Onze Nissan Almera 2.0 diesel 1997 nu 165.000 km
Heeft al diverse keren een nieuw "electronisch"gaspedaal erin gekregen, iedere keer naar 1 - 1.5 jaar of zo'n 20.000km. Daarnaast zijn de meeste sensoren hiervoor ook al vervangen. Toch blijft keer op keer het blijven plakken van het gaspedaal terug komen. Je voelt ook dat het gaspedaal met schokjes naar beneden gaat. Met als gevolg dat het motor managment lampje begint te branden en de motor wil niet meer in toeren wil toenemen. Motor blijft rond de 2200 rpm draaien. De oplossing is altijd heel simpel. Tip het gaspedaal even licht, vervolgens laat hem volledig los (met ingetrapte koppeling) wacht totdat de motor stationair loopt en het lampje is uit. (totaal 1-2 seconden) De "magneetjes" van het gaspedaal plakken niet meer aan elkaar vast en je kunt weer verder. File rijden is met deze auto niet een pretje omdat je nog vaker dan de gemiddelde rijder. Ook gebeurt dit wel eens als je met een constante snelheid achter een auto rijd, als je dan net denkt in te halen en de auto schiet dan in deze "hik" ben je de klos en is de inhaal actie mislukt.
Volgens zit de kwaal een beetje in het draaipunt /scharnierpunt van het gaspedaal zelf.
Deze draait volgens mij gewoon staal op staal. Na een tijdje is dit ingesleten en blijft het pedaal dus haken. De veer is ook al niet te sterk en trekt het pedaal niet terug. Volgens mij is de enige oplossing dit draaipunt te voorzien van een lager of "kunststof" glijbussen en proberen een iets zwaardere veer te monteren. Wie heeft hier ervaring mee of heeft een nog betere oplossing? Volgens de dealer is de enige oplossing een nieuw gaspedaal, maar ik weet zeker dat ik over 1,5 jaar of 20.000 km er weer sta met het zelfde probleem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem is inderdaad een terugkerende,en in jouw geval een dure.. Het wordt naar mijn mening ver oorzaakt door het afnemen van de smerende werking van het trommeltje (met de veer ) van het 'drive-by-wire'-pedaal. Als gevolg van de warme luchtstroom die uit het verwarmingspijpje komt bij de voeten van de bestuurder.
MAAR het kan zelf worden opgelost......
- demonteer het gaspedaal
- neem het dekseltje los van het 'trommeltje' ;nu zie je 'draaipunt'
- smeer het geheel met lagervet ( of ander niet te dik vet )
- monteer de heleboel weer terug en ......je pedaal voelt weer als nieuw!!
!!!!!! L E T O P !!!! Laat tijdens deze werkzaamheden het contact U I T , anders krijg je een storing ( je lampje gaat branden ed)
Suc 7 Jeroen
Gisteren gelijk alles "even" losgehaald, lekker standje daarbovenin! Ik heb tot nu toe helaas geen lagervet, maar voorzichtig een beetje WD-40 toegevoegd. Het gaspedaal is inderdaad weer als nieuw! Niet meer dat vervelende dubbelclutch gevoel en stotterend file rijden. Binnenkort zal ik denk ik even wat EP-0 (wordt veel gebruikt voor tandwielkasten is "vloeibaarder" dan lagervet EP-2) of gelijksoortig vloeibaar vet meenemen van het werk en de zaak grondig reinigen en invetten.
Nogmaals bedankt,
Cornelis
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar