close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Handrem lange slag, blijft vastzitten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: QG18DE

Geachte forumleden,

In navolging van [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...]dit probleem[/url] heb ik aanvullende info en vragen:

Ik heb uiteindelijk toch weer de stalen velgen terug gemonteerd (inmiddels wel met nieuwe banden) want de LM set voldeed niet aan de wensen. Nu rij ik al een tijdje rond en heb nog steeds dat met enige regelmaat na een nacht parkeren de handrem op de schijven blijft staan, ondanks dat ik de hevel in de auto los heb. Ook de slag is erg lang en moet de hevel ver aantrekken voordat de handrem erop staat.

Ik heb diverse topics gelezen en heb inmiddels ook begrepen dat er 2 typen schijfremmen/ klauwen zijn gebruikt bij de P11-144 Primera. Maar welke zitten er onder de mijne? En welke is wel en niet te reviseren? Vanwege de kosten en de leeftijd zou ik graag antwoord hebben op die vragen.

Ik heb mijn garagist aangegeven dat ik bovengenoemde problemen heb en steeds weer maakt ie de boel gangbaar. Echter na een bezoekje aan de wasstraat zit de handrem weer in no-time vast. Ik heb gelezen dat de stang waarmee de handrem bedient wordt kan oxideren, waardoor deze vast kan komen te zitten. Ik wil deze dan eens goed invetten (ook het gat waar deze in zit) in de hoop dat de ongemakken voor langere tijd wegblijven.

Kan iemand mij aan de hand van het chassisnummer aangeven welk type schijfremmen/ klauwen onder mijn P11-144 zitten en dmv een schets of tekening aangeven (eventueel uit een wplhandboek) welk onderdeel het probleem is en wat ik moet doen?

In afwachting van de antwoorden,

Mvg,

Chassisnummer: SJNBEAP11U0386728

Geplaatst door

Shadowranger (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens het chassisnummer kan je voor jou remklauwen een revisie setje krijgen.

44120-71J25

Ok, dank je wel. Wat houdt dat revisiesetje precies in?

Ik heb op dat nummer gezocht en krijg daarop verschillende uitkomsten. De ene is een set met de verchroomde stiften waar de klauw op "zweeft", de andere set is een keerringenset en zuiger en stofhoezen voor de eerder genoemde stiften.

Maar in hoeverre wordt de handrem hierdoor beïnvloed als de zuiger en de stiften het probleem zouden zijn? Dan zou ik het toch ook met gewoon remmen moeten hebben dat de remmen vast blijven staan? Dat is dus niet het geval. Ik rij nu een tijdje zonder dat de handrem is gebruikt rond en met remmen en loslaten heb ik het probleem met de vaststaande remmen niet. Trek ik een keer de handrem aan dan moet ik onder de auto de hevels terugtrekken waar de kabel aan vast zit achter de remankerplaat.

Shadowranger 0

12 jaar

Dus gaat de hevel van je handrem te zwaar in zijn behuizing als het goed is zit hier een dikke veer achter die normaal de hevel terug laat komen.
Je handremkabels lopen niet zwaar, bijna vastgeroest in de buitenkabel want dan komt de hevel ook niet terug, kabel los maken en hevel bedienen met een tang als deze blijft staan en dus niet terug komt klauw reviseren.
Handrem en voetrem zijn twee systemen gecombineerd in 1 remklauw

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Ja, idd dat is ook wat ik dacht. Heb nog geen mogelijkheid gehad de kabels na te lopen of die vastzitten in de buitenmantel en eerlijk gezegd is het op dit moment ook niet het weer om onder de auto te gaan liggen.

Zoals ik al aangaf, heb ik nu geen aanlopende remmen met het voetgedeelte, dus concludeer ik dat het ergens in het handremdeel moet zitten. Zodra de weersomstandigheden het toelaten en er tijd voor is zal ik de boel eens grondig nalopen. Als iemand tips of aanwijzingen heeft over waar op te letten als ik de boel loshaal hoor ik het graag.

Shadowranger 0

12 jaar

**Update**

Ik heb onder de auto gekeken en nu blijkt dat de hevel die door de kabel wordt bedient in de linkerklauw nog gangbaar is, maar het probleem wordt veroorzaakt in de rechterklauw. Deze hevel wordt wel aangetrokken als je de handrem bedient, maar komt niet volledig terug.Waarschijnlijk door een zwaar punt als gevolg van rommel tussen/ gebrek aan smering van de betreffende hevelstang. Het scheelt niet veel, maar het is genoeg om enige remwerking op het achterwiel te bespeuren tijdens het rijden. Bijkomende gevolgen zijn een naar rechts trekkende auto!

Ik heb de hevel verder teruggedrukt naar de "normale" rustpositie, ingespoten met WD-40 en met een tang bewogen om er enigszins bewegingsruimte in te krijgen. Helaas biedt dat nog niet genoeg soulaas. Ik heb nogmaals een ritje gemaakt met alles vrij. Hierdoor trekt de auto nu ook niet meer naar rechts.

