Van deze wagon, gebouwd in Spanje ongeveer eind 1989, afgegeven
op kenteken in Nederland in 1991, is het probleem een niet goed
werkende voorgloei- en nagloeiinstallatie.
De motor is met veel moeite te starten, en aan de gang te houden,
als er bij een buitentemp van 10 graden gestart moet worden
De auto rookt als een kolenboot met grijze rook.
Als de motor warm is loopt hij prima en rookt niet, trekt goed, mankeert
niets. Onlangs werd de cylinderkop gereviseerd, hydraulische kleppen
vervangen, en de nozzle's vernieuwd.
De gloeibougies die er zaten zijn ohms doorgemeten en evenzo de
watertemperatuurzender. Die gloeibougies meten ongeveer 1 ohm door,
dus zou er theoretisch tijden het voorgloeiien, aangezien v= i x r, onge-
veer 6 x 12ampere stroom moeten lopen gedurende max 1 tot 10 sec
afhankelijk van de buitentemperatuur.
Opgevallen is dat die voorgloeitijd slechts 4 sec bedraagd, het lijkt er
daarom op dat er onvoldoende wordt voorverwarmd, er is echter
nog iets wat vreemd overkomt; alle gloeibougies zijn 6,5 volt, mi zou
die gloeibougie 12 volt moeten zijn. immers de accuspanning is 12 volt.
De voorgloeiinstallatie is een parallelsysteem voor cylinder 1 t/m 6. en
voor de nagloeiinstallatie worden cylinders 4 t/m 6 ( de niet massa-ge-
geschakelde gloeibougies) in serie gezet met de 3 gloeibougies van
cylinder 1 t/m 3 (de massa-geschakelde).
Hierdoor is tijdens het nagloeiien van max 10 min een 50% stroombe-
sparing. Maar als naar de uitlaat kijkt in die 1e 10min is die naverwarming
ook onvoldoende, hij blijft veel en veel te veel roken.
De motor wil ook in die 1e minuut niet boven de 1000 rpm komen,
want hij stikt er bijna in, maw je mag bijna geen brandstof extra injecteren, want die lijken de gloeibougies nog verder af te koelen.
Ik vraag mij welke gloeibougies in deze motor zouden moeten zitten,
het lijkt wel op een "warm land auto".
Stelt u zich eens voor dat het morgen 10 tot 15 graden gaat vriezen?!
Weet u raad? Alvast bedankt voor het meedenken
groeten, Jack Staal
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
heb je hier wat aan ?
Hallo,
De gloeiinstallatie is er inderdaad 1 die wat "vreemd" werkt. Na enige tijd alle gloeibougies parallel geschakeld te hebben gaan de schakeling over in 2 groepen van 3 gloeibougie's die in serie geschakeld worden. Vandaar ook die korte extra gloeirail op de achterste 3 stiften. Zoals jij het verteld zit het volgens mij niet goed. De eerste 3 stiften hebben een massa via het motorblok en de stift 4,5 en 6 via de tweede rail. Ben zelf ook al eens de mist in gegaan met een ohm-meting, ik haal altijd de stiften eruit en test ze los op een accu. Kan je zien of ze goed rood worden.
Volgens mij zijn de stiften van 1,2 en 3 groen en de andere 3 zijn geel van kleur.
Succes ermee.
Ton
en als er immitatie gloeiers in zitten gaan allemaal snel kapot want daar is de punt te dik van en kan warmte niet kwijt
Erirk, Ton en Mark, bedankt voor jullie reaktie op probleem: "gloeibougies".
Vandaag heb ik 3 testen uitgevoerd met die 6 gloeibougies, t.w.
1. nog 1 keer ohms doorgemeten, resultaat alle meten ongeveer 1 ohm
2. gloeibougies gedemonteerd en vervolgens per stuk 4 sec (zo lang het dashbord-
lampje aangaf) aan de 12 volt gehangen, resultaat alle gloeiien bijzonder snel
met 3 sec. roodgloeiend.
3. Alle 6 gloeibougies parallel geschakeld en 4 sec laten gloeiien, ze worden alle
roodgloeiend. maar heeft iets meer tijd nodig.
4. De gloeibougies 3 aan 3 in serie gezet en 12volt op niet-massa-geschakelde
gloeibougies 4 t/m 6 gezet voor de max nagloeitijd van 10min, resultaten:
nr 5 en 6, roodgloeiiend
nr 4, nauwelijks gloeiiend, wordt handwarm
nr 1 t/m 3 worden pas na 5 min een beetje rood.
Conclusie: gloeibougies nr 1 t/m 4 werken onvoldoende, dat zal dus de oorzaak
moeten zijn waarom dat de motor zo blijft roken.
Het merk NGK schijnt aan Nissan die gloeibougies te leveren, echter derden leveren dan de gloeibougie van een turbodiesel.
Ik heb de volgende gegevens genoteerd van de gloeibougies die in deze RD28
motor zaten toen ik hem kocht:
cylinder 1//3 : massa geschakeld-groen- NGK CZ01 - 21RA - 6,5volt
cylinder 4//6 : niet massa geschakeld- geel - NGK CX01 - 22VA - 6,5volt
Als men op de NGK gloeibougie site kijkt staan toevallig van deze bougie de grafiek
weergegeven.
Vanavond ben ik ook een bij iemand geweest, die een korte R260 had met ook
een RD28 motor. ondanks dat het donker was konden we toch op gloeibougies nr
1 (bij de distributiezijde) de letters/cijfers CZ01 erop lezen.
Omdat deze auto al meer dan 4 uur buiten stond bij 1 graad, hebben we maar
voorgegloeid en gestart, en wel na 5 sec ging de voorgloeilamp uit, en sloeg de
motor aan en rookte een beetje.
Deze gloeibougies konden ook wel eens in LAUREL en BLUE BURD gezeten hebben.
Ik denk dat we probleem wel ontrafeld hebben, maar toch vertrouw ik 6,5 volt niet,
die op die gloeibougie staat, volgens mij moet dit toch 12 volt zijn.
groeten, Jack Staal
16 jaar
Als je nou eerst eens begint met de enkelrail gloeibougie's in cilinder 1,2 en 3 te zetten. Deze hebben 1 rail met spanning en maken massa via het blok.
En als je 2 x 3 gloeibougies in serie zet of wat mij betreft 2 x 1 gloeibougie dan heb je dus 2 x 6.5 v = accuspaaning.
Zoals ik al vertelde gloeien ze eerst allemaal op 12 volt en dan op 6 volt. Zitten alle isolatieringetjes enzo wel goed????? Zit de juiste stroomtoevoerdraad wel op de juiste rail???? Deze aansluitingen zijn verschillend van diameter, maar het is net als met een duplolampje: Die krijgen sommige mensen ook verkeerd gemonteerd.
Succes
Ton
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar