close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: mijn wagen geeft foutcode p0300

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

mijn auto sputtert al ruime tijd( onder vollast), bougie's, lucht -en benzine filter vervangen. maar dit loste niets op.
Een aantal dagen geleden branden plots het controlelampje van de motor. Deze heb ik uitgelezen en de code p0300 verscheen.
De auto sputterde erg hard, wat aan't zoeken geweest op net en de TPS sensor losgekoppeld. Sputtert veel minder dan voorheen.
De tps sensor gecontroleerd maar de werking is goed. Is dit een teken dat er iets mis is met de ecu van de wagen?

Geplaatst door

Wimpau (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foutcode vertelt je eigenlijk wat je al wist, de verbranding valt af en toe uit - dat is het sputteren.
Dat heeft weinig tot niets met de gasklep positie te maken.

Dit is ofwel een ontstekingsfout (b.v. slechte bobine) of een mengsel probleem (meestal te arm staan) of een combinatie van beide problemen.
De oorzaken zijn helaas legio, maar meestal is het NIET de ecu zelf, dat komt slechts sporadisch voor.
Doorrijden met de storing kan schade veroorzaken aan je dure katalysator.

Kontroleer alle vacuüm slangen op scheurtjes/los zitten e.d.
Anders wordt het gericht storing zoeken door een vakman.

oldford 0
badge

10 jaar

Merci, Ik zal de vacuum slangen eens controleren

Wimpau 0

10 jaar

Ondertussen mijn mijn vacuum slangen gecontroleerd maar alles is in orde. Ik heb ondertussen ook de benzinedruk gemeten met een manometer. Draaiende motor 2.05 bar (als je gewoon het contact even opzet 2,5 - 2,6 bar)
In de handboek staat dat dit 2,35 - 2,40bar (draaiende motor) moet zijn. Dus zal ik maar de benzine pomp vervangen.

als dit de oplossing is zal op het forum nog iets melden.
Iemand een andere mening?

Wimpau 0

10 jaar

Tja, of de benzine druk regelaar houd niet genoeg druk vast.
Staat er verder nog iets op de druk regelaar? Vaak staat daar de nominale druk op - dat is de druk bij kontakt aan, motor uit.

Je zou brandstof flow kunnen meten. Dan weet je of de pomp de gewenste hoeveelheid levert of niet.
Wat gebeirt er met de druk als je bij stationair het vacuüm slangetje van de druk regelaar afhaalt en afdopt?

oldford 0
badge

10 jaar

Mijn wagen vandaag laten controleren door een garage. Nu is het blijkbaar een uitgerekte dristributieketting.
En heb de opdracht gegeven deze te vervangen.

Wimpau 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.