close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Vanette: Bijzondere koelproblemen Nissan Vanette Cargo

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6DC

Ik heb hier een Nissan Vanette Cargo 1.6 benzine binnengekregen, waarvan 2 maanden geleden bij een andere garage de koppakking is vernieuwd i.v.m. oververhitting. Omdat hij na die reparatie nog steeds te warm werd, is de klant bij ons terechtgekomen. Hij had zelf de Nissan dealer al gebeld en die hebben hem verteld dat de cilinderkoppen nogal eens willen scheuren bij deze types. Hij vroeg ons daarom om een nieuwe cilinderkop te monteren. Omdat de kosten hiervan erg hoog op zouden lopen hebben we besloten eerst eens zelf te constateren wat het probleem kan zijn.
Bij de proefrit werd de motor al snel veel te warm (op de meter), kachel kwam goed op temperatuur, maar de onderste radiateurslang en de onderste helft van de radiateur bleven steenkoud. Hoewel de radiateur er vrij jong uitziet, dachten wij in eerste instantie aan een verstopte radiateur. Hierop hebben wij de radiateur gespoeld, zonder thermostaat, met Bars Leak spoelmiddel en doorgespoeld met water onder druk. Ook alle slangen hebben wij doorgespoten, de thermostaat vervangen en de waterpomp gedemonteerd en gecontroleerd. Hierna ontlucht en proefgereden en alles functioneerde perfect! Temperatuurmeter halfverwege, kachel warm en ventilator sloeg aan. Een dagje laten staan en vervolgens wederom proefgereden en nu weer foute boel! Temperatuurmeter in het rood, motor koken, onderste radiateurslang lauw.
Aldus konden wij geen andere conclusie trekken dan de Nissan dealer; cilinderkop gescheurd. Vanwege de kosten zijn wij op zoek gegaan naar een tweedehands motor. Deze hebben wij gevonden en gemonteerd en met precies dezelfde klachten tot gevolg! Wederom alle handelingen verricht, loshalen van de onderste slang en vanaf boven water in de radiateur en het loopt er even hard weer uit (radiateur lijkt dus OK). Weer een nieuwe thermostaat (die bij 76,5 gr opent i.p.v. bij 82 gr) gemonteerd en waterpomp van de nieuwe motor gecontroleerd, allemaal prima... De ventilator slaat overigens niet aan bij die hoge temperatuur, terwijl de voeler (volgens mij ECU gestuurd) niet in de radiateur zit maar bovenop het inlaatspruitstuk. Motor is 99% zeker goed ontlucht, wij vullen ongeveer 8,5 l koelvloeistof. Het is wel een heel eind vanaf de radiateur naar de motor (ongeveer 2 meter), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Wij zitten echt met onze handen in het haar, collega's snappen er ook niets van. Kunnen jullie helpen?

Geplaatst door

globalkart (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slangen verkeerd om? Zuigt de binnenmantel van de onderste radiateurslang plat?

Boor eens een gat van 3 mm in de thermostaat. Dit truukje hielp altijd goed bij de R5 turbo; die hadden ook altijd last van hardnekkige koelingsproblemen.

Henk Nobach 0
badge

15 jaar

Hallo Jos,

Jou problem komt mij enigszins bekend voor. Heb zelf zoiets pas geleden ook gehad.

Langs de rechterzijkant lopen twee buizen naar achter voor de achterste kachel. Daarvan was 1 van de buizen lek. Aangetast door roest en ging pas lekken als het water warm werdt.
Deze leiding afgezaagd en er een stuk slang voor in de plaats gezet.

Misschien de moeite waard om eens te kijken.

Wat het ventilator probleem betreft: De fan word aangestuurd door de ecm aan de hand van het koelvloeistoftemperatuursensor signaal.

Ik moet even kijken of de 1.6 1 of 2 snelheden heeft op de radiateurfan. Ik denk 2. Er zitten dan weerstanden aan de motor en die zijn stuk. De fan draait dan alleen nog op High-speed bij 110 graden. Ik had de low en high-speed stuurdraden met elkaar verbonden. De fan draait dan altijd in de snelle stand. Het was de klant z'n keus en de goedkoopste oplossing. Misschien heb je een chassisnummer voor mij. Er waren veel verschillende schema's van toen des tijds.

Ton

Hallo Jos,

ik heb toevallig hetzelfde probleem gehad met een Nissan vanette Cargo,
Dit ging dan om de diesel. Maar de symptomen die jij opnoemt waren precies hetzelfde.

De motor werd ook veel te heet.
=

Toen heb ik dus ook de cilinderkop eraf gehaald en inderdaad een scheur in de kop. En een lichte lekkage op de kachelradiateur. En de waterpomp lekte
Het is wel wat lastig idd om deze auto's ontlucht te krijgen, ivm de lange koelslangen.

Maar kan het niet zo zijn, ik ben leerling monteur bij de nissan dealer, voor 1e monteur. Dat er in het 2ehands blok toevallig ook een scheur in de kop zit? Want ze staan er om bekend, even gevraagd aan een collega

Richard_H 0

15 jaar

Om bekend???? Ik heb nog nooit een cilinderkop van een Vanette/Serena gedemonteerd vanwege koelvloeistofverlies door een gescheurde kop. En een GA16de motortje met een gescheurde kop dat kan ik me al helemaal niet voorstellen.

Ton

Truukje van Henk heb ik ook vaak al veel profijt van gehad. Ga niet zonder thermostaat rijden dit kan juist verkeerd gaan.
dd een slap geworden radiateurslang kan zichtzelf dichtzuigen.
Volgens mij heb je het toch goed aangepakt met een gebruikte motor. Jammer dat de eerste garage het probleem niet wil of kan oplossen.
Het probleem zat dus blijkbaar niet in het blok.

marcel7031 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.