close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan X-Trail: koppakking vervangen?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goedemiddag,

Mijn X Trail 2.0 automaat verbruikt ineens behoorlijk wat koelvloeistof. Bij de APK/kleine beurt (een paar weken geleden) konden ze nergens een lek vinden. Kan dit de koppakking zijn?
Km stand is 185.000.

Dit heb ik de afgelopen dagen geconstateerd:
temperatuurmeter loopt soms ineens op. Gebeurt niet bij iedere rit. Kachel aan zetten helpt even.
Expansievat moet heel onregelmatig bijgevuld worden.
Wanneer expansievat op max staat, en ik laat de motor een tijdje draaien komen er soms luchtbellen in het expansie vat. Wanneer ik in de bovenste radiatorslang dan knijp, komen er meer luchtbellen.
Radiatorslang wordt niet keihard, ik kan hem nog gewoon blijven inknijpen.
Wanneer ik de dop van het expansievat afhaal, en dan knijp in de radiatorslang, dan gaat de motor wit roken. Maar mss is dat wel normaal omdat het een gesloten systeem moet zijn?

Suggesties?
Als het de koppakking is, wat zijn ongeveer de kosten om het te laten vervangen?
Is het dan verstandig om meteen andere zaken te vervangen, gelet op de km stand?

Dank alvast
Joop

Geplaatst door

lazaroj32 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goedemiddag Joop,

Aan u verhaal te horen lijkt dat de koppakking gescheurd is want, hij rookt wit als u aan de slang knijpt.

Het volgende kunt u al testen:

De koppakking en blok controleren met UV vloeistof en UV lamp op scheuren. Als koppakking of blok(wand) scheurt dan verbruikt de auto koelmiddel.



Dit zijn extra zaken is als u toch de koppakking gaat vervangen:

Andere zaken zijn koelwaterpomp+pakking die aan de distributieriem hangt want je gaat toch de blok los elkaar halen voor een koppakking?

Vervang de thermostaat ook want je hebt de distributieriem al los dus waterpomp vervangen of achteraf maar dan moet je de riem timen weer.

Als deze pomp apart op een riem zit kunt u deze stap overslaan.

Ook als je ziet dat de distributieriem + spanner slecht uitziet ook vervangen want je hebt toch alles eraf als je koppaking vervangt.

Na dit te hebben vervangen met het juiste koelmiddel vullen, ontluchten door middel van het gaspedaal in te houden tot 2000rpm en wachten tot de fan aanslaat.

Als u verder vragen heeft dan hoor ik het wel van u.

met vriendelijke groet,

Kenshiro

770 50
badge

13 jaar

Waterpomp word aangedreven door de Multiriem. En die distributie word aangedreven door een ketting.

Gezien het ontluchten raad ik je aan om de methode uit het werkplaatshandboek te volgen.


Het vervangen van een koppekking bij deze motoren is een bereklus. Heel de distributie moet eraf en het deksel dat kan nou net wel net niet tussen motor en chassisbalk door.


Succes.

Bedankt voor jullie reacties.
@Ton: begrijp ik het goed dat het niet te doen is voor een amateur?
En distributieketting, moet die dan ook vernieuwd worden?
Ik dacht eigenlijk de volgende dingen te doen: nw koppakking, waterpomp, multi-riem, nw kopbouten. Dat is ca 250 aan onderdelen, vermoed ik.

Ik heb ergens een manual op CD, zal eens gaan kijken.

Bedankt

lazaroj32 0

13 jaar

Eerlijk antwoord???

Ik zou het zelf niet eens als beunklusje (sorry) voor mezelf aannemen. Je moet heel de distributie eraf halen. En ja dan kan je de ketting vervangen. Wat je wil natuurlijk. Waarom de waterpomp??

De kopbouten zijn rekbouten en die moet je vervangen als ze buiten de waarde vallen. Als je ze vervangt dan zit je daarmee zowiezo goed.

Dat voorspelt weinig goeds voor zelf doen. Maar idd bedankt voor een eerlijk antwoord.

Mbt distributieketting: ik ben eigenlijk dis riemen gewend, en die moet je zeer regelmatig vervangen (liever te vaak dan te weinig). Ik weet niet of een ketting ook in een onderhoudsschema valt (bijv. na 200.000 vervangen)
Vwb waterpomp: omdat die weleens willen gaan lekken na 10 jaar (Geen Nissan gewend, maar Italiaans en Amerikaans en daar doe je zoveel mogelijk uit voorzorg)

Ik ga eens wat rondvragen mbt kosten bij het laten doen.

lazaroj32 0

13 jaar

Voor distrb. kettingen is geen vervangings termijn .....maar het is tegenwoordig zeer zeker wel aan te bevelen om goede liefst vol synthetische motorolie te gebruiken en minsten 1x per jaar te verversen ik ken auto's die goed onderhouden zijn en b.v. 1 keer te lang zijn doorgereden wat resulteerde in een gebroken ketting helaas........... ook opgerekte kettingen komen tegenwoordig nog wel eens voor juist bij voertuigen die minder goed worden onderhouden of veel korte afstanden rijden
Maar ik ken ook Nissans die (met syntehtische olie) zonder problemen meet dan 3 ton draaien en nog steeds elke zomer met een te zware caravan naar het zuiden scheuren.......... dus een beetje investeren in goede olie resulteert in jaren lang trouwe dienst van je pedaalemmer !!

arai 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.