotechnieker was (bij Honda en Skoda). Hij heeft identieke dezelfde analyse :-). Hij vroeg me wel om een test uit te voeren (rustig vertrekken in tweede. Als hij toeren maakt is het niet ok). Ga ik morgen doen want heb de motor laten afkoelen. De chemische stank is nog steeds te ruiken als je nabij de wagen staat! Een geur waar je niet goed van wordt.
1 jaar
Dan heeft hij de koppeling er wel flink van langs gegeven maar als hij slaagd voor de test , eerst maar gewoon eens doorrijden , vervangen kan altijd nog.
En inderdaad lekker luchtje ha ha .
Als je er aan gewerkt hebt stink je dagen , en ik douch wel ha ha.
Ik heb de test gedaan. Meermaals vertrekken vanuit tweede. Rijden, schakelen, geluid, ..; alles normaal. geen rookontwikkeling meer. Wel ruik ik nog de verbrande geur na een dag maar minder sterk. Nog wat slepend geluid aan een van de voorwielen maar ik denk dat dit vuil, steentjes, zijn. Ik denk dat het met carwash of als het regent wel zal weggaan. Mijn kennis zei me wel dat de koppeling waarschijnlijk minder lang zal meegaan als voorzien. Wagen heeft 52.000 km.
1 jaar
Dat is zeker zo , heeft zoals al vermeld het niet fijn gevonden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Qashqai of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar