Nissan Primera: Foutcode P0420 TW Catalyst Sys-B1

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 (P11)(QG18DE)

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem.
Ruim een jaar geleden ging aan het begin van een vakantie het motor management lampje branden.
ANWB zij dat ik rustig op vakantie kon door rijden, geen probleem.
3000km later toen ik weer thuis was heb ik de motor laten uitlezen bij de nissan dealer (P0171).
Luchtmassameter kappot en vervangen door tweedehands.
Probleem was opgelost.
Paar maanden later ging weer dat lampje aan, motor ging op 3 poten lopen.
Bobine kapot, bobine vervangen en bougies vervangen.
Probleem opgelost.
Weer een aar maanden later weer een bobine kappot en vervangen.
Weer probleem opgelost.
Nu brand al weer een paar maanden het motor management lampje.
Bobine's zijn goed, bougies zijn goed.
Vandaag heb ik de motor weer laten uitlezen bij de Nissan dealer (P0420) en die zegt dat weer de lucht massa meter kappot is. Geeft 3,7 volt aan ipv 4,2 ???
De voorste labda sensor wisselt snel en de achterste volgens de monteur langzaam wat volgens hem goed is.
Het brandstofverbruik is sinds de storing iets hoger (van gemiddeld 7,3Ltr/100km naar 8,2)
Auto heeft nu ongeveer 166.000 km gelopen.

De computer heeft het volgende uitgedraait :
(Selflearn stond op 102%)

DTC RESULTS

TW CATALYST SYS-B1 (P0420)

System Data

FUEL SYS-B1 Mode4
CAL/LD VALUE 38%
COOLANT TEMP 84c
L-FUEL TRM-B1 110%
S-FUEL TRM-B1 97%
ENGINE SPEED 2412rpm
VEHICL SPEED 86km/h
ABSOL TH-P/S 10.15%
B/FUEL SCHDL 4,3msec
INT/A TEMP SE 9c


Dit is alles wat ik weet, en eerlijk gezegt, zegt het mij niet zoveel.
Kan iemand mij helpen voordat ik aan dure reparaties ga beginnen ?
Kan het inderdaad weer de luchtmassameter zijn ?
of een lambda sensor ?
of is mijn cat overleden ???

Ik hoop dat iemand met kennis van zaken deze gegevens kan vertalen in een mogenlijk probleem wat op te lossen is.

Alvast enorm bedankt en met vriendelijke groet,
A. Bos

Aad_Bos

Geplaatst door Aad_Bos (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Long term fuel trim staat op +10%. Dat wijst op een te arm mengsel in de basis.
Dat kan dan een verouderderde lucht massa meter zijn of valse lucht.
Die 10% is niet echt schokkend (nog niet), ik geloof niet dat daar de foutcode P0420 van komt.

Grote afstanden doorrijden met een brandend lampje vindt ik niet verstandig.
Daar kunnen gevolgschades (zoals een defecte katalysator) van komen.
Ik ben bang dat je kat overleden is, mede gezien de kapotte bobines.
Hiet staat een goed verhaal hoe je dat kunt meten

Aad_Bos (0), 11 jaar geleden

Wat betreft de LMM, maakt het nog veel verschil of ik een 2ehands of een nieuwe neem ?
Nieuw kost ie 470,- euro ex montage en 2ehands 70,- euro.
Ik bedoel, is zo'n luchtmassameter na een bepaald aantal km of jaren versleten of maakt dat niet uit als hij maar werkt is het goed ?
Het scheelt nogal wat, 400 euro tussen nieuw of tweedehands.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 11 jaar geleden

P0420 slaat echt op de werkingsgraad van de katalysator. Deze zal dus defect zijn. Klachten van de luchtmassameter uiten zich meestal in P0171

Aad_Bos (0), 11 jaar geleden

Kan een defecte kat invloed hebben op het brandstof verbruik ?
Het brandstof verbruik is sinds de storing namelijk wat hoger en bij het doortrekken merk je dat hij op den duur even inhoud en daan weer verder trekt.
Lijkt mij dat een sensor achter de cat niets meer veranderd aan de verbranding, maar een sensor voor de kat (lmm) nog invloed kan hebben op de hoeveelheid brandstof en lucht die gebruikt worden ?
Klopt dit, of zit ik er naast ?
Ook gaf de monteur aan dat de eerste lambdasonde zeer snel wisselde en de tweede een stuk langzamer, dat zou dan toch moeten aangeven dat de cat nog wel zijn werk doet ?


Ik zit me overigens nu ook af te vragen of het mischien handig is als ik de Diagnosecomputer i810 koop (ipv telkens weer te moeten betalen voor een reset of controle bij de dealer).
http://www.obd-partner.nl/index.php?rout...

Weet iemand of dit aparaatje echt zo handig is als ze zeggen, en of er ook grafiekjes mee te maken zijn zoals met zo'n scoop (lambdasondes om de cat te testen) ?

Alvast bedankt !

Aad_Bos (0), 11 jaar geleden

De vorige keer bij de nissan dealer was het motormanagement lampje gereset, lampje uit dus.
Na zo'n 200km ging helaas maar zoals verwacht het lampje weer branden.
Ik heb nog even verder gezocht.
Ik had op internet gelezen dat de luchtmassameter eenvoudig schoongemaakt kan worden door met een wattenstaafje met alcohol de metalen plaatjes schoon te maken.
Had het juiste gereedschap niet, dus snel gekocht.
Inmiddels was het storingslampje vanzelf uitgegaan.

Ik heb er dus voor gekozen om eerst (goedkoop beginnen maar) de luchtmassameter schoon te maken.
Schoonmaken is toch goedkoper als een nieuwe voor 450 euro, er valt toch niets te verliezen als hij kappot is.
Na de schoonmaak is het storingslampje nog niet aangegaan.
Echter ging het brandstof verbruik enorm omhoog, het was al omhoog van 7,3L/100km naar 8L/100km sinds de storing, maar nu na het schoonmaken van de LMM steeg het ineens verder naar 9,4L/100km ???

Na nog een paar dagen zakte het verbruik weer tot nu ongeveer 7,9L/100km.
Het lampje blijft nog steeds uit.
Ik ben benieuwd of het brandstof verbruik nog verder daald en of het lampje nu uit blijft.

We zullen zien.

Aad_Bos (0), 10 jaar geleden

Sorry dat het zo lang duurt voor er weer een nieuw vervolg op mijn verhaal komt, maar dat komt doordat er met deze auto zeer weinig km gereden wordt.

Na zo'n 1000 km ging het lampje weer branden.
Ik heb ervoor gekozen om bij de garage een blikje spul toe te laten voegen aan de brandstof.
Het blikje word gewoon in de volle tank gegoten en zo met de brandstof vermengd.
Het zou de verbranding verbeteren, de kleppen reinigen en zorgen voor een iets hetere verbranding.

Het resultaat was dat het lampje voor 1200km uit bleef en dat het brandstof verbruik weer iets zakte.
Na 1200km ging he lampje dus weer aan.

Ik geloof nog steeds dat de cattalysator niet stuk is, maar dat hij vervuild is door de vele korte stukjes rijden met koude motor.

Heb er dus maar eens voor gekozen om eens een lang stuk snelweg te gaan rijden.
Heb de auto gepakt en er 450km aan een stuk snelweg mee gereden zodat alles hopelijk weer eens goed schoonbrand.

Resultaat, eerst had de motor het nog vrij zwaar (alsof de uitlaat half verstopt zat), de motor ging zelfs een beetje fluiten bij hogere toerentallen. later zakte het brandstof verbruik terug naar normale waarden (7,3 L/100km gemiddeld) en het lampje ging enkele dagen later helemaal uit zichzelf uit.

Nu, een paar weken later is het brandstof verbruik nog steeds normaal en het lampje is nog steeds uit.
Binnenkort zal ik voor de zekerheid nog eens zo'n rondje van een paar honderd km snelweg rijden.

Ik ben ervan overtuigt dat de cattalysator niet kappot is, maar dat hij vervuild is.
Tot nog toe worden de problemen steeds minder door simpele ingrepen en kost het me nog geen nieuwe kat van 1200,- euro.

De garage's willen je zo snel mogenlijk een nieuwe kat van 1200,- euro verkopen als de storingscode P0420 verschijnt. Dat terwijl de cattalysator zelf geen bewegende delen bevat en dus eigenlijk bijna niet vanzelf kappot kan gaan (tenzij door een harde schok/aanrijding of iets dergelijks). Een vervuilde kat is vaak nog wel te redden, in het ergste geval door hem ervanonder te halen en met ontvettend schoonmaakmiddel te weken en te doorstromen en hem daarna droog weer terug te plaatsen. Je hebt dan in ieder geval nog je werkende originele kat terug wat een stuk goedkope is als een nieuwe orriginele of een slecht werkende immitatie.

Succes allemaal !

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Een kat gaat niet kapot omdat het een bewegend deel is!
Een kat haalt de laatste vervuiling uit de rookgassen en slijt daardoor.
En als het mengsel om wat voor reden niet klopt verzadigd de kat en loopt de lambda uit zijn bereik met als gevolg een storing en een kapotte kat.
Met name een kapotte luchtmassa meter zorgt voor een niet correct mengsel met als gevolg een kapotte of verzadigde kat.
Een katalysator zit aan het eind van het traject,gaat er in dat traject iets fout heeft de kat daarvan te lijden.
Een kapotte kat is een gevolg storing,bijv,kapotte bobine's,misfire's,te rijk mengsel( lmm),valse lucht,kapot gasklephuis,dat soort zaken.
Waarschijnlijk is je kat nog heel,anders had je allang weer storing gehad.

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Vwb de lmm, je kunt eventueel ook eens contact opnemen met Deijne in Volkel. Ik heb daar voor mijn Primera (ook 1.8 QG18DE) een fabrieksnieuwe lmm voor 75 euro excl BTW weten te krijgen. Let wel op dat de nummers overeenkomen ivm de ecu in je auto.

Schoonmaken van een lmm heeft weinig nut en kan meer schade geven aan de tere plaatjes. Doorgaans gaat de lmm 160k-180k km mee. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande post.

Aad_Bos (0), 10 jaar geleden

Het probleem lijkt nu niet meer terug te komen.
De auto heeft nu weer zo'n 1500km gelopen en er is geen storing meer gekomen.

Inmiddels heb ik de wagen ingeruild voor een nieuwer model.

Allemaal bedankt voor de hulp.
(dit draadje kan gesloten worden)

issa (0), 8 jaar geleden

beste shadowranger
ik ben op zoek naar luchtmassameter voor primera 1.8 p11 , volgens nissan dealer moet originele gebruiken met nissan embleem ,zijn wel van Bosch met zelfde nummer die kan ik via internet bestellen voor 75 tot 80 euro ,maar zonder embleem van nissan en weet ik niet of dat goed werkt .
mijn vraag is die ene bij van deijne hebt gehaald was ook zeker zonder nissan embleem ,want met nissan embleem kost meer dan 400 euro.

werkte goed de luchtmassameter bij jou Primera ?
als je wat info willen doorgeven over de luchtmassameter graag.

alvast bedankt.
gr,
issa

Shadowranger (0), 8 jaar geleden

Ik heb de auto inmiddels niet meer maar de oude lag hier nog ergens op een schap. Die van Van Deijne werkte uitstekend en was idd een Bosch luchtmassameter. Er staat wel een klein Nissanlogo op met hun partnummer erachter (22680 7J600). Het is flauwekul om 400 euro te betalen alleen voor een beeldmerk. Het gaat er wel om dat je exact het juiste nummer gebruikt. Voor mijn motor, de GQ18DE is het nummer van het Bosch onderdeel 0 280 218 005 en heeft een 5 polige aansluiting

issa (0), 8 jaar geleden

bedankt voor u reactie .

ik ga gelijk bestellen ,kost 85,00 euro bij mister auto .

nogmaals bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.