Het revisiesetje waar Ton naar verwijst heb ik niets aan, want dat behelst de keerringen, beschermhoesjes voor de glijstangen en zuiger in de klauw, maar mijn probleem zit in de stift/ hevel (cam and stopper bolt volgens de wplhandleiding) van de handrem zelf. Is deze te demonteren of zit ik nu met zekerheid aan (een) andere klauw(en)?

Shadowranger 0

12 jaar

Remklauw kun je laten reviseren , nieuwe remklauw kan natuurlijk ook .
Meerdere merken hebben hier last van dat het handrem gedeelte vast gaat zitten , ik laat ze meestal reviseren.

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Ik ben benieuwd wat Shadowranger uiteindelijk heeft gedaan?
Is het nog gelukt om de handremhevel op de klauw gangbaar te maken (hoe) of moest een nieuwe remklauw worden gekocht.
Ik heb een Nissan WP12 (1.8) en volgens de NISSAN manual kan de achterklauw niet uit elkaar (de remklauw voor wel).

Pietpraat 0

11 jaar

Op mijn P11-144 zijn de remklauwen achter wel demonteerbaar, ook de cam/ hevel voor de handrem. Tijdens de laatste APK bleken ook de glijstiften vast te zitten waardoor aan het vaste deel van de klauw de blokken bijna op waren! Dit gaf ook een "remmerig" idee waardoor de auto naar een bepaalde kant trok. Echter, de schijven werden niet blauw, er piepte niets tijdens het rijden en de remmen stonken niet.

Er schijnen 2 of 3 typen gebruikt te worden op de Primera's. Welke op die van jou zitten weet ik niet, dat zal aan de hand van het chassisnummer bekend moeten zijn. Sommigen zijn idd niet te reviseren, alleen te vervangen.

Ter info. Na alle remklauwen weer te hebben nagelopen en vastzittende delen weer gangbaar hebben gemaakt rijdt de auto weer fantastisch.

Shadowranger 0

11 jaar

Bij mijn Nissan Primera Tekna Wagon (WP12 dus) zat eerst de klauw rechtsvoor en enkele maanden later rechtsachter vast.
Verschijnselen:
- Het brandstofverbruik ging wel 1 liter per 100 km omhoog.
- Het wiel wordt behoorlijk warm na een rit, spuug je op de remschoen (tussen wiel door) dan sist het ( > 100graden dus).
Opgemerkt moet worden dat de remklauw soms wel loskomt en soms niet.

Van de voorste remklauw kon ik de zuiger vrijwel niet bewegen. Na herhaaldelijk terugduwen (met een lijmklem)/ remmen bleef deze zwaar gaan.
Na oplichten van de rubber hoes was op de onaangetast zuiger steeds een bruin poeder (roest) te zien als de zuiger naar buiten kwam.
Kortom de remcylinder (gietijzer) was binnenin aangetast.
Ik heb de remklauw vervangen

De achterste klauw heeft ook een remkabel.
Na verwijderen bleek deze soepel te gaan en niet verantwoordelijk.
De zuiger moet rechtom gedraaid worden en tegelijk naar binnen worden geduwd.
Zonder speciaal tool deed ik dit terugduwen weer met de lijmtang en draaien met een waterpomptang.
Het ging enigszins zwaar maar naar mate de zuiger verder naar binnen ging werd het makkelijker.
Ik dacht dat het e.e.a. wel weer gangbaar was na ook de remblokken /rembloksteunen ontroest te hebben.
Het probleem bleef echter tegen verwachting terugkomen, waarna ik ook hier de remklauw heb vervangen (deze is flink duurder).

Achteraf nog een belangrijke (de)montage tips voor de remklauw ACHTER:
- Aan de achterkant van de rubber geleiders zitten kunststof doppen die eraf kunnen.
- Verwijder met inbus 7mm (lastige maat) de onderste geleider stift (ik heb uiteindelijk met de hamer wat tikjes op de inbussleutel gegeven).
- Hierna kun je de remklauw naar boven klappen.

montage
- Achterop de binnenste remblok zitten een soort haarspeld veertjes. Deze moeten OM de remzuiger heen komen en niet eronder!
Als dit wel gebeurt dan zullen de remblokken blijven aanlopen, ook met een nieuwe remklauw! (ik spreek uit ervaring)
De remblok wordt dan enigzins scheef aangedrukt en er ontstaat frictie (spanning) die blijft, ook als je niet meer remt.
Het beste is om de klauw niet helemaal terug te klappen, dan voorzichtig te remmen en dan pas de klauw helemaal terug te klappen
- Vergeet de veer van gevouwen staaldraad niet voor het buitenste remblok.

Pietpraat 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.