Nissan Laurel: Klepsteelrubbers vervangen

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800

Hey,

Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik de klepsteelrubbers van mijn Nissan Laurel 2.8 Diesel kan vervangen.
(zonder de cilinderkop te moeten demonteren)
De wagen heeft de SOHC RD28 motor met enkele bovenliggende nokkenas.

Ik weet dat ik mijn kleppendeksel moet demonteren. Vervolgens de nokkenas demonteren.
Maar dan begint het spelletje...

Ik moet de zuigers zo verdraaien zodanig dat de kleppen op het hoogste punt staan (zodat ze niet in de cilinders vallen)

Kan ik dit met de hand? En wellicht moet ik de distributieriem verwijderen indien ik de nokkenas demonteer?
Maar dan lees ik in de werkplaatshandboek dat het niet veilig is om aan de krukas te draaien...?

Soit, ik heb nog nooit klepsteelrubbers vervangen en zou dus graag wat uitleg hebben van iemand die dit al wel gedaan heeft.

Ik lees dat het bij een diesel niet nodig is om de zuigers onder druk te zetten (via perslucht) omdat een diesel meer compressie heeft uit zichzelf...
(zodat de kleppen niet in de cilinders kunnen vallen ?(als ze maar op het hoogste punt staan?))

Tot zover wat ik er zelf al van weet.

Hopelijk kan iemand mij wat meer uitleg geven.


Dank bij voorbaat

Groetjes
Tim

GravenTim

Geplaatst door GravenTim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Laurel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat de kleppen niet in de cilinder vallen komt niet omdat een diesel een hogere compressiedruk heeft. Maar omdat de zuiger heel dicht onder de kop zit in het bdp.

Heb je een klepverentang enzo???

GravenTim (0), 13 jaar geleden

Ah, zo. Dat wist ik niet.

Het benodigde gereedschap moet ik nog kopen.
(Bij brezan kan ik het nodige wel vinden, denk ik)

Maar ik wil eigenlijk eerst weten of ik de klus zelf kan klaren.
Of als iemand me erbij kan helpen (tegen betaling uiteraard), dat zou fijn zijn.

Dank je voor het snelle antwoord.


Groetjes
Tim

Petje57 (0) PRO, 13 jaar geleden

Voor het vervangen van de rubbers worden normaliter de cilinders 1 voor 1 onder druk gezet met perslucht zodat de kleppen gesloten blijven. Uiteraard de druk niet aflaten zolang de klepveren er nog niet weer op zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Laurel of stel zelf een nieuwe vraag.