Geachte forummers,
Kan iemand mij het aansluitschema toezenden hoe ik een (E)OBDII naar USB kabel kan maken? Ik wil deze zelf maken maar weet niet wat er met elkaar verbonden moet worden.
Ik wil namelijk de ECU en de andere sensoren uitlezen zodat ik wat gerichter kan zoeken naar de oorzaak van het hoge verbruik en achterblijvende prestaties. Ik heb software op de laptop, alleen de connectie tussen de auto en laptop ontbreekt. Helaas heeft het zoeken op internet ook niets opgeleverd.
Heb ik genoeg aan deze kabel of moet ik een ander soort "kastje" hebben om te communiceren tussen laptop en ECU?
In afwachting van de antwoorden verblijf ik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet gewoon een kabel kopen die al EOBD diagnose is, je kunt ze niet zelf maken ...
Kijk hier eens!
http://www.blafusel.de/misc/obd2_kw_usb-...
Ik ben er inmiddels achter dat je niet zomaar de laptop aan de auto kan hangen. Er hoort een soort "vertaler" tussen. Zoals de link die Hendrik4290 mij stuurde kan je die zelf maken. Echter, de componenten (met name de printplaat en IC) is niet aan te komen.
Nu zie ik wel diverse universele OBD diagnose setjes worden aangeboden. Ik denk dat ik mijn licht daar eens ga laten schijnen.
15 jaar
Ik had een aanbieding gezien van een [url=http://fotos.marktplaats.com/kopen/e/4a/...]OBD2 naar USB(COM)[/url], met bijbehorende software. Ik ben bij deze verkoper geweest om te zien of deze werkt op mijn auto. Software (ScanXL) geïnstalleerd en drivers voor de connector. In eerste instantie maakt het apparaat verbinding en lees ie de ECU uit, maar halverwege het proces verbreekt de verbinding en kan ik niet meer connecten.
We hebben diverse instellingen geprobeerd (van Baudrate tot time-outs) maar niets mag helpen. Ik ben dus onverrichter zake weer weggegaan. Maar nu vraag ik mij af of dit nu ligt aan de ECU/OBD2 aansluiting. Of hebben we wat fout gedaan mbt de uitleesfactoren? We hebben 2 laptops aangesloten gehad (mijne met Vista, die van hem met XP), maar op beide gaf het dezelfde fout. Hadden we bijvoorbeeld de motor moeten laten draaien (al zegt de software van niet, op contact is voldoende om foutcodes uit te lezen). Het is een universeel uitleestool die alle gangbare OBD2 protocollen kan uitlezen. In eerste instantie lijkt dit ook wel te werken, maar zoals gezegd, halverwege het uitleesproces verbreekt de verbinding.
Is dit een soort van beveiliging die Nissan heeft ingebouwd (terwijl ze van wetswege uitlezen met andere apparatuur moeten toestaan) of is er iets anders aan de hand?
Zijn er mensen die ervaring hebben met de afgebeelde apparatuur icm Nissan en ScanXL-ELM?
[url=http://img8.imageshack.us/my.php?image=o...][img]http://img8.imageshack.us/img8/6459/obd2...[/img][/url]
15 jaar
Shadowranger, dit heeft niet veel met het onderwerp te maken waarop deze topic is gestart. Volgende ker gewoon een nieuw topic starten.
OBD2 is een standaard die geldt voor in Amerika verkochte auto's en is hier niet van toepassing.
In Europa geldt EOBD, maar dat is pas ingevoerd vanaf 2001 en niet in 1996 zoals in Amerika. Dus eerste vraag: welke Nissan? Bouwjaar?, Brandstof? Benzine of diesel?
Ik heb nog nooit gehoord van een tijdbeperking in ecu's bij het communicaren via de wettelijk verplichte protocollen (mag ook niet) en ik heb heel veel auto's met EOBD getest of laten testen. Motor hoeft niet te lopen, hoe moet je anders foutcodes uitlezen als de motor het niet meer doet?
Er wordt nogal wat inferieur spul aangeboden op deze EOBD markt voor particulieren. Het zou de interface kunnen zijn die het opgegeven heeft.
Zo volgende vraag: heb je een andere interface van het zelfde type gebruikt? Ook geprobeerd om het kontakt van de Nissan even uit te zetten en dan weer opnieuw verbinding maken?
Nog een laatste vraag, wat moest dit setje van Marktplaats kosten?
Beste Oldford
Ik had dit draadje nog lopen en vind niet dat ik zover afwijk dat ik hiervoor een nieuw topic moet openen.
De interface-kabel is niets meer en minder dan een converter tussen auto en computer obv de ELM327 chip. De protocollen (Nissan heeft ISO9141 wat ik heb geveriviëerd bij de dealer) kan deze kabel aan, het is de software die uiteindelijk de gegevens omzet in leesbare info voor mij. Die werkt in eerste instantie prima, tot halverwege het uitlezen, dan kapt de verbinding gewoon. Helaas kan ik niet uitsluiten dat dit ligt aan mijn ECU, OBD stekker of software, aangezien er geen andere Primera voorhanden was.
Ik geloof ook niet dat het probleem in kabel of software zit. We hebben 3 verschillende kabels gebruikt, 2 verschillende laptops en 2 besturingssystemen, en bij alle kwam dezelfde fout eruit. Vervolgens heeft de verkoper de interface aan zijn eigen auto gehangen (hij heeft ook een Japanner en gebruikt zelf ook ELM327) waar alles wel goed werkte.
Ik heb dus niets aangeschaft, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om deze interface inferieur te noemen. Aangezien hij niet de enige is die deze interface aanbiedt (nota bene van Scantools zelf). Maar als je de prijs wilt weten, die advertentie staat op de gangbare advertentiesites als Marktplaats en Speurders.
Ik ga morgen contact opnemen met de garage waar de auto in onderhoud is om te kijken of zij ook problemen ondervinden met uitlezen. Het kan best een brakke ECU zijn.
15 jaar
Ik heb NOG niets inferieur genoemd, maar ik sluit niets uit. Echt goed is het niet, want dan blijft het werken.
Overigens, OOK in de converter zit software (dat heet firmware) en ook die kan nogal wat problemen veroorzaken, vooral bij goedkope namaak van de ELM chip.
Ik mis nog even bouwjaar en brandstoftype van de Nissan, kan een hoop verklaren.
De prijs voor een echte op ELM327 gebaseerde interface is 30 a 40 dollar. Een licentie voor ScanXl is in de aanbieding op dit moment en kost 100 dollar.
Samen 140 Amerikaanse dollars, omgerekend ruim 100 euro. Dat is beduidend meer als de prijzen die op Markplaats staan, dus vrees ik dat er hier sprake is van namaak of illegale software.
Bouwjaar 2000, benzine, 1.8 liter.
We praten hier alleen over de interface, daar vragen ze 42,50 euro voor.
Ik heb ook andere gezien (grijs kastje met 2 kabels) obv dezelfde ELM 327, kost 100 euro. [url=http://img16.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img16.imageshack.us/img16/2651/oi...[/img][/url]
Is naar mijn idee hetzelfde.
Software heb ik zelf al, niets illegaals bij.
15 jaar
Geachte Shadow,
Is het gelukt met de EOBD-diagnose?
Dit is mijn eerste auto met ECU, maar ben best nieuwsgierig wat voor gegevens je allemaal uitkomen.
De auto (2002 P11 diesel) loopt best aardig, alleen startgedrag is vreemd.
Altijd leuk om alvast wat waarden te weten terwijl hij het nog doet.
En je kan er natuurlijk op wachten dat je het een keer NODIG hebt.
Wiemer/Nijmegen
15 jaar
Wiemer, Diesels hoeven pas vanaf 2004 te voldoen aan de EOBD regels.
Dus is het zeer onwaarschijnlijk dat je deze auto met een EOBD-kabel kunt uitlezen.
Voor meer info over EOBD zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
@ Wiemer: Nee, ik heb de interfacekabel aan de auto gehad, maar om de 1 of andere vage reden verbrak de verbinding tussen laptop en auto via de interface na enkele seconden op het moment dat ik de ECU wilde uitlezen op storingen. Zolang ik geen data downloadde, bleef de verbinding staan. Verkoper zou dit bij zijn leverancier neerleggen wat hiervan het probleem is. Ik heb hierover nog geen antwoord mogen ontvangen.
Overigens is mijn auto wel degelijk OBD2. De ECU komt uit Japan en daar was OBD2 al in 1996 wettelijk verplicht. Hoe dat zit met een diesel weet ik niet, misschien kun je je licht daarover opsteken bij een dealer of kijk of je op het typeplaatje onder de motorkap kan zien of de auto idd OBD2 certified is.
@ Oldford: Ik las dit over OBD2:
[quote]Het verschil tussen OBD-II & EOBD Algemene OBD info 22-06-2006
Doordat meerdere overheden verschillende wetgevingen inelkaar zetten, zijn er meerdere benamingen voor dezelfde systemen. [b]Terwijl er gebruik wordt gemaakt van dezelfde standaarden[/b], zijn de benamingen verschillend.
OBD(I&II) - Verenigde Staten
EOBD - Europese Gemeenschap
JOBD - Japan
Kort samengevat:
Alle gestandaardiseerde protocollen zijn gelijk, [b]maar de wetgeving kan per land/continent verschillen met betrekking tot onder meer verplichte toepassing afhankelijk van bouwjaar auto etc. [/b][/quote]
Hieruit concludeer ik dat het protocol dat de Primera P11-144 gebruikt (ISO 9141) gewoon uit te lezen is met gangbare OBD2 apparatuur. Tenzij Nissan een ander "geintje" heeft ingebouwd waardoor alleen met de originele consult kan worden gekeken. Maar dat lijkt mij wettelijk niet toegestaan.
15 jaar
Shadowranger,
OBD2 is ALLEEN en uitsluitend verplicht in de Verenigde staten van Amerika en Canada.
In Japan is JOBD verplicht maar volgens mij pas vanaf 2001.
Op zich klopt je citaat aardig met één uitzondering: NIET alle gestandaardiseerde protocollen zijn gelijk.
Bij OBD2 (USA) is de snelheid voor communicatie over de Can-bus 500kb.
Bij EOBD (Europa) en JOBD (Japan) is dat naar keuze 250kb of 500kb.
Verder maken fabrikanten wewl degelijk onderscheid tussen benzine- en diesel-motoren. Mede omdat de leveranciers van de ecu's voor deze motoren dat doen.
De meeste diesels van 2002 zullen daarom niets ondersteunen, of EOBD totaal verkeerd ondersteunen.
Voor meer info over EOBD zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar