Wij hebben een Nissan X-Trail diesel met een startprobleem. Geen foutmeldingen met consult en KTS 550.
Koude motor, starten, motor loopt paar seconden en slaat af. Daarna is de auto direct weer te starten. Met een iets verhoogd toerental blijft de motor draaien, maar als het gaspedaal wordt losgelaten, slaat de motor direct weer af. Na 5 tot 8 startpogingen en een verhoogd toerental blijft de motor draaien om vervolgens prima te rijden en nooit weer af te slaan.
Wij hebben tot nu:
1. de electroklep achterop de brandstofpomp vervangen en opnieuw ingeleerd
2. de as in de brandstofpomp en een keerring in de pomp vernieuwd (bij de dieselspecialist)
3. de timing van het nokkenastandwiel met daarop de BDP sensor gecontroleerd en afgesteld
4. de spanner van de distributieketting gecontroleerd, deze staat 8 mm uit
Dit alles heeft echter geen resultaat gehad, de motor slaat nog steeds direct af bij koude start en is daarna direct weer te starten.
Wie heeft ervaring met dit probleem en kan ons aan een oplossing helpen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nokkenassensor een klein beetje uit de behuizing halen en onder het deel waar het boutje doorheen gaat een plaatringetje M6 leggen. Wel even open knippen zodat je het om het boutje kan schuiven. Een heel ringetje past volgens mij niet. Na het aandraaien zit de sensor iets scheef.
Probeer maar. Ik heb er goede resultaten mee gehad. Maar vraag me niet naar de logica want dat kan ik zo niet verklaren.
Overigens blijft de toerenteller ook op 1000 toeren staan zeker totdat het ecm relais afvalt??
Met vriendelijke groet,
Ton Reumerman
Nissan Van Leijden
Alphen a/d Rijn
Blijft de auto wel lopen met de nokkenassensor los ?
Als je een opname maakt met een scoop van de nokkenassensor en de krukassensor zal je zien dat deze niet precies gelijk lopen. Als je een ringetje onder de nokkenassensor legt denk ik dat de sensor iets scheef komt waardoor het signaal weer beter gelijk loopt de krukas. Is natuurlijk niet de juiste oplossing.
Ik denk zelf dat het in de ketting zit.
Groeten Michel
Persoonlijk dacht ik het ook. Maar zeker weten doe ik het niet. We hoefden niet verder te kijken. Als tie maar loopt was het antwoord.
Hé Ton,
Er is toch en modificatie voor dit probleem,kettinkje (naar vacuumpomp) met spanner verv. en tevens tandwiel met spie vernieuwen.
Ik ken het probleem dat het kleinje spietje in de nokkenas naar het tandwiel van de nokkenas sensor uitslaat waardoor het signaal van BDP/cilinderherkenning inderdaad te laat komt maar volgens de motor ECU nog niet lijd tot een storings code voor nokkenas/krukas synchronisatie niet correct.
Misschien heb ik het wel mis,maar heb dit gehad bij een tino 2.2dci.
Je hebt het bijna goed. Dat is als het spietje gebroken/uitgeslagen is.
Wat Aktief beschrijft heb ik exact ook aan de hand gehad en LCV Zoetermeer ook. En nog wel gelijktijdig ook. Maar spie was correct. Ik kwam er inderdaad ook achter toen ik de sensor zo los in de behuizing stak. Starten en blijven lopen. Na het vastzetten dus aandrukken was het starten lopen en afslaan.
Zoals ik al vertelde moest er niet verder gekeken worden. Klant vond het wel goed zo. Nou ja zijn wens en dat respecteer je dan.
Misschien is het inderdaad wel een kwestie van opgerekte ketting. Ik kan er niets over zeggen.
Ik denk dat het belangrijkste is dat de motor weer loopt.
Overigens John: Je verhaal over de afknellende verstuivers word bevestigd.
Ton
Hoi,
Op zich lijkt het me nog steeds met de synchronisatie te maken tov. krukas/nokkenas,waarschijnlijk zul je door het veranderen van de hoek in de stand van de nokkenas sensor de amplitude veranderen van dit signaal.mogelijk dat de duty cycle en de hoogte van het signaal wel degelijk invloed hebben op het synchroniseren van de krukas met de nokkenas in de start fase.Wat ook kan zijn is dat er tijdens het starten te veel inductie wordt gecreeërd vanaf de startmotor en het signaal van de nokkenas wordt beinvloed.Echter al deze beweringen kun je alléén maar bekijken met en degelijke 2 kanaals scope en wat geduld om de signalen te beoordelen.Soms wil het wel eens helpen een soort gelijke auto erlangs te zetten die wel goed start om naar die signalen te kijken.
Wat ik niet zie in de vraag of het temparatuurs afhankelijk is en ook bij warme motor zich voordoet.
Over de commonrail gesproken,hoe ziet tijdens het probleem de raildruk er grafisch uit.
Zijn de verstuivers getest !!
Weet dat er bij deze type cr pompen van nippon-denso soms slijtage is te vinden in de opv.pomp achter op de cr-pomp waardoor je aanzuigproblemen krijgt.Brandstoffilter is wel op tijd vervangen.
Wat een begin van de maandagmorgen. 1 Simpel ringetje en de motor blijft lopen. De timing van de nokkenas tov de krukas zal nu weer kloppen, waardoor de motorblijft lopen. Het is nauwelijks zichtbaar dat de sensor er scheef in zit. Gaat dit lang goed? Het betreft hier een auto die we met garantie gaan afleveren.
Ik overweeg om toch de distributiezijde open halen om te kijken of er sprake is van een opgerekte ketting, ik zou anders niet weten waardoor het timing verschil veroorzaakt zou kunnen worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Vanmiddag de distributiezijde gedeeltelijk uit elkaar gehaald. De kettingspanner is 12 mm uit. Standaard 5 mm bij begin en volgens de Nissan norm nog prima binnen die norm. De spanner is uitgesteld bij 20 mm. De ring onder de sensor is dus de oplossing geweest. Hartelijke dank.
Nou in ieder geval liep de motor weer.
Goed dat je even gekeken hebt. Hoe het zit met de uitsteeklengte van een kettingspanner van een diesel dat weet ik niet.
Graag gedaan in ieder geval.
Ton
Ik heb hier een scoopbeeld van X-trail diesel die niet goed stationair liep voordat de ketting vervangen was en een scoopbeeld nadat dew ketting vervangen is. Je kan heel goed zien dat de sensoren niet gelijk lopen toen de ketting niet goed was.. Bij mij was de spanner ongeveer een centimeter uit.
http://img402.imageshack.us/i/t30scopebe...
Zie net dat ik het verkeerd om in de scanner heb gegooid , sorry.
Groeten Michel
De uitsteeklengte van een nieuwe spanner is volgens de Nissan gegevens 5 mm en als de ketting oprekt kan dat tot 20 mm oplopen en dan is het hoog tijd om de ketting te vervangen.
De ketting van deze motor zit op 12 mm, dus naar onze mening is er 7 mm bijgekomen en is er nog 8 mm te gaan voordat de ketting vervangen moet worden. We bouwen de motor nu af en gaan de auto afleveren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar