Het mist achterlicht van mijn Nissan Micra 1.2 March uit 1992 doet het niet. Ik heb het lampje en de schakelaar al vervangen gezien er geen stroom op kwam te staan. Maar nog steeds geen lampje dat het doet. Ik heb nu de schakelaar door gemeten daar staat ook geen spanning op. Zekeringen zijn allemaal in orde. En de dealer kon mij vermelden dat er geen relais aanwezig was voor het achterlicht. Wie weet hier een oplossing voor?
Groet,
Quentin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens aan kabelbreuk gedacht?
Kabels heb ik nagemeten maar ook daar lijkt alles ok te zijn. Krijg hem alleen nog steeds niet aan. Snik snik
Doet het controle lampje op het dashboard het wel?
Zekering nagekeken?
Spanning op schakelaar gemeten tov aarde?
En zet je wel je koplampen eerst aan? (soms kan het heel simpel zijn)
Suc6
21 jaar
Ik heb geen controle lampje op het dashboard alleen op de schakelaar zelf en ik heb het boekje van de auto er bij gehad al en de auto zelfs gestart dimlicht aan en dan mistlicht aan. Zekeringen gecontroleerd en bedrading door gemeten maar ik vraag me af of er niet een lampje toch op het dashboard hoort te zitten want daar zeggen ze bij de dealer ook niks over.
Alleen een lampje in de schakelaar kan, maar gaat het lampje nu wel of niet branden, zo niet, dan is er toch een zekering of relais defect, of de schakelaar zelf.
Pak eens een multimeter trek de steker van de mistschakelaar los, en meet op alle pennen tov aarde of je spanning hebt.
Doe dit wel met ingeschakelde dimlicht.
Op een van de pennen moet je 12v meten.
Ik weet niet hoeveel pennen er op de steker zitten, maar neem aan 3.
1 voor +12volt.
1 voor massa.
1 voor schakeldraad naar mistachterlicht.
Als je de +12 volt gevonden hebt, kun je eens op de op de overige pennen meten met een ohmmeter ten op zichte van aarde.
Dit moet je kunnen doormeten.
1 van de pennen moet 0 Ohm wezen, de andere ongeveer 15 ohm moeten zijn (of 8 ohm als je 2 mistlichten hebt), dit is de draad die naar je mistlicht gaat.
Als je deze draad gevonden hebt, verwijder dan de mistlichten en meet nog eens, je zou nu niets moeten meten.
ga gewoon rustig het rijtje af, heb je spanning op je schakelaar?
Is de verbinding naar je mistlicht in orde.
Is de aarde in je achterlicht aanwezig.
etc etc
Ik hoor wel hoe het afloopt.
Suc6
21 jaar
Ik ga kijken ik heb op dit moment de auto niet in mijn bezit. Zodra ik de auto heb laat ik je het weten. Zover ik weet is de schakelaar goed. En staat er geen stroom op de schakelaar.
Ik heb alle zekeringen bekeken (dealer nog na laten kijken en meteen ook gevraagt over een relais, die konden mij vertellen dat er geen relais in zit.) Mocht je mij kunnen vertellen waar ik het relais kan vinden dan zou ik dat graag willen weten.
Met vriendelijke groet,
Quentin
Helaas, ik kan je niet vertellen waar het eventuele relais zit.
Ik heb namelijk geen schema van de auto, en bezit zelfs niet eens een nissan
Maar ik heb wel redelijke electra kennis, en zodoende ben ik wel in staat je tips te geven om de fout te zoeken.
LAten we gewoon bij het begin beginnen, en uitzoeken of er op je mistschakelaar bij ingeschakeld dimlicht er spanning aanwezig is.
Als dat er niet is, dan moeten we uitzoeken waarom dat niet het geval is.
Suc6
20 jaar
Zodra de ik mijn auto weer in mijn bezit heb dan zal ik dat gaan meten. Mijn verwachting is dat rond eind van de maand dat het geval zal zijn.
Met groet,
Quentin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar