close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Primera: Nissan Primera p11 bovenste draagarmen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 QG18DE

Hallo,

Na flink gerammel in de ophanging heb ik de bovenste draagarmen van mijn Primera vervangen.

Nu zijn van de oude de nylon glijbussen versleten en ik heb een set aftermarket complete draagarmen gekocht.
Echter deze hebben geen glijlagers maar een geperste bus in rubber.

Als ik deze in de auto monteer en vastzet met de voorgeschreven 120 NM zitten ze muurvast ik hun ophang-beugels.
En kan ze met de hand niet naar boven en naar beneden bewegen als ik ze aan 1 kant vast heb zitten.

Mijn vraag is of dit normaal is want er komt nu een behoorlijke torsie op deze ophangbeugels te staan.

Graag een reaktie,

Voorbaat dank,

vr gr Eric

Geplaatst door

eric2765 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

welke merk draagarmen gemonteerd .

gr,
issa

issa 0

10 jaar

Hallo issa,

Op de bon staat Mapco 49527 en 49526.

vr gr Eric

eric2765 0

10 jaar

Dit is gewoon een degelijke vervanger.
Monteren, maar bouten pas aandraaien als auto op zijn wielen staat.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

beste Eric
Drie jaar geleden nipparts gemonteerd beide kanten te vast gedraaid en krijg alleen rechts kant blijf kraken ,links kant nog steeds goed ,advies via Nissan dealer hoe vast hoe beter andere Nissan dealer achterste bout tegen chassis niet te vast .
zes manden geleden via marktplaats nieuwe originele draagarmen gekocht en gemonteerd volgens Nissan fabriek achterste bout 88 NM tot 123 NM en de voorste bout van 112 NM tot 126 NM .
ik heb de achterste op 112 NM en de voorste 126 NM . maar after-market kan je niet volgens fabriek vast draaien ,het ligt meer in het breedte van de bussen .
originele is achter bus 112 mm en de voorste is 82,5 mm en bij after-market de voorste is bij febi 80 mm ,nipparts 81 .
wat wil ik zeggen vast draaien is afhankelijk van breedte ,bij nipparts en febi vast draaien tot niet meer kan geen probleem .

let op als je binnen de voorste bus goed kijk ,dan zie je dat twee stuks bussen zijn binnen de rubber ,in het midden kan zien en moet alle twee recht zijn ,in het geval dat een van de twee schijf staat blijf altijd kraken .

ben manden lang bezig geweest om juiste manier vast te draaien .

issa 0

10 jaar

Hallo,


Erg verwarrend dat de hele contructie is gewijzigd t.o.v. de originele draagarmen waarin de middelste bussen van de armen kunnen draaien in nylon bussen.

In deze versie's aftermarket zit de middelste bus muurvast in een rubber en kan na het aandraaien van de moeren niet meer vrij op en neer bewegen.
Vandaar dat je ze dus moet aandraaien als de wielen op de grond staan.

Bonken van de voortrein is wel stuk minder maar nog steeds niet helemaal weg, dus er zit ergens anders ook nog wat fout lijkt het, ...vreemde is dat het alleen hoorbaar is bij lage snelheden op hobbelige wegen, ....kan misschien ook de nog originele schokbrekers zijn (15 jaar oud en 250.000 KM)

Ik zal tevens wat gaan experimenteren met aanhaalmomenten... erg lastig met de binnenste moeren....

Dank allen voor adviezen en moeite nemen van reageren!

vr gr Eric

eric2765 0

10 jaar

beste Eric
ik heb ook zelfde probleem bij lage snelheden hoorbaar alleen bij rechts kant ,de originele nieuwe draagarmen vorige jaar in juli gemonteerd ,komt door te vast draaien en dan de twee bussen tegen elkaar bij de voorste bout zitten schijf ,
de originele ook de middelste bus muurvast in een rubber ,
als de voorste bout los maakt en kijk binnen of de twee bussen zijn gelijk en dat kan voelen met schroefdraai op en neer , wat kan je nog doen, de bussen vol met vet vullen en daarna de bout erin en dat heb ik bij mij gedaan.
nipparts draagarm zijn echt goed en het beste is voor montage spuiten met blank lak tegen de roest, ik heb nipparts draagarm links nog steeds goed ,alleen met rechts kant heb problemen .
mapco draagarm kost 28 euro per stuk
nipparts 45 per stuk
moog 85 euro per stuk ,let op bij deze de middelste bussen die kunnen draaien binnen het rubber en die hebben wel zacht rubber, heb ik zelf een gehad en die heb ik terug gestuurd i.v.m. fabrieksfout ,breedte achterste bus was 110 mm en hij moet 112 zijn , de auto trilt op snelweg ,

de nieuwe originele draagarmen te vast gedraaid en de ging dansen omhoog omlaag ,nissan dealer zei misschien de schokbrekers zijn niet goed of de bouten zijn te zwaar belast ,toen krijg advies dat de achterste bout niet te vast draaien.
want voorterrein moet niet schokkerig zijn .


heb je nog vragen hoor ik wel

gr,
issa

issa 0

10 jaar

Hallo,

Na het experimenteren met aanhaalmomenten nog steeds gebonk linksvoor bij lage snelheden.

Uiteindelijk de oorzaak gevonden:

Bij de linker verbindingsarm tussen ophanging en reactiearm was het bovenste rubber verdwenen, zie foto:



Na vervanging is auto weer OK.


Bedankt voor het meedenken

vr gr Eric

eric2765 0

10 jaar

nou eindelijk gevonden , dat is wel raar als een rubber tekort komt is heel veel spelling .
bij mij zijn vervangen vijf jaar geleden , links kant was versleten en toen alle twee stabilisator stang met nieuwe rubber zijn vervangen.

die zijn hele belangrijk , zorg dat alle twee kanten vervangen worden, de moer even gelijk vast draaien links en rechts .

mijn auto was linkskant te strak en rechtskant was te slap en tijdens het rijden op snelweg rechtskant ging wel omhoog en omlaag .

succes .

gr,
issa

issa 0

10 jaar

Tip:

De moer moet zover aangedraaid worden, dat de diameter van het rubber gelijk is aan de diameter van de metalen ring.
Op de 2e foto te zien moet hij dus nog verder...

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

je moet andere kant meten vanaf de moer naar boven met rol maat of schuif maat en dan zoveel vast draaien.

toen had ik deze bij nissan dealer besteld ,de man die bij magazijn werkt zijn advies niet te vast draaien ,anders de rubber gaan scheuren .

je hebt links kant vervangen ,kijk even bij rechts kant en meten hoeveel de as steekt uit de moer en dan doe bij links kant ook zelfde .

ik zou geen imitatie monteren ,de originele zijn niet duur bij nissan dealer 25 euro stabilisator stang met twee rubber ,heb zelf imitatie gemonteerd en na drie maanden was kapot .

succes .
gr,
issa

issa 0

10 jaar

issa,
wat ik omschreef is de standaard procedure...geldt ook voor schokbrekers.
de andere kant meten heeft geen zin, want die kan ook wel fout zitten.

verder vind ik het allemaal prima.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

op de foto ziet goed uit ,
alleen mijn bedoeling is dat je geen verschil hebt bij links en rechts .

verder als de auto goed rijd dan niks aan de hand .

mooi toch .
gr,
issa

issa 0

10 jaar

[quote=issa]op de foto ziet goed uit ,[/quote]
op de foto ziet niet goed uit....maar inderdaad, mooi toch.

Einde verhaal.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.