close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Laurel: Oliepomp? Lampje gaat pas uit na 20 seconden

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: LD28 (2800cc)

Hallo,
Ik heb een Laurel met 2800 Diesel motor waarvan het olielampje pas uit gaat na ongeveer 20 seconden. Warm of koud weer scheelt niet zo veel. Bij opnieuw starten na 5 minuten(met warme motor) duurt het ongeveer 6 a 8 seconden voor hij uit gaat.
Heb er een oliedrukmeter op gezet en deze komt ook pas op druk na ongeveer 20 seconden. Druk bij stationair toerental is 1.5 bar en bij 3000 toeren ongeveer 3.5 a 4 bar.
Heb er reeds een schoonmaakmiddel in gedaan om een eventueel verstopt aanzuigfilter schoon te maken. Daarna afgevuld met 15W40 halfsyn. Geen verschil, probleem blijft.
Motor loopt goed, slaat direct aan, rammeld niet en verbruikt geen olie.
Heb nu de oliepomp gedemonteerd en die ziet er redelijk uit. Er zijn wel een paar lichte loopsporen bij het deksel van de pomp en onder in het pomphuis. Binnen en buiten-rotor zien er goed uit en speling is binnen de tollerantie van de fabrikant. De regelklep voor de oliedruk ziet er goed uit en heeft geen speling.
Wat kan het zijn?
- De oliepomp die dan toch niet goed is?
- Speling in de draaiende delen van de motor? (maar dan zou het verschil in druk bij laag en hoog toerntal minder moeten zijn denk ik. En zou er meer verschil zijn tussen de druk bij koud en warm weer. Plus de motor rammeld niet)
- De oliekoeler loopt leeg omdat het terugslagklepje niet goed is? (maar dan duurt het geen 20 seconden, eerder 5 a 6 seconden. En ik heb het klepje gezien bij de oliewissel en dat zag er goed uit)
Verder:
Hoe hoog moet de oliedruk zijn bij stationair toerental? (ik dacht tussen de 3 en 4 bar)
Waar kan ik eventueel het best zo'n oliepomp kopen?

[url=http://postimage.org/image/n1owu870b/][img]http://s9.postimage.org/n1owu870b/P11200...[/img][/url]

Geplaatst door

Magazijn v (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oliedruk bij stationair 3-4 bar , is dat niet een beetje hoog , wat is hij dan wel niet bij een hoger toerental ?
Het kanaal waar de oliedrukzender op zit , is dit ook het kanaal waarop je gemeten hebt met de oliedrukmeter ?
Is dit kanaal wel goed schoon ?
De drukken die je meet lijken me goed , alleen de vertraging is vreemd .
Als je in de kleppendeksel kijkt , indien mogelijk , duurt het daar ook zolang voordat daar olie is ?
Oliepompdeksel ziet er nog niet zo schokkend uit
Wanner is het ontstaan , niet na het vervangen je oliefilter?

kaleido 1 6815
badge vip badge

11 jaar

3-4 bar heb ik eerder gezien in filmpjes op Youtube en mijn Landcruiser begint ook gelijk stationair met zijn hoogste waarde.
Ik heb gemeten op het kanaal van de oliedruksensor. Het zou vies kunnen zijn, bedankt voor de tip. Maar de vertaging klopt ook met het geluid van de motor, die in toerental lichtjes terugvalt als de oliedruk inkomt. Als het kanaal vies zou zijn moet hij volgens mij bij gas geven vertraagd oplopen maar dit is niet het geval, hij reageerd vrij snel.
De auto heeft het probleem sinds ik hem gekocht heb, een paar maanden geleden.

Magazijn v 0

11 jaar

Om de bron uit te sluiten , kun je natuurlijk inderdaad beginnen met de pomp te vervangen , misschien heeft er een dealer er nog ergens 1 liggen.
Het zou natuurlijk kunnen , dat je aanzuigbuis gescheurd of los zit in je carter , veel valse lucht bij de olie.

kaleido 1 6815
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Laurel of stel zelf een nieuwe vraag.