Nissan 0: ratelende kleppen oude datsun fairlady

Bouwjaar: 1966, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Ik heb mijn datsun(nissan) onderblok laten reviseren waarbij er nieuwe zuigers met alle lagers vernieuwd zijn en er een nieuwe snelle nokkenas is geplaatst en de compressie is verhoogd.
De motor loopt koud goed waarbij je de kleppen iets hoort tikken maar als hij op temperatuur is klinken de kleppen best hinderlijk bij wat hogere toerentallen93 a 4000 rpm)
Ik dacht eerst aan coil binding, maar er blijft nadat de klep volledig ingedrukt is nog een 3 a 5 mm ruimte over dus dat moet goed zijn denk ik.
ik heb er nu tijdens het inlopen wel redelijk dunne olie inzitten 15w40, had altijd 20w50.
de tuimelaars moeten nu wel een grotere weg afleggen .350 lift at the valve / 248 degrees duration en nu .442 Lift at the valve / 270 Duration de klep gaat dus 3mm dieper nu. zou het aan de dunnere olie kunnen liggen of moet het iets anders zijn, het is een onderliggende nokkenas, maar dat hadden jullie al wel begrepen denk ik.

mvg peter

peet330d

Geplaatst door peet330d (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jan T (10) PRO, 10 jaar geleden

ik vermoed dat je bij dit jaartal gewoon de kleppen kunt stellen dus als je de gegevens hebt zou ik dat gewoon eerst doen.

groetjes jan.

peet330d (0), 10 jaar geleden

Uiteraard zijn de kleppen gesteld,maar het geluid wordt als hij warm is sterker en niet zwakker.
Heb al geprobeert de kleppen behoorlijk tegen de grens te stellen maar dan wordt het geluid warmer nog duidelijker, terwijl hij koud stil is.

kaleido 1 (1325) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt een scherpere nokkenas geplaatst , waardoor bij hogere toeren de stoter de nokkenas niet goed meer kan volgen vermoed ik, dus over de nok heen springt.
Je kunt niet alleen een andere nokkenas plaatsen je zult de rest er ook op aan moeten passen , zwaardere klepveren bv.

peet330d (0), 10 jaar geleden

dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar zou dat al bij 3000 toeren optreden, wel erg snel, en het geluid lijkt van boven te komen, heb ook nieuwe klepvolgers geplaatst.

Marjacq (0) PRO, 10 jaar geleden

Speling op de tuimelaar as ? en hoe is de speling op de nokkenas lagers ?

peet330d (0), 10 jaar geleden

Onderblok is gereviseerd, het enige dat anders is, de snelle nokkenas en de zuigers die een punt meer compressie hebben.
tuimelaars en as hadden tot nu tot de revisie nooit problemen gehad, naar mijn idee moet het iets zijn in de klepveren of tuimelaars die misschien door slijtage niet goed volgen. de kop is ook gereviseerd, nieuwe kleppen en opnieuw ingeslepen. druk op veren is 45kg dicht en 100kg open, volgens de verkoper van de nokkenas moet dit voldoende zijn. als ik de klep op zijn diepste punt doordruk is er nog 3 a 4 mm voordat de klepveren vastzitten.

kaleido 1 (1325) PRO, 10 jaar geleden

Zou verkopers niet altijd geloven .

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

De snelheid van je kleppen is, bij 3000 rpm, toegenomen met ca. 25%. ! Terwijl je de dezelfde klepveren hebt gebruikt?? Die 100 kg, die je noemt, dat is in de nieuwe situatie neem ik aan? Of is dat voorgeschreven bij de nieuw geleverde nokkenas?
Die laatste 26 kg die je nodig hebt om 3 a 4 mm verder in te drukken is minder belangrijk. Kan wel de ruimte geven bij nog hogere toerentallen, die dan weer het geluid veroorzaakt, door het mogelijk zweven van de kleppen. Je kunt niet straffeloos een snellere nokkenas (laten) monteren.
Ik ga met Kaleido mee, de klepveren zijn niet toereikend. Speling is minder aannemelijk omdat de motor bij lagere toerentallen, geen ratelend geluid maakt. Nadeel van zwaardere klepveren, dat de weerstand IN de motor wordt verhoogd. Zwaardere belasting nokkenas. (en volgers).

peet330d (0), 10 jaar geleden

de 100 kg was origineel, ik dacht zelf ook al dat de kleppen de nokkenas slecht zouden kunnen volgen, dan komt de vraag moet de einddruk, middendruk of lage veerdruk aangepast worden. in nederland zijn weinig of geen klepveren bedrijven te vinden die een grote voorraad hebben volgens mij.
Of weten jullie er 1 of meerdere.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Die termen, die jij gebruikt, zijn niet van toepassing. Je hebt hier te maken met een zg ´veerconstante´. Dus je zult zwaardere (metrische) veren moeten toepassen. Echter "hoe zwaar" kan ik je niet vertellen. Dat moet de verkoper je maar vertellen. Die weet ook de ´steilheid´ van je nokkenas. Hij moet het in ieder geval kunnen opzoeken.

peet330d (0), 9 jaar geleden

Probleem gevonden, de zuigers liepen net tegen de binnenkant van de kop aan te tikken als de motor op volle temp was.
Cilinderkop wordt iets uitgefreesd om dit te voorkomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan 0 of stel zelf een nieuwe vraag.