👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
mijn datsun roadster(net gerestaureert) heeft een probleem, vorige week heb ik er zonder problemen 500 km mee gereden, maar vandaag heb ik wat noodzakelijk onderhoud gedaan waarna problemen ontstonden.
Ik heb de cilinderkop na 500 km vandaag opnieuw aangetrokken en het glazen benzine filter daarna schoongemaakt, er zit nog wat bruin kalkaanslag in de tank die onderin het filter komt te liggen dat is dus de reden dat ik hem af en toe schoonmaak.
toen ik hem startte kreeg de motor na enkele seconden even te weinig benzine doordat het filter nog geen benzine aan de flotterkamers had gegeven, er zitten 2 SU hitachi carburateurs op, daarna liep hij wel stationair en goed maar als ik iets langer het gas vasthoud op een hoger toerental hoor je dat de motor inhoud en begint te schokken, als je dan het gas loslaat en geen vermogen eist loopt hij weer goed rond, hij ploft daarbij niet.
In eerste instantie denk ik aan een verstopping in de carburateur maar waar zou dat dan moeten zitten, soms kan ik ook wel snel optrekken maar na 50 of 100 meter zakt hij weer in elkaar en stottert.
de ontsteking is nieuw (500km) net als de rotor en rotorkap, wat kan dit zijn.
mvg Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heel veel ervaring heb ik niet met Su-carburateurs maar zit er genoeg olie bovenin, is het membraan niet gescheurd en zijn ze synchroon afgesteld???
ja ze zijn gevuld tot het streepje op de pin met voorvork olie(sae30) en met het membraan bedoel je die van de benzine pomp? deze is nieuw.
Alleen de bougies kan ik de ouderdom niet van bepalen, zouden deze ook aan dit probleem kunnen mee helpen?
11 jaar
Toch een verstopping in de aanvoer van de benzine. de olie in de zuigers van de SU zijn puur voor demping zodat de zuiger niet te wild beweegt, dat merk je met optrekken en overschakelen.
Dus controleer tankuitgang, benzineleiding, filters en vooral en wat vaker gebeurt, de vlotterkamers. die afsluitertjers willen nog wel eens dicht raken.
11 jaar
En wat ook slim is om te doen, de brandstoftoevoer via de andere kant (of onderkant) laten lopen. Het viel mij op dat deze nu via de cilinderkop naar de carburateurs gaat. Dan word bij een hete motor de benzine te warm en krijg je vapor lock.
Maar dat is volgens mij nu niet het probleem, alleen een advies.
11 jaar
goed idee, de afsluitertjes zal ik eens nakijken, want er zou er best een verstopt kunnen zitten, en als de brandstof dan minder wordt doordat je meer vraagt begint hij te pruttelen.
bedankt, ga er morgen naar kijken.
11 jaar
Dan trekt hij de vlotterkamer leeg zonder dat er voldoende aanvoer is. met alle gevolgen van dien.
11 jaar
maar dat is wel de originele leiding, deze foto met de dikke rode kabel is nog wel voordat de auto operationeel was, nu ziet het er wel beter uit hoor.
maar dat er vapor lock kan ontstaan klopt. dit is een beter foto
11 jaar
Peet ;waar die carb. erg gevoelig voor zijn is vuil langs de zuigers . Ze moeten super vrij kunnen bewegen .
Verder mis ik de carb. voorverwarming.
De wagen zal geen nederlandse uitvoering zijn. Verder ziet het er super uit.
Succes.
De carburateur voorverwarming?
Als je aan de voorkant kijkt zit er verwarming op de carburateur via de koperen leiding die door het spruitstuk loopt.
Dit gaat via het koelwater, een andere voorverwarming heeft dit model niet.
ik heb de carburateur helemaal gereviseerd en de zuigers lopen als een trein, maar vuil kan heel goed.
En Nederlands is hij zeker niet , komt uit Californië.
11 jaar
Ik heb de vlotterkamers gecontroleerd en die zijn schoon en blazen makkelijk door, ook de benzine pomp open gehad en daar zit ook geen verontreiniging in de membraanplaatjes voor de aanzuig en afvoer.
Motor gestart en loopt goed, daarna rijd ik weg en na 100meter lijkt het of hij geen brandstof meer krijgt en begint hij te stotteren, ook de choke uittrekken help hier niets aan, daarna sputteren en op stationair blijft hij redelijk lopen.
Het lijkt toch iets van brandstof tekort, maar ik kan me dan niet bedenken wat er nog verstopt kan zitten. hij heeft even genoeg brandstof en daarna is het over.
peter
11 jaar
zit er geen (electrische) pomp in of bij de tank die soms stopt.
Kan nog zijn dat de sproeierbuis onderaan de carburateur dicht zit.
Heb je al geprobeert om de carburateurs ruimer af te stellen met de stelschroef onderaan?
En wat Ton al zei (#2), zijn de membramen heel en strak? als je de zuigerpot demonteer dan zit daaronder een membraam die de zuiger afdicht.
11 jaar
Daar heeft hij in de basis iets aan maar dat zijn hs4 Su's.
Wat er op de Datsun zit is een afgeleide van een hif44. Zenith heeft ze ook gemaakt voor op een Rover V8. die zijn aardig hetzelfde.
Dit is een hif44. SU werkt zonder membraam maar de rest komt overeen.
11 jaar
hans, Laat ik nou net dat schema er bij gebruikt hebben.
Het zijn hitachi HJB-38W carburateurs, deze zijn ook gereviceerd.
en ze zijn dus vergelijkbaar met hs4 su, dat klopt mausx.
Ik ga de sproeierbuis onderaan nog nakijken, bedankt.
11 jaar
Als je nu zo ver bent maar niet weet wat de conditie van de bougies is??
Aan de uitvoering van de motor is alles duidelijk dat er vermogen gevraagd kan worden. Op het circuit zal je niet komen . Daarom raad ik je aan wat warmere bougies te monteren.
Is de compressie zo hoog dat er super in de motor moet . Is verder de ontsteking krachtig genoeg.?
Als de motor in houdt heb je dan het gevoel dat er gechoket moet worden of valt de ontsteking kort uit.
Jij kunt daar antwoord op geven . Als die zuigers klemmen krijg je bij acc. een overdosis . Krasjes in die dashpot is een teken dat er vuil (zand) mee gezogen wordt.
Kijk ook naar de kleur van de bougies (licht bruin is goed.) Is de ontsteking nog met contactpunten?
123 ontsteking toevallig ?
Ok daar ben ik weer, het probleem is opgelost, ik heb vanmiddag al weer 2 uur gereden.
Oorzaak een slecht lopende sproeier, doorgeblazen en toen liep hij al beter, daarna de carburateurs rijker gezet en toen was het probleem opgelost.
het rijker zetten was omdat ik de carburateurs opnieuw heb proberen af te stellen maar ze toch te arm had afgesteld gisteren.
de motor loopt op normale benzine en heeft een lage compressieverhouding van 1:9
hij werkt nog met contactpunten, de bougies lijken goed maar daar wil ik nieuwe voor kopen ik hoorde van Amerikaanse vrienden dat ik het beste NGK BP6ES kan gebruiken, origineel zat er NGK B6E in maar die zijn niet meer te koop. klopt de conversie een beetje voor de bougie?
11 jaar
S wil zeggen met uitstekende isolator . Altijd goed. Voor boemel ritjes en site seeing BP5ES.
Groet.
Ik mag wel graag het gas indrukken dus weinig boemel.
Mag ik jullie hartelijk danken voor het meedenken en de oplossing voor mijn probleem.
Mvg Peter
11 jaar
Mooi dat het opgelost is, Peter.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar