Kan iemand helpen? (Heb mijn autotechniekopleiding nog in de tijd van carburateur en verdeelkap gehad, en werk zelf in de grote diesels)
km stand is ca 220000.
Probleem begon met hoger verbruik en koud slecht aanslaan. Enkel met veel gas geven startte de motor. Warm startte de motor wel goed.
4 nieuwe bougies geplaatst, hielp niet
Lmm doorgesoldeerd, hielp niet.
LMM van lopende sloopmotor geplaatst. Dit hielp in eerste instantie niet, maar na een paar dagen lokaal gebruik, was het over. Motor startte direct (warm en koud) en liep verder goed.
Echter na een paar dagen sloeg de motor ineens warm bijna niet meer aan, en liep slecht stationair.
Na test blijkt dat de motor (na een paar dagen stilstand) koud perfect start en loopt, en je rijdt er zo mee weg. Als je na warmrijden de motor weer wil starten slaat hij niet aan. Pas na een tijd afkoelen, en met veel gas geven slaat hij weer aan, of je moet hem weer een nacht af laten koelen.
Brandstofpomp relais vervangen door sloop heeft ook niets gebracht. Dit heb ik gedaan omdat je de brandstofomp niet hoort, en ik lees dat dat wel zou moeten.
Ook reset middels accupool losnemen brengt niets.
Wat me opvalt:
- De fan draait altijd mee als de motor loopt (ook koud) en zelfs bij cranken van de motor draait hij mee.
- Als de motor warm niet start zijn de bougies nat van de benzine. (verzopen)
- Na warmrijden, en als de motor niet start, lijkt er onderdruk in de brandstoftank te zijn. (zuigend geluid bij openen tankdop) Maar ook zonder dop start de motor dan niet.
- Er gaat geen brandstof retour naar de tank bij starten en bij lopende motor, maar ik weet niet of dat moet. [Zie regel 1 :-)]
Wil de koelwatersensor loskoppelen om het resultaat te bekijken, maar hier is erg moeilijk bij te komen.
Wie heeft er nog tips??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Informeer even welke temperatuursensor de gegevens naar de ECU stuurt deze kan wel eens stuk zijn.
Controleer ook alle vacuumpunten, pak de bus remreiniger er maar bij.
De koelvloeistof sensor zit onder de stroomverdeler. Het is de twee draads sensor. Die andere is van de dashbordmeter.
Als de fan al draait bij het starten en koude motor dan zit de motor waarschijnlijk al in de noodloop. Dus toch maar even de sensor controleren. Hang er desnoods een losse aan zodat je wel een gelsoten circuit houd.
Opgelost. Heb uiteindelijk de temp sensor vd unit losgekregen. (Let op, de dashboardtemp meter heeft een eigen sensor) Met losse connector draaide de fan mee. (noodloop??) Heb een testweerstand van 2,5 kOhm op de connector gezet, en fan draaide niet mee. Voedingsspanning vanuit de unit was 4,8 volt. Op de sloop een andere temp sensor vd unit gehaald,en gemonteerd, en probleem is opgelost. De defecte gedemonteerde sensor heeft nu een open circuit.
Ik denk dat ook in eerste instantie de temp sensor vd unit het probleem was, en niet de lmm, en dat de inwendige weerstandswaarde vd temp sensor in eerste instantie de motor altijd als warm aangaf, en dus slechte koudstart, en daarna O/C dus motor als koud aangeeft, en dus warm slecht start.
@C.jonker en nissanwielmonteur, dank voor jullie bijdrage, welke me in de juiste richting gezet heeft.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar