Nissan Primera: Linker aandrijfas demonteren.

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SRI

Gisteren heb ik de linker aandrijfas van mijn primera gebroken.
Is precies gebroken op het stabilisatie/trillingsdemper rubber, zoals wel vaker voorkomt bij primera's

Ter info, het betreft een P10 SRI uit 1996, het 1e type dus, kan dit niet meer aanpassen in startpost, bouwjaar blijft daar dus 0.


Nu de vraag hoe ik de aandrijfas moet demonteren, wat moet er allemaal los, hoe zit de as geborgd, evt speciaal gereedschap noodzakelijk?

mvg

Cor

Simonshavenaar

Geplaatst door Simonshavenaar (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 12 jaar geleden

En er al onderuit?

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Nee is er nog niet onderuit, vandaag nog geen tijd gehad.

Maak me geen zorgen over de wielkant, die krijg ik wel los.

Versnellingsbakzijde weet ik nog niet hoe het vastzit, dus hierover graag meer info.
Is het misschien makkelijker de homokineet aan de versnellingsbakzijde los te maken, en as aan versnellingsbak te laten zitten?

Als iemand iets weet wil ik het graag weten, auto moet zo snel mogelijk weer op pad met dit rotweer.

mvg

Cor

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

De as is er nu onderuit.

Stelde weinig voor, even korte beschrijving van de werkwijze.
- Wielmoeren en asmoer tikje losgezet met de wielen nog op de grond (anders draait het wiel later mee, had niemand om op de rem te trappen)
- Auto op blokken gezet.
- Plastic spatkapje van wielkast verwijderd.
- Versnellingsbakolie afgetapt (plug met vierkante aansluiting, ging los met 1/2 inch pijpje uit de doppenset, klein beetje ijzervijlsel aan plug, maar niet verontrustend)
- linkerwiel verwijderd en asmoer losgedraaid.
- Met rubberhamer tik op as gegeven, de as schoof er hierna zo uit.
- Breekijzer tussen homokineet en versnellingsbak gezet, as sprong er zo uit.


Nu de volgende vragen:
- tijdens verwijderen as uit versnellingsbak is het borgveertje om de as mee naar buiten gekomen, hoort dit, dacht dat deze binnen zou blijven.
- Hoe ver zal ik de ophanging nog moeten demonteren om ruimte te krijgen voor de nieuwe as, hoop dat losmaken schokbreker onder motorkap op de 3 moertjes genoeg is.
- Waar vul je de versnellingsbakolie terug op, zag aan radiatorzijde halverwege de versnellingsbak een plugje zitten, geloof imbus 12, is deze het?

Ga eerst nog op zoek naar een andere as, gaat nog een uitdaging worden, de universele automaterialenzaak kan mij hier niet meer aan helpen, en de Nissan dealer vraagt E 850,- voor zo'n as, dit is alleen de as, zonder montage, en zonder de nieuwe bakolie, die ook nog E 25,- per liter kost (gaat volgens mijn info 2.8 liter in)

Als iemand aanvullingen/verbeteringen heeft hoor ik dat wel.

mvg

Cor

kaleido 1 (1715) PRO, 12 jaar geleden

Het borgveertje zit in een groef aan het uiteinde van de as/spiebaan als het goed is.
Wel zo prettig dat hij ermee uit komt anders ligt hij in de bak , dan ben je pas echt druk.
Stuurkogel en fuseekogel los maken dan kan de hele veerpoot ver genoeg naar buiten om de as er weer tussen tekrijgen.
Eventueel de remklauw ook demonteren en de indien van toepassing , stabilisatorstang.
Vulplug is de inbus
Succes

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Hallo Kaleido 1

Bedankt voor je hulp.

Ik had begrepen dat borgveertje in klemmechanisme in bak op zijn plek bleef zitten, maar dit is makkelijker, zal bij montage even moeten kijken hoe het veertje in te drukken tijdens het inschuiven, wil de keerring graag heel houden, hoop dat dit met een tangetje of eventueel 2 schroevendraaiers wil lukken.

Hoop dat fuseekogel loskan, zit wel een dopje op fusee, maar dit nog nooit losgehad, kan hem ook losmaken op de 2 boutjes, maar heb hier niet zo'n zin in, dan moet ik weer opnieuw laten uitlijnen.

Als de imbus de vuldop is zal ik nog een trecher moeten zien te vinden met flexibel en smal eindstuk, vulopening zit verticaal op de bak.

Eerst op zoek naar een aandrijfas, morgen eens wat demontagebedrijven afbellen, en hopelijk verderop in de week weer monteren.

mvg

Cor

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Die olie koop je in een fles met in de dop een schenktuit .Zoek de makkelijkste weg om die olie in de bak te knijpen.
Verder zoek je de makkelijkste weg om de veerpoot naar je toe te trekken ,met een blok hout tussen het binnenscherm. Stuurkogel zou ik als het even kan vast laten zitten. Dat klipje op de as springt door het conisch gat vanzelf naar binnen bij montage. Kind kan de was doen. Succes.

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Vandaag de nieuwe aandrijfas gemonteerd.
Heb alleen de 3 moeren op bovenzijde schokbreker, en de bovenste beugel op de draagarm losgemaakt,
Had wel even iemand nodig om de ophanging naar buiten te trekken, toen had ik ruimte genoeg.
Moest as aan bakzijde weer even helpen met het breekijzer, maar schoot er makkelijk in.

Kwam er vandaag achter dat olie opvuldop op versnellingsbak geen 12mm imbus is maar een 10mm vierkant.
Heb gelukkig een 3/8 ratel liggen die er precies op past.
Plug zit wel aardig vast, even in de kruipolie gezet, morgen de olie er weer in.

Heb het stabilisatierubber waar alle roestproblemen mee begonnen op deze as verwijderd, had gehoord/gelezen dat dit de enige oplossing is om doorroestende assen te voorkomen.
Laat nog wel even weten of ik nog meer trillingen ervaar dan met het rubber.

Het lijkt trouwens wel altijd de linker aandrijfas te zijn, de rechter heeft een veel breder rubber, en ook minder roest problemen.

mvg

Cor

Simonshavenaar (0), 12 jaar geleden

Versnellingsbakolie zit er weer in.
Gisteren en vandaag even proefgereden, het verwijderen van het rubber op de as levert geen extra trillingen op.
As zag er onder rubber nog goed uit, en kan nu ook niet meer snel verder roesten.

mvg

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.