Onze Nissan Micra 1.0i uit 1993 (Model K11) heeft een vrij hoog brandstof verbruik.
Dit betreft een Nissan Micra 1.0i 16v N-CVT (Automaat).
Tijdens onze laatste rit was het verbruik van onze auto ongeveer 1 op 10.
Wij zijn geen plankers en rijden zo gemiddeld zo rond de 90 en op de plekken waar je 120 mag zo rond de 110.
Ondanks al vele reparatie's / vervangen is dit verbruik niet zuiniger geworden.
Wat hebben we allamaal gedaan
- Luchtmassameter(injector huis) hebben wij 2 maal vervangen.
- ECU vervangen
- Injectoren vervangen
- Verdelerkap/Rotor/Bougies/Bougie bekabeling vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Dynamo en accu reviseren/vervangen
- Landasone vervangen
- Temperatuursensor vervangen
- Koolborstels CVT vervangen
- Computer laten uitlezen. Geeft geen meldingen.
Auto houd soms bij wisselende snelheden in blijft dit dan herhalen. Lijkt weg te vallen en met spelen met het gas pakt ie hem weer op.
Hiervoor is de eerste maal het complete injector huis vervangen voor een gereviseerde. Klacht werd niet minder.
Op dit soort momenten heb je het gevoel of die verstikt. Echter geen rookpluim en of afslaan.
De auto loopt stationair netjes rond (+/- 750 RPM).
CO waarde is goed.
Auto verbruikt geen olie/koelwater.
Auto komt netjes op temperatuur.
Auto is netjes onderhouden. Dit wil zeggen auto gaat meerde malen per jaar naar de garage (lees dealer).
KM-Stand is 111.400
Laatste beurt is uitgevoerd op 110.000 km
Auto gaat volgende maand voor de apk (april)
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn.
al vast vriendelijk bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet niet of ze het al gedaan hebben maar probeer eens de computer te resetten. Dit doe je door de + van de accu een sec of 20 los te maken.
Daarna gewoon weer aansluiten en mee gaan rijden.
Comp leert zichzelf dan weer opnieuw in.
Heb hier voor de vrouw een 1300 met cvt en die haalt altijd 1 op 15.
Kost niks en wie weet. Bij mij slipte de koppeling erg en nadat ik die gereset had was deze weer normaal. Nu 20000km verder nog steeds geen probleem.Gr Fred
Bedankt voor je reactie. De gedachte van de computer hebben wij ook gehad. Deze hebben wij diverse malen gereset toen dit geen resultaat behaalde hebben wij de ECU (computer) vervangen. Enige resultaat was dat de auto sinds dien iets lager stationair loopt. ipv 800 nu 750. Maar het had totaal geen effect op gebied van het onzuinige verbruik van de auto.
Het lijkt soms wel of de CVT slipt maar dit is heel zelden. Hoe dit op te lossen is ons een raadsel.
Gr. Quentin
Ik weet dat de poederkoppeling nogal eens de neiging heeft om te gaan klonteren waardoor er slip ontstaat. Komt door korte afstanden icm rustig rijden. Veel slip is natuurlijk ook een hoger verbruik.
Dat merk je aan het volgende.
Ga rijden (zo rond de 50 km/u) en geef plots vol gas. De auto moet voelbaar stevig versnellen en het toerental moet niet het rode gebied in gaan. Heb je geen toerenteller dan hoor je wel of de motor begint te gillen of dat het nog normaal is.
Probeer dit eens. Versnelt hij niet erg dan slipt deze zeker.
Zag dat je de koolborstels al vervangen hebt die de poederkoppeling aansturen. Die zijn het dus niet.
17 jaar
Als je dit doet.. is dit het resultaat :
Een fractie naar het intrappen begint de auto te trekken en dus te versnellen. Toerenloopt op tot 5.000 en vervolgens klimt ie langzaam verder tot 6.000 toeren maar auto blijft trekken tot 140/145 en op het moment dat je hem loslaat dan geeft ie nog even een extratje naar voren en gaat daarna rustig terug in toeren en de snelheid neemt geleidelijk weer af.
Wat mij ook opvalt is als je stevig rijd dat de auto niet meer of minder verbruikt.
Vr. Groet,
Quentin
Dan is de poederkoppeling en de aansturing dus goed. Zal eens ff denken of ik nog iets kan verzinnen wat het kan zijn.
17 jaar
Als je wilt doen heel graag. Wij en de dealer komen er inmiddels ook niet meer uit. Gezien alles wat we doen geen resultaat heeft en ik zo al bijna een een compleet nieuwe auto heb. Ik heb al een andere motor op de achtergrond gehad... en dingen 1 voor 1 uitgewisseld maar ook dit had geen resultaat. Dus onze ideeen zijn op.
Groet,
Quentin
Ik heb ooit een klant (collega garagist) geholpen door een 'compensatie kabel' te monteren tussen de thermo-switch en de bekabeling.Voorheen had deze auto ook een hik (ook na vervanging gasklephuis)en leek af te slaan, ik weet eigenlijk niet meer of 'ie ook 'veel' verbruikte.Klat was helemaal in z'n nopjes met de goede (en goedkope!!) oplossing.Het kostte nog geen 15.-
Ik zal morgen het ond.nr nog effe opzoeken (als je wilt)
Gr.Jeroen
Heel heel heel graag.
Groet,
Quentin
Komt 'ie dan B4079 50B00 kost 10.18 (ex btw)
Gr.Jeroen
Hoe en waar moet deze tussen/in/op gezet worden. Ik ben van plan dit als dit mogelijk is zelf te doen.
Vr. Groet,
Quentin
Hoi Quentin,
Je plaatst deze kabel tussen de org. bekabeling en je temp. switch ( onder je ontstekingsunit)
Gr. Jeroen
Ok en kan je mij vertellen wat de functie van deze kabel is?
Groet,
Quentin
In beginsel 'fop' íe de computer een beetje door de weerstand die in de kabel is opgenomen.
De diepere functie van de kabel is mij ook wazig,.........maar bij die klanten die ik 'em verkocht heb werkt het fantastisch.
Gr. Jeroen
Hoi Quentin,
Ik was benieuwd of jouw probleem hiermee is opgelost. Mijn Nissan Sunny uit 92 vertoont ook het probleem van inhouden bij wisselende snelheden en vaker bij een warme motor. Het valt mij trouwens op dat veel nissans dit probleem hebben.
groetjes Stephani
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar