Nissan Laurel: Wiellager Nissan Laurel

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800

Hey,

Ik heb even een vraagje.
Vandaag heb ik geprobeerd om het wiellager van het linkerachterwiel te vervangen van een Nissan Laurel 2.8 Diesel van 1988.
De wagen heeft een starre achteras en achterwielaandrijving.
De bedoeling is dus om de steekas te verwijderen heb ik begrepen.

Ik heb zonet al wat beweging in de wielnaaf en lager gekregen, doch ik wil eerst even zeker zijn of de steekas niet geborgd zit (in het differentieel)?
Indien deze geborgd zit, zal ik wellicht het differentieel moeten openen (en olie aflaten) om de borging te verwijderen?

Indien iemand me hieromtrent duidelijkheid kan bieden, dat zou fijn zijn.

Dank bij voorbaat
Mvg
Tim

GravenTim

Geplaatst door GravenTim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Laurel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Tim dit gaat met behulp van een slagtrekker. Naar mijn weten doen alleen amerikanen dat met een clip in het dif. Je hebt al een lager met krimpring ? Succes met de klus . Slijp wel bij demontage eerst de krimring bijna door, dat werkt lichter.

GravenTim (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de hulp!

Nu is het wiellager linksachter vervangen, maar het probleem is nog steeds niet opgelost...
Het probleem is een tikkend geluid (enkel hoorbaar met geopende raam) dat bij elke snelheid hoorbaar is.
Het tikken versnelt naarmate ik sneller rij. Het tikken lijkt van linksachter (linkerachterwiel) te komen.
Het tikkend geluid is te horen als ik rechtdoor rij en neemt zelfs toe als ik naar rechts draai. Het neemt af als ik naar links draai.
(dan is het getik grotendeels weg)

Nu heb ik het wiellager grotendeels zelf vervangen. Enkel het oude lager verwijderen van de steekas en het nieuwe lager op de steekas persen heb ik
in de (nissan) garage laten doen. Nu hoop ik maar dat men wel degelijk het oude lager vervangen heeft door een nieuw??? (denk ik wel)

Voorts staan er pas nieuwe banden op de wagen en het getik is nog steeds aanwezig.

De wagen heeft achterwielaandrijving en een starre achteras.

Alle hulp is welkom.
Dank bij voorbaat

Groetjes
Tim

sheila (0), 13 jaar geleden

Wiel bouten niet te lang?
Of dat er roest tussen ankerplaat en remtrommel in zit?
Velg niet gescheurd, meer meegemaakt dat de als naad los was gekomen, is moeilijk te zien, maar wel op te sporen.
Of als laatste heb ik mee gemaakt de wieldeksel, deze zit met metalen klemmen vast in wiel, stalen wiel werkt dus kan het geluid geven.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Een defect lager gromt ,ook een band met grof profiel kan dit geluid maken. Til kant voor kant op en laat het wiel draaien. Tikken kan komen door roest wat langs een plaat loopt bij de remmen b.v. Zo maar een lager vernieuwen? eerst door een deskundige laten beoordelen. Groeten.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ook een idee . Neem een voor een de wielbouten er uit en kijk of er een beschadigd is . Vooral als je zomer- en winterwielen hebt komt dit voor .

GravenTim (0), 13 jaar geleden

[quote=sheila]Wiel bouten niet te lang?
Of dat er roest tussen ankerplaat en remtrommel in zit?
Velg niet gescheurd, meer meegemaakt dat de als naad los was gekomen, is moeilijk te zien, maar wel op te sporen.
Of als laatste heb ik mee gemaakt de wieldeksel, deze zit met metalen klemmen vast in wiel, stalen wiel werkt dus kan het geluid geven.[/quote]
Beste,

Bij het vervangen van de wiellager linksachter heb ik tevens nieuwe bouten en moeren geplaatst. (origineel Nissan)
Het tikkend geluid lijkt niet te verminderen als ik het rempedaal intrap...
De Nissan is voorzien van stalen velgen met wieldeksels.
(Ik weet niet of een stalen velg kan scheuren? maar lijkt me onwaarschijnlijk)
Wieldeksel zou mss nog boosdoener kunnen zijn. Zal er eens naar kijken.

[quote=punt]Een defect lager gromt ,ook een band met grof profiel kan dit geluid maken. Til kant voor kant op en laat het wiel draaien. Tikken kan komen door roest wat langs een plaat loopt bij de remmen b.v. Zo maar een lager vernieuwen? eerst door een deskundige laten beoordelen. Groeten.[/quote]
Ik heb gelezen dat een defect wiellager allerlei soorten geluiden kan maken? (zowel grommen, tikken, als...) Als ik aan het wiel draai, is er niets te horen.

Alleszins bedankt om mee te denken.

Groetjes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Laurel of stel zelf een nieuwe vraag.