Mijn vriendin rijdt hoofdzakelijk met deze wagen en had mij dit al gemeld maar ik geloofde het aanvankelijk niet tot ik het zelf heb ondervonden.
Het koppelingspedaal blijft dus regelmatig hangen.
Mijn ondervinding: Bij het oprijden van de oprit rem ik af aan de achterdeur, duw het koppelingspedaal in om de wagen uit versnelling te halen maar voelde dat de wagen bleef vooruitduwen, kreeg de pook niet uit 1ste, de motor viel stil en het koppelingspedaal bleef nog steeds volledig ingetrapt steken. Het was donker, dus ben uitgestapt en met de zaklampfunctie op de smartphone, onderin belicht en met de hand aan het pedaal getrokken waardoor deze terug klikte. Hierna was er weer niets meer te merken aan het pedaal, tot het weer gebeurd ...
Misschien niet onbelangrijk: de laatste weken merken wij wel dat de wagen bij vertrek (als hij nog koud is) schokt, en naar mijn gevoel lijkt het niet de motor te zijn die schokt maar heeft het iets met de koppeling te maken? Elke keer dat je ergens moet vertrekken schokt hij en na enkele minuten is het weg.
Overige mankementjes:
1. Rechterachterlicht begint een slecht contact te vertonen (licht verzwakt bij remmen, enz) maar ik vermoed dat ik hier enkel hoef te kijken of er oxidatie in het binnenwerk valt te bespeuren en zoja behandelen?
2. Bij het schakelen naar 1ste en/of 2de versnelling flitst regelmatig het achteruitrij beeld in het navigatiescherm, slecht contact bij de pook?
Iemand bekend met bovenstaand probleem? Alvast bedankt!
Mvg, Jimmy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jimmy,
Het blijven hangen van je koppelingspedaal kan als oorzaak hebben dat je koppelingscilinder niet helemaal tof meer is; vervangen dus.
Voor de andere twe probleempjes heb ik de oplossing: demonteer je achterlicht, kijk naar de pootjes van de stekker en de pootjes van de fittingplaat. Deze zullen slecht zijn, of erger nog weg zijn! Zie hier je probleem... De oplossing is; maak een permanente verbinding tussen je fittingplaat en de carroserie van de auto. Zoek op de fittingplaat de massastrip op en boor daar een gaatje in , schroef er een parker in die een draad (met een 'stekker-oogje') bevestigd op de massastrip, aan de andre kant van de draad zit ook een 'stekker-oog' ; deze bevestig je ook met een parker in een geboort gaatje in de ruimte achter/onder het achterlicht. Nu zal je camera niet meer oplichten. Als je toch je achterlicht open hebt liggen vervang dan metteen je lampjes..
SUC6,
Jeroen
Goedenavond Jeroen,
Alvast bedankt voor je deskundige uitleg!
Waar kan ik die koppelingscilinder terugvinden en/of heb je enig idee wat het onderdeel ongeveer kost? Ik heb normaal wel ergens de werkplaatshandleiding in pdf opgeslagen maar waar hé ...
Heeft het probleem met de achteruitrijcamera dan ook te maken met het slecht contact van het achterlicht? Beginnend massaprobleem? Ik dacht dat de camera via de pook werd ingeschakeld maar als ik het goed begrijp wordt hij via het achteruitrijlicht ingeschakeld welke nu een slecht contact begint te vertonen?
Mvg, Jimmy
11 jaar
Jimmy,
De koppelingscilinder vindt je bovenaan je koppelingpedaal, onder je dashboard en dan steekt 'ie door je schutboard (de motorruimte in)
Ja, klopt het is het begin van een massaprbleem(pje), doordat de massapoot wegzeult op de stekker gaat hij massa 'zoeken'
SUC6
Jeroen
Persoonlijk denk ik dat je het oplichten van de camera tijdens het schakelen in de neutraal/achteruit schakelaar moet zoeken. Verder deel ik de mening van mijn collega.
Het heeft lang geduurd maar even afsluiten hé ...
Wij hebben iets te lang gewacht met de vervanging van de koppelingscilinder waardoor ik in panne ben gevallen, het koppelingspedaal bleef onder na elke keer intrappen en bij elke intrap van het rempedaal lekte er remolie uit het circuit, eenmaal thuis remolie bijgevuld en per keer dat de rem werd ingetrapt zag je de remolie aanzienlijk wegzakken.
Dus wagen naar de garage waar de koppelingspomp/cilinder (zat in versnellingsbak?) en de volledige koppeling werd vervangen => kostte ons 1.300,00 incl. BTW en werkuren.
De wagen rijdt nu dus wel terug maar hij gaat toch de deur uit, we hebben ondertussen een nieuwe wagen besteld (maar geen Nissan)
Allen bedankt voor de deskundige antwoorden!
Mvg, Jim_RS ;-)
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